Vanaf mijn vertrekstation Goverwelle reed geen enkele trein meer.
Er waren geen bussen als vervangend vervoer.
Ik moest daarom met de auto naar Bodegraven rijden en daar op de trein stappen naar Utrecht.
Nu heb ik een trajectkaart, maar het deel Bodegraven-Woerden valt buiten mijn vaste traject. Hierdoor heb ik dus kosten moeten maken terwijl ik geen enkele andere mogelijkheid had om de treinreis naar Utrecht te maken.
Nu heb ik vandaag het volgende bericht ontvangen van de NS:
NS is niet aansprakelijk voor de schade die u lijdt als gevolg van uitval, gemiste aansluitingen of vertraging. Mijn excuses voor het ongemak.
Dat is wel heel makkelijk natuurlijk, maar ik vind dit niet terecht. Zeker niet aangezien dit bepaald niet de eerste keer is dat ik op deze wijze moest omreizen.
Weet iemand de juiste route om dit door te zetten? De klantenservice bellen had geen zin, daar kreeg ik alleen maar dooddoeners en de NS heeft de boel heel klantvriendelijk dichtgetimmerd om dergelijke misstanden te melden.
Het gaat mij niet eens om het geld, maar het is door deze handelswijze een principekwestie geworden.
Voortaan check ik maar niet meer netjes in bij het station waar ik ook daadwerkelijk opstap, maar gewoon op het station wat inbegrepen is bij mijn vaste traject. Dat is toch ook niet wat de NS graag ziet?
Beste antwoord door Thomas NS
Hallo T Bruin en welkom in onze NS Community.
Het is uiteraard niet onze bedoeling om bij storingen een moeilijke omreisroute te geven. De omreisroute was er wel, maar ik begrijp dat dit voor jouw reis niet heel bevordelijk zou zijn geweest. De storing heeft 45 minuten geduurd, vandaar dat er geen vervangend busvervoer is geregeld. TrajectVrij abonnementen zijn lastig, zeker in dit soort situaties, gezien zij de voorgeschiedenis simpelweg niet meenemen in het berekenen van een ritprijs. In dit geval is restitutie voor de autokosten niet mogelijk, omdat dit een beslissing was vanuit jezelf en NS daar niet aansprakelijk voor is. Wat betreft de reiskosten voor jouw reis buiten het traject, is er geen eenduidige methode om dit structureel aan te geven. Hiervoor zal telkens weer door iemand van de Klantenservice naar gekeken moeten worden. De enige restitutie die NS hier had kunnen aanbieden is Geld Terug Bij Vertraging, gegeven dat de reis gemaakt zou zijn van A naar B met de trein. Dit was in jouw geval neergekomen op 45 minuten vertraging, dus een restitutie van de helft van jouw ritprijs.
Ik kijk graag, op aanraden van JBa, naar de mogelijkheden tot coulance. Zou je mij hiervoor een privébericht willen sturen met jouw voorletters, achternaam, geboortedatum, postcode, huisnummer, IBAN en OV-chipkaartnummer? Dan kijk ik het even voor je na. Een privébericht verstuur je door op mijn naam te klikken en te kiezen voor 'stuur bericht'.
Bekijk origineel
Het is uiteraard niet onze bedoeling om bij storingen een moeilijke omreisroute te geven. De omreisroute was er wel, maar ik begrijp dat dit voor jouw reis niet heel bevordelijk zou zijn geweest. De storing heeft 45 minuten geduurd, vandaar dat er geen vervangend busvervoer is geregeld. TrajectVrij abonnementen zijn lastig, zeker in dit soort situaties, gezien zij de voorgeschiedenis simpelweg niet meenemen in het berekenen van een ritprijs. In dit geval is restitutie voor de autokosten niet mogelijk, omdat dit een beslissing was vanuit jezelf en NS daar niet aansprakelijk voor is. Wat betreft de reiskosten voor jouw reis buiten het traject, is er geen eenduidige methode om dit structureel aan te geven. Hiervoor zal telkens weer door iemand van de Klantenservice naar gekeken moeten worden. De enige restitutie die NS hier had kunnen aanbieden is Geld Terug Bij Vertraging, gegeven dat de reis gemaakt zou zijn van A naar B met de trein. Dit was in jouw geval neergekomen op 45 minuten vertraging, dus een restitutie van de helft van jouw ritprijs.
Ik kijk graag, op aanraden van JBa, naar de mogelijkheden tot coulance. Zou je mij hiervoor een privébericht willen sturen met jouw voorletters, achternaam, geboortedatum, postcode, huisnummer, IBAN en OV-chipkaartnummer? Dan kijk ik het even voor je na. Een privébericht verstuur je door op mijn naam te klikken en te kiezen voor 'stuur bericht'.