beantwoord

Heb ik recht op een vergoeding?

• 6 december 2018
  • 8 reacties
  • 306 Bekeken

Ik werk in de horeca in Amsterdam en moest op zaterdag 17 november laat terug naar huis; Lelystad. Rond 23:00u gekeken op ns.nl of er wijzigingen waren, die zijn er nog wel eens in het weekend, maar er was niks aan de hand. De laatste trein ging om 01.41u vanaf Amsterdam centraal met een overstap op Weesp en dan door naar Lelystad. Uiteindelijk de trein van 01.11u kunnen pakken op Amsterdam naar Weesp (sprinter met eindbestemming Amersfoort). Na 10 min in de trein komt er een andere treinreiziger bij de conducteur (ik heb 1e klas dus ik zat bij de conducteur) die zegt: 'meneer, ik heb een probleem, er is geen overstap meer naar Lelystad'. De conducteur zegt dat de trein naar Lelystad wel moet rijden en ik beaam dat ook. Ik kijk opnieuw op ns.nl en ineens staat er dat er werkzaamheden zijn en ging de laatste trein van Amsterdam naar Lelystad om 00.53u! Hij keek in zijn systeem en zegt: oja inderdaad, er zijn werkzaamheden tussen Utrecht en Almere vannacht, station Weesp is dicht na deze trein. Dus ik stond samen met nog 10 anderen op Weesp. Volgens de conducteur is het mijn eigen schuld omdat het op ns.nl stond, en dat stond er ook idd om 01.00u, maar niet om 23.00u! Mijn vriend had ook gekeken om 23.00u (we werken in t zelfde bedrijf en reisden samen) en hij heeft ook gezien dat alles normaal reed. De anderen die ook op Weesp waren gestand hadden hetzelfde: toen zij keken voor middernacht reed alles, en daarna ineens niet meer. Advies van de conducteur: taxi nemen (€120,00!!!!!!) en geld terug vragen, hij kon niks voor me doen omdat er op dat moment in de app stond dat de laatste om 00.53u ging. Maar ik heb er een hard hoofd in, want ik kan niks bewijzen! Heb bijv geen screenshot van de site oid.
Heb diezelfde nacht gebeld met de klantenservice en een link gekregen voor een formulier, maar die link werkt niet.

Wat kan ik doen? En heeft dat zin?
Groetjes Alicia
icon

Beste antwoord door Stijn NS 6 december 2018, 15:14

Goedemiddag Aliesje_3 en welkom bij de NS Community!

Ik vind het lastig om hier een concreet antwoord op te geven. Officieel gezien moet ik de conducteur gelijk geven, gezien er werkzaamheden waren en je dan dus zelf niet goed geïnformeerd bent geweest, wat een eigen verantwoordelijkheid is. Het is voor ons vervolgens niet te controleren of die informatie destijds aangaf wat je zegt dat het aangaf.

Ik ben bang dat het dus weinig effect zal gaan hebben, maar voor een vergoeding van taxikosten zul je schriftelijk contact op moeten nemen met onze Klantenservice. Je moet dan de originele taxibon opsturen, tezamen met jouw gegevens en uiteraard een beschrijving van de situatie, naar het volgende adres:

NS Klantenservice
Postbus 2372
3500 GJ Utrecht
Bekijk origineel

8 reacties

Goedemiddag Aliesje_3 en welkom bij de NS Community!

Ik vind het lastig om hier een concreet antwoord op te geven. Officieel gezien moet ik de conducteur gelijk geven, gezien er werkzaamheden waren en je dan dus zelf niet goed geïnformeerd bent geweest, wat een eigen verantwoordelijkheid is. Het is voor ons vervolgens niet te controleren of die informatie destijds aangaf wat je zegt dat het aangaf.

Ik ben bang dat het dus weinig effect zal gaan hebben, maar voor een vergoeding van taxikosten zul je schriftelijk contact op moeten nemen met onze Klantenservice. Je moet dan de originele taxibon opsturen, tezamen met jouw gegevens en uiteraard een beschrijving van de situatie, naar het volgende adres:

NS Klantenservice
Postbus 2372
3500 GJ Utrecht
Badge +3
Blijft de vraag staan waarom de Hc niets gezegd heeft over treinvervangend vervoer van Weesp naar Almere en Lelystad. Bij geplande werkzaamheden hoort NS vervangend vervoer te regelen.
Reputatie 7
Badge +3
Kan het zijn dat je in de planner per ongeluk op de verkeerde datum hebt gezocht? Om 0.00 uur begint een nieuwe dag. De trein die niet reed was dus de trein van zondag 18 november.
@iMark er was helaas geen vervangend vervoer. De dienstregeling stopte gewoon eerder.. om 00.53 ipv 01.41

@mrfreeze nee ik weet zeker dat ik goed heb gekeken. Op de zondagavond (maandagochtend) gaan ze ook maar tot 00.23 naar Lelystad.

@Stijn NS ik begrijp het. Ik vind t gewoon zuur omdat ik weet dat ik gekeken heb.
Heeft u ook enig idee waarom er geen businzet was? De dienstregeling had normaal gezien namelijk nog 50 min langer door moeten gaan.. maar normaal zijn er altijd bussen bij werkzaamheden
Badge +3
Volgens de jaardienst hadden de treinen 4393 (vertrek Weesp om 01.29) en 4395 (vertrek Weesp om 01.59) gewoon moeten rijden. Wanneer er werkzaamheden waren, had NS voor deze treinen treinvervangend vervoer moeten regelen.
Zie voor de jaardienst: https://www.ns.nl/binaries/_ht_1537958090310/content/assets/ns-nl/dienstregeling/oktober-2018/1-24/18b.pdf

Een vergoeding van de taxikosten vanwege het niet regelen van treinvervangend vervoer lijkt me wel het minste wat NS kan doen in dit geval.

Het is helaas niet de eerste keer dat er dingen misgaan bij werkzaamheden waardoor eerste en/of laatste treinen niet kunnen rijden.
@iMark bedankt! Hier kan ik iets mee!
Badge +3
Je kunt je ook nog beroepen op artikel 41.5 uit de 'Concessie voor het Hoofdrailnet 2015-2025':

Bron: https://www.ns.nl/binaries/_ht_1533714788418/content/assets/ns-nl/over-ons/concessie-voor-het-hoofdrailnet-2015-2025.pdf

NS kan wel beweren dat de dienstregeling vanwege werkzaamheden aan het spoor op die betreffende datum eerder is gestaakt dan op andere dagen. Dat ontslaat NS niet van de verplichting om ofwel vervangend treinvervoer te regelen voor de treinen die niet konden rijden ofwel om de gestrande reizigers naar de eindbestemming te brengen. Het simpelweg dumpen van de reizigers in Weesp zonder voor deze reizigers te zorgen is niet in lijn met de concessie.
Reputatie 6
Vraag aan TS: u zegt "Rond 23:00u gekeken op ns.nl of er wijzigingen waren, die zijn er nog wel eens in het weekend, maar er was niks aan de hand."

Waar heeft u precies gekeken? Op het overzicht met storingen en werkzaamheden? Of hebt u uw beoogde reis ingevuld in de reisplanner?

Reageer