beantwoord

Hoe kan ik op een efficiënte manier mijn geld terugkrijgen?

• 1 juli 2019
  • 9 reacties
  • 434 Bekeken

Beste community,

De afgelopen dagen is het weer verschrikkelijk raak op het ICD traject tussen Rotterdam en Amsterdam. Van mijn laatste zes dagen reizen heb ik elke dag problemen gehad door uitval of zeer grote vertragingen. Mijn frustratie hierover zal ik verder achterwege laten, dat onderwerp hoor niet bij mijn vraag.

Het is zo dat ik recht heb op geld terug bij vertraging en ik zou dit ook graag ontvangen. Ik heb een zakelijke abonnement en ik kan tot mijn verbazing geen geld terugvragen voor reizen met de Intercity Direct via mijn NS zakelijk. Een webcare-medewerker van de NS verwees mij door naar het volgende formulier: http://bit.ly/2o5HTZw

Is dit echt de enige optie om een verzoek in te dienen? Een formulier van 4 pagina's waarin ik alle gegevens moet invullen die reeds bekend zijn bij de NS?

Een tweede vraag ik heb gaat over wat ik moet doen om uberhaupt mijn geld terug te mogen vragen. Ik reis uitsluitend over het intercity direct traject, maar als ik hiervoor het geld terug wil krijgen moet ik volgens de webcare toeslag kopen voor de ICD ook al rijdt deze niet. Het bizarre scenario dat zich dan ontvouwt is dat ik als klant expres een toeslag moet gaan halen op een perron van een niet-rijdende trein, alleen om daarna mijn geld terug te kunnen vragen. Is dit daadwerkelijk de regeling zoals de NS die heeft opgesteld?

Als er een makkelijkere manier is om mijn geld terug te krijgen dan hoor ik dat graag!
icon

Beste antwoord door Stijn NS 1 juli 2019, 21:48

Goedenavond Rick0107 en welkom bij de NS Community!

Ik zou je graag iets anders willen melden, maar helaas kan ik weinig anders dan wat mijn collega al heeft gedaan, je verwijzen naar het Geld Terug bij Vertraging (GTBV) formulier. Op het moment dat je vertraging hebt opgelopen en je daarvoor een compensatie wilt aanvragen, zal dat via die route (of via je Mijn NS account) moeten gaan.

Een tweede vraag ik heb gaat over wat ik moet doen om uberhaupt mijn geld terug te mogen vragen. Ik reis uitsluitend over het intercity direct traject, maar als ik hiervoor het geld terug wil krijgen moet ik volgens de webcare toeslag kopen voor de ICD ook al rijdt deze niet. Het bizarre scenario dat zich dan ontvouwt is dat ik als klant expres een toeslag moet gaan halen op een perron van een niet-rijdende trein, alleen om daarna mijn geld terug te kunnen vragen. Is dit daadwerkelijk de regeling zoals de NS die heeft opgesteld?
Wat betreft deze vraag is het een beetje lastig om toe te lichten, gezien het afhankelijk is van de situatie, hoeveel vertraging je hebt opgelopen of verwacht op te lopen en wat je voor reisplan hebt. De standaard regeling met betrekking tot GTBV is dat je in aanmerking komt voor een compensatie wanneer je meer dan 30 minuten vertraging hebt opgelopen. De compensatie is afhankelijk van het type vervoerbewijs maar het meest gangbare is 50% compensatie van de prijs van het vervoerbewijs bij 30 t/m 59 minuten vertraging en een volledige compensatie bij meer dan 60 minuten.

Voor de IC Direct toeslag bestaat er een andere minimale vertragingsgrens, namelijk 15 minuten. Bij een reis gemaakt met de IC Direct kom je voor de reguliere ritprijs al in aanmerking op 50% compensatie tussen 15 en 29 minuten vertraging en een volledige compensatie vanaf 30 minuten vertraging. Voor de IC Direct toeslag kom je voor een volledige compensatie in aanmerking vanaf 15 minuten.

Op het moment dat je dus een reis wilt maken met de IC Direct, maar jouw geplande trein valt uit, dan loop je vertraging op. Je hebt dan ofwel de keus om te wachten op een volgende IC Direct, of om de reguliere trein te pakken. Laat ik beide situaties even toelichten:

• Je kiest ervoor om te wachten op de volgende IC Direct. Je hebt alsnog de toeslag nodig en kunt afhankelijk van de hoeveelheid vertraging een compensatie aanvragen voor die toeslag en mogelijk (een deel van) de ritprijs.
  • Je kiest ervoor om niet op een volgende IC Direct te wachten, maar pakt de eerstvolgende reguliere trein. Hiervoor heb je geen toeslag nodig. Laten we ervan uit gaan dat deze trein wel netjes op tijd rijdt. Ten opzichte van de IC Direct trein loop je dan alsnog vertraging op. Echter, op het moment dat je die toeslag niet hebt opgeladen, is het voor ons niet te controleren of je ook werkelijk van plan was om met de IC Direct te reizen. In deze situatie zou je dus ook net zo goed van plan kunnen zijn geweest om de IC Direct niet te pakken en heb je volgens jouw plan ook geen vertraging opgelopen. Daarnaast kan er ook nog eens een verschil ontstaan in de hoogte van de compensatie die je krijgt, afhankelijk van de hoeveelheid vertraging die je op zou lopen ten opzichte van de reis met de IC Direct. Zodoende is het altijd belangrijk om de toeslag wél te laden, zodat het voor ons te controleren is dat je ook werkelijk met de IC Direct wilde reizen.

Hopelijk geeft dit iets meer uitleg.

Edit: Aangepast met correct IC Direct vertragingsvergoeding, n.a.v. bericht marv87
Bekijk origineel

9 reacties

Goedenavond Rick0107 en welkom bij de NS Community!

Ik zou je graag iets anders willen melden, maar helaas kan ik weinig anders dan wat mijn collega al heeft gedaan, je verwijzen naar het Geld Terug bij Vertraging (GTBV) formulier. Op het moment dat je vertraging hebt opgelopen en je daarvoor een compensatie wilt aanvragen, zal dat via die route (of via je Mijn NS account) moeten gaan.

Wat betreft deze vraag is het een beetje lastig om toe te lichten, gezien het afhankelijk is van de situatie, hoeveel vertraging je hebt opgelopen of verwacht op te lopen en wat je voor reisplan hebt. De standaard regeling met betrekking tot GTBV is dat je in aanmerking komt voor een compensatie wanneer je meer dan 30 minuten vertraging hebt opgelopen. De compensatie is afhankelijk van het type vervoerbewijs maar het meest gangbare is 50% compensatie van de prijs van het vervoerbewijs bij 30 t/m 59 minuten vertraging en een volledige compensatie bij meer dan 60 minuten.

Voor de IC Direct toeslag bestaat er een andere minimale vertragingsgrens, namelijk 15 minuten. Bij een reis gemaakt met de IC Direct kom je voor de reguliere ritprijs al in aanmerking op 50% compensatie tussen 15 en 29 minuten vertraging en een volledige compensatie vanaf 30 minuten vertraging. Voor de IC Direct toeslag kom je voor een volledige compensatie in aanmerking vanaf 15 minuten.

Op het moment dat je dus een reis wilt maken met de IC Direct, maar jouw geplande trein valt uit, dan loop je vertraging op. Je hebt dan ofwel de keus om te wachten op een volgende IC Direct, of om de reguliere trein te pakken. Laat ik beide situaties even toelichten:

• Je kiest ervoor om te wachten op de volgende IC Direct. Je hebt alsnog de toeslag nodig en kunt afhankelijk van de hoeveelheid vertraging een compensatie aanvragen voor die toeslag en mogelijk (een deel van) de ritprijs.
  • Je kiest ervoor om niet op een volgende IC Direct te wachten, maar pakt de eerstvolgende reguliere trein. Hiervoor heb je geen toeslag nodig. Laten we ervan uit gaan dat deze trein wel netjes op tijd rijdt. Ten opzichte van de IC Direct trein loop je dan alsnog vertraging op. Echter, op het moment dat je die toeslag niet hebt opgeladen, is het voor ons niet te controleren of je ook werkelijk van plan was om met de IC Direct te reizen. In deze situatie zou je dus ook net zo goed van plan kunnen zijn geweest om de IC Direct niet te pakken en heb je volgens jouw plan ook geen vertraging opgelopen. Daarnaast kan er ook nog eens een verschil ontstaan in de hoogte van de compensatie die je krijgt, afhankelijk van de hoeveelheid vertraging die je op zou lopen ten opzichte van de reis met de IC Direct. Zodoende is het altijd belangrijk om de toeslag wél te laden, zodat het voor ons te controleren is dat je ook werkelijk met de IC Direct wilde reizen.

Hopelijk geeft dit iets meer uitleg.

Edit: Aangepast met correct IC Direct vertragingsvergoeding, n.a.v. bericht marv87
Bovenstaande klopt niet. Bij reizen met de ICD heb je na 15 minuten al recht op 50% van je ticket EN je betaalde toeslag. Bij 30 minuten vertraging heb je recht op 100% van je ticket EN je betaalde toeslag

Zie: https://www.ns.nl/binaries/_ht_1543484906234/content/assets/ns-nl/voorwaarden/voorwaarden-toeslag-en-geld-terug-bij-vertraging-intercity-direct.pdf

En dan artikel 5:
NS Reizigers B.V. biedt u bij een vertraging van de Intercity direct desgevraagd een vergoeding. Deze vergoeding bedraagt:
a. 50% van het Intercity direct ticket (op basis van een enkele reis) of een vastgesteld bedrag van uw (toeslag)abonnement bij een vertraging tussen de 15 en 29 minuten.
b. 100% van het Intercity direct ticket (op basis van een enkele reis) of een vastgesteld bedrag van uw (toeslag)abonnement bij een vertraging van 30 minuten of meer. In beide gevallen heeft u recht op de volledige terugbetaling van de door u betaalde toeslag
Je hebt helemaal gelijk, excuses, ik zal mijn oorspronkelijke bericht aanpassen. Dat maakt het wel of niet hebben van de IC Direct toeslag om te bepalen of je met de IC Direct wilde rijden nog belangrijker.
Echter, op het moment dat je die toeslag niet hebt opgeladen, is het voor ons niet te controleren of je ook werkelijk van plan was om met de IC Direct te reizen.

Zo de waard ...

In deze situatie zou je dus ook net zo goed van plan kunnen zijn geweest om de IC Direct niet te pakken en heb je volgens jouw plan ook geen vertraging opgelopen.

Dus een slimmerik die van plan is om met de reguliere IC te gaan reizen maar ziet dat de ICD vertraagd is betaalt de toeslag, heeft een goedkopere reis, en krijgt de toeslag ook weer terug.
Hoi Stijn, bedankt voor je snelle en uitgebreide antwoord. De anderen ook bedank voor jullie antwoorden.

Wat het formulier lijkt er dan geen andere optie te zijn. Het lijkt mij een mooie toevoeging aan de NS-zakelijk portaal om dit mogelijk te maken. Misschien eentje voor de ideeenbox?

Over het laden van de toeslag als de ICD niet rijdt kan ik je redenering volgen vanuit het perspectief van de NS, fraudepreventie e.d. Vanuit het perspectief van de klant is het echter onlogisch en in de praktijk ook niet gemakkelijk. Ik zou zelf nooit op het idee gekomen zijn om toeslag te laden voor de intercity direct als deze niet rijdt, in mijn ervaring duren storingen op het traject vaak lang en is wachten op de volgende ICD geen optie. Omreizen is de logische en snellere optie en daar hoort gevoelsmatig geen toeslag bij.

Stel dat je wel op de hoogte bent van de noodzaak om toeslag te laden om geld terug te kunnen vragen, dan is er ook een praktisch probleem met de regeling van nu. Ik zal mijn reis van gistermiddag als voorbeeld gebruiken:

Tijdens mijn reis rond 17:45 van Zaandam naar Amsterdam centraal ontdekte ik dat er een storing was op het ICD traject die volgens de app tenminste tot 18:45 zou duren. Omreizen via Utrecht naar Rotterdam is hierdoor een snellere optie dan wachten op de volgende ICD. Ik kwam aan op Spoor 4 en mijn overstap zou binnen enkele minuten ook aankomen op spoor 5 (de overkant). Om ICD-toeslag te kunnen laden zou ik naar spoor 11 of spoor 14 moeten lopen en zeer waarschijnlijk mijn overstap missen, wat tot nog meer reistijd zou leiden. Ik heb er dus voor gekozen om geen toeslag te laden zodat mijn reistijd nog enigszins binnen de perken bleef en hiermee mijn mogelijkheid om geld terug te krijgen moeten opgegeven.

Ik ben benieuwd hoe je hier over denkt. Denk je bijvoorbeeld dat het een mogelijkheid is om deze regeling aan te passen in de nabije toekomst?
Ik snap je redenatie, maar ik kan er helaas niets anders van maken. Een controle is voor ons echt noodzakelijk, als we niet kunnen controleren dat je werkelijk met de IC Direct wilde reizen dan zal voor jouw uiteindelijk gemaakte reis ook de GTBV regeling gehanteerd worden voor die reguliere reis. In hoeverre de regeling aangepast zou kunnen worden durf ik niets over te zeggen, ten eerste omdat ik zelf niet ga over het maken van de regelingen, maar ook omdat ik persoonlijk niet verwacht dat dit gedaan gaat worden vanwege mijn eerdere uitleg over controle.

Dat gezegd hebbende zal ik je suggestie wel doorzetten, gezien ik jouw situatie zeker begrijp.
Reputatie 6
Badge +1

Over het laden van de toeslag als de ICD niet rijdt kan ik je redenering volgen vanuit het perspectief van de NS, Om ICD-toeslag te kunnen laden zou ik naar spoor 11 of spoor 14 moeten lopen en zeer waarschijnlijk mijn overstap missen, wat tot nog meer reistijd zou leiden. Ik heb er dus voor gekozen om geen toeslag te laden zodat mijn reistijd nog enigszins binnen de perken bleef en hiermee mijn mogelijkheid om geld terug te krijgen moeten opgegeven.

Wat ik in een enigszins vergelijkbaar geval heb gedaan, is de toeslag kopen via de app. Je kunt bij het claimen gewoon aangeven dat je toeslag op een e-ticket staat en de claim wordt dan gewoon toegekend.

Over het laden van de toeslag als de ICD niet rijdt kan ik je redenering volgen vanuit het perspectief van de NS, Om ICD-toeslag te kunnen laden zou ik naar spoor 11 of spoor 14 moeten lopen en zeer waarschijnlijk mijn overstap missen, wat tot nog meer reistijd zou leiden. Ik heb er dus voor gekozen om geen toeslag te laden zodat mijn reistijd nog enigszins binnen de perken bleef en hiermee mijn mogelijkheid om geld terug te krijgen moeten opgegeven.
Wat ik in een enigszins vergelijkbaar geval heb gedaan, is de toeslag kopen via de app. Je kunt bij het claimen gewoon aangeven dat je toeslag op een e-ticket staat en de claim wordt dan gewoon toegekend.

Dit is best een goed idee, die onthoud ik
Reputatie 6
Badge
Juist in de week dat de prestaties van ICD (hopelijk tijdelijk) afnemen, verhoogt NS de toeslag met een slordige 8 pct naar 2,60.

Je kunt de toeslag ook aanschaffen en direct annuleren bij de zuil. Ook dan gaat de claimverwerking goed is mijn ervaring.

Reageer