beantwoord

Hoe geld terug te krijgen bij omreizen buiten Traject abonnement

• 8 mei 2018
  • 7 reacties
  • 448 Bekeken

30 April dit jaar was er 's ochtends (weer) een storing tussen Gouda en Woerden (op dit traject zijn helaas regelmatig storingen de laatste maanden).

Vanaf mijn vertrekstation Goverwelle reed geen enkele trein meer.
Er waren geen bussen als vervangend vervoer.
Ik moest daarom met de auto naar Bodegraven rijden en daar op de trein stappen naar Utrecht.
Nu heb ik een trajectkaart, maar het deel Bodegraven-Woerden valt buiten mijn vaste traject. Hierdoor heb ik dus kosten moeten maken terwijl ik geen enkele andere mogelijkheid had om de treinreis naar Utrecht te maken.

Nu heb ik vandaag het volgende bericht ontvangen van de NS:
NS is niet aansprakelijk voor de schade die u lijdt als gevolg van uitval, gemiste aansluitingen of vertraging. Mijn excuses voor het ongemak.

Dat is wel heel makkelijk natuurlijk, maar ik vind dit niet terecht. Zeker niet aangezien dit bepaald niet de eerste keer is dat ik op deze wijze moest omreizen.

Weet iemand de juiste route om dit door te zetten? De klantenservice bellen had geen zin, daar kreeg ik alleen maar dooddoeners en de NS heeft de boel heel klantvriendelijk dichtgetimmerd om dergelijke misstanden te melden.
Het gaat mij niet eens om het geld, maar het is door deze handelswijze een principekwestie geworden.

Voortaan check ik maar niet meer netjes in bij het station waar ik ook daadwerkelijk opstap, maar gewoon op het station wat inbegrepen is bij mijn vaste traject. Dat is toch ook niet wat de NS graag ziet?
icon

Beste antwoord door Thomas NS 8 mei 2018, 18:17

Hallo T Bruin en welkom in onze NS Community.

Het is uiteraard niet onze bedoeling om bij storingen een moeilijke omreisroute te geven. De omreisroute was er wel, maar ik begrijp dat dit voor jouw reis niet heel bevordelijk zou zijn geweest. De storing heeft 45 minuten geduurd, vandaar dat er geen vervangend busvervoer is geregeld. TrajectVrij abonnementen zijn lastig, zeker in dit soort situaties, gezien zij de voorgeschiedenis simpelweg niet meenemen in het berekenen van een ritprijs. In dit geval is restitutie voor de autokosten niet mogelijk, omdat dit een beslissing was vanuit jezelf en NS daar niet aansprakelijk voor is. Wat betreft de reiskosten voor jouw reis buiten het traject, is er geen eenduidige methode om dit structureel aan te geven. Hiervoor zal telkens weer door iemand van de Klantenservice naar gekeken moeten worden. De enige restitutie die NS hier had kunnen aanbieden is Geld Terug Bij Vertraging, gegeven dat de reis gemaakt zou zijn van A naar B met de trein. Dit was in jouw geval neergekomen op 45 minuten vertraging, dus een restitutie van de helft van jouw ritprijs.

Ik kijk graag, op aanraden van JBa, naar de mogelijkheden tot coulance. Zou je mij hiervoor een privébericht willen sturen met jouw voorletters, achternaam, geboortedatum, postcode, huisnummer, IBAN en OV-chipkaartnummer? Dan kijk ik het even voor je na. Een privébericht verstuur je door op mijn naam te klikken en te kiezen voor 'stuur bericht'.
Bekijk origineel

7 reacties

Beste Thomas,

Ook hier nogmaals bedankt hoe je dit zo snel hebt geregeld.
Erg fijn dat het is opgelost.
Reputatie 7
Bedankt voor je reactie T. Bruin.
Ik heb in jouw factuuroverzicht de omreis zien staan (netjes dat je verder geen omreiskosten hebt gemaak afgelopen maand) en ook als restitutie klaargezet. Dit staat binnen 30 dagen op jouw rekening.
Bedankt voor de behulpzame reacties, ik zal direct een privébericht sturen.
Ik heb geen kosten geprobeerd te reclameren voor het gebruik van de auto. Dit heb ik ook geprobeerd duidelijk aan te geven in mijn eerdere bericht aan de NS. Dat was niet eens in mijn gedachten opgekomen.

Daarnaast is het parkeren gratis bij station Bodegraven dus van autokosten is sowieso geen sprake.

Alhoewel de NS natuurlijk niets kan doen aan de storing(en) en ik zeker begrip heb voor de complexiteit van de vele treinen op het spoor en het drukke schema, is het wel vervelend dat communicatie bij storingen lastig blijft.

Gelukkig rijdt de NS wel door met alle stakingen die er de laatste tijd zijn van andere vervoerders. 🙂
Reputatie 7
Hallo T Bruin en welkom in onze NS Community.

Het is uiteraard niet onze bedoeling om bij storingen een moeilijke omreisroute te geven. De omreisroute was er wel, maar ik begrijp dat dit voor jouw reis niet heel bevordelijk zou zijn geweest. De storing heeft 45 minuten geduurd, vandaar dat er geen vervangend busvervoer is geregeld. TrajectVrij abonnementen zijn lastig, zeker in dit soort situaties, gezien zij de voorgeschiedenis simpelweg niet meenemen in het berekenen van een ritprijs. In dit geval is restitutie voor de autokosten niet mogelijk, omdat dit een beslissing was vanuit jezelf en NS daar niet aansprakelijk voor is. Wat betreft de reiskosten voor jouw reis buiten het traject, is er geen eenduidige methode om dit structureel aan te geven. Hiervoor zal telkens weer door iemand van de Klantenservice naar gekeken moeten worden. De enige restitutie die NS hier had kunnen aanbieden is Geld Terug Bij Vertraging, gegeven dat de reis gemaakt zou zijn van A naar B met de trein. Dit was in jouw geval neergekomen op 45 minuten vertraging, dus een restitutie van de helft van jouw ritprijs.

Ik kijk graag, op aanraden van JBa, naar de mogelijkheden tot coulance. Zou je mij hiervoor een privébericht willen sturen met jouw voorletters, achternaam, geboortedatum, postcode, huisnummer, IBAN en OV-chipkaartnummer? Dan kijk ik het even voor je na. Een privébericht verstuur je door op mijn naam te klikken en te kiezen voor 'stuur bericht'.
Even vooraf, ik ben geen medewerker van de klantenservice en reageer hier nu op persoonlijke titel.

U heeft zoals ik hieruit begrijp een trajectvrij kaart voor Gouda Goverwelle naar Utrecht. Door de storing besloot u met de auto te rijden naar Bodegraven om daar de trein te pakken via Woerden naar Utrecht ??

En nu heeft u voor het stukje Bodegraven - Woerden extra kosten gemaakt welke u terug wilt hebben maar dit verzoek is afgewezen door de klantenservice.

Of heeft u ook geprobeerd de autokosten te claimen ?

Als het alleen om de kosten van het traject Bodegraven - Woerden gaat is het misschien mogelijk dat een moderator van dit forum kan kijken of u in aanmerking kan komen voor een coulance regeling voor de kosten van dit traject. Echter het besluit hierover is aan de moderator van de klantenservice maar persoonlijk hoop ik dat deze u kan helpen in deze.

Uiteraard gelden in eerste instantie de standaard regels welke in de algemene voorwaarden staan maar soms moet er iets verder gekeken worden. Dit zal altijd per geval bekeken en beoordeeld moeten worden.
Wettelijk geregeld is iets anders dan klantenservice. Zeker wanneer je een niet goedkoop abonnement hebt en er wordt gezegd dat er vervangend vervoer is welke er dus niet was.
Reputatie 7
Badge +3
.
Dat is wel heel makkelijk natuurlijk, maar ik vind dit niet terecht. Zeker niet aangezien dit bepaald niet de eerste keer is dat ik op deze wijze moest omreizen.

Dit is gewoon hoe het wettelijk geregeld is.

Reageer