beantwoord

Hoe krijg ik mijn geld terug voor onterechte extra kosten die zijn gemaakt door het pakken van een verkeerde trein?

• 27 oktober 2018
  • 10 reacties
  • 395 Bekeken

Er zijn allerlei geld-terug regelingen te vinden op de NS-website, maar dit geval lijkt buiten het systeem te vallen...

Ik wilde van Amsterdam Centraal naar Amersfoort reizen, maar ben per ongeluk de sprinter naar Zwolle ingestapt. Ik kwam hierachter op station Almere Buiten. Op dit station moest ik terugreizen naar Almere centraal, om daar over te stappen op de trein naar Hilversum. Op Hilversum stapte ik over op de trein naar Amersfoort.

Het probleem is nu, dat ik op Almere buiten moest in- en uitchecken om van spoor 2 naar spoor 1 te lopen. Daardoor heb ik nu inplaats van alleen voor een reis Amsterdam - Amersfoort, betaald voor 'Amsterdam - Almere Buiten' en voor 'Almere Buiten - Amersfoort'. Hierdoor heb ik inplaats van €8,60 een bedrag van €17,10 betaald voor mijn reis.

Voor overstappen op het station hoort normaal niets gerekend te worden, Almere Buiten is toevallig een station waarbij het onmogelijk functioneel is om over te stappen (tenzij je verkeerd bent gereisd). Daarom is de mogelijkheid om kosteloos over te stappen op dit station weggelaten.

Nu is mijn vraag dus: Hoe kan ik voor 'extra kosten vanwege het nemen van een verkeerde trein' mijn geld terugvragen? Ik hoor het graag!
icon

Beste antwoord door mrfreeze 27 oktober 2018, 12:07

Terugreizen is iets anders dan overstappen. Als u weer in dezelfde richting reist als waar u vandaan komt, moet u sowieso uit- en inchecken, ongeacht of er poortjes staan.

De kosten zijn ook niet onterecht, want u heeft de betreffende reis gewoon gemaakt, of dat nou de bedoeling was of niet. U heeft dus geen 'recht' op teruggave. U zou wel contact met de klantenservice kunnen opnemen om te kijken of ze uit 'coulance' iets willen vergoeden.
Bekijk origineel

10 reacties

Reputatie 7
Badge +2
Ik kan me nog wel voorstellen dat je tijdens een treinrit niet naar de CTA bakken op het station kijkt, die zijn ook afhankelijk van waar je zit in de trein niet altijd goed zichtbaar. Vanuit de cabine heb je als machinist daar beter zicht op Jeroen.

Maar de bestemming van de trein is wel te zien op de schermen in de trein. De sprinter naar Zwolle wordt gereden met SLT en die is voorzien van informatieschermen waarop te zien is waar de trein heen gaat en ook heeft deze een automatisch omroep.
Reputatie 5
Sorry, maar ik moet nu toch wel een beetje lachen hoor. Betalen, er van leren en volgende keer íets meer op je omgeving letten, zou ik zeggen.
Badge
Olav93, op een voor mij onbegrijpelijke reden gebeurt dit dus met de regelmaat, terwijl in de CTA bakken de juiste trein gewoon staat aangegeven op de stations waar ik langs kwam met de trein.

Om vervolgens op Almere Oostvaarders er achter te komen dat de trein niet naar Utrecht is gereden en ze dus tijdens de rit totaal niet hebben gezien dat de trein een andere route reed. Dit zijn meestal de reizigers die met oordopjes in geheel geconcentreerd zijn op hun mobiele device.
Reputatie 5
Ik wilde van Amsterdam Centraal naar Amersfoort reizen, maar ben per ongeluk de sprinter naar Zwolle ingestapt. Ik kwam hierachter op station Almere Buiten.

Dus u heeft niet alleen de verkeerde trein gepakt, maar ook nog eens niet gemerkt dat u station Almere Poort, Almere Muziekwijk, Almere Centrum en Almere Parkwijk voorbij kwam? Dat vind ik zelfs voor coulance wel wat gek worden eigenlijk, maar wellicht heb je geluk.
Reputatie 6
Badge +2
U bent niet door een fout van NS (verkeerde plaatsnaam op bord of trein) maar door uw eigen toedoen in de verkeerde trein gestapt. Dit kunt u alleen uzelf aanrekenen. NS is hier niet aansprakelijk voor.
U heeft gereisd en daar horen ook bepaalde reiskosten bij.
U gaat ook een beroep doen op de vertragingsregeling? Immers in uw denkwijze zal dat de volgende stap zijn... door uw verkeerde trein heeft u meer kosten en langere reistijd toch?
Reputatie 7
Badge +3
@mrfreeze

Ik had 2 keuzes. Omkeren en naar Almere Centraal. Of doorgaan en via Zwolle. In dat geval had ik niet in- en uit hoeven checken en zou ik dus geen extra kosten hebben. Zou het in het geval van doorreizen (omdat ik niet terug ben gereisd maar alleen niet de snelste weg heb genomen), wel onterecht zijn áls hier extra kosten bij zouden komen?

Ook via Zwolle mag u niet zonder daar in en uit te checken doorreizen naar Amersfoort.
Reputatie 7
Badge +2
Het was in deze situatie niet de schuld van NS, maar uw eigen schuld. Dan vind ik het niet terecht dat NS hiervoor de extra kosten moet terug betalen.
Wanneer u wel zonder uit en weer in te checken had kunnen terug reizen zou u hebben gereisd in de richting van uw vertrekstation, iets wat niet toegestaan is volgens de algemene voorwaarden. Bij controle in de trein zou u daarvoor een UvB hebben gehad en dat kost nog meer de extra kosten die u nu had.
Reputatie 7
Badge +3
@mrfreeze

Zou het in het geval van doorreizen (omdat ik niet terug ben gereisd maar alleen niet de snelste weg heb genomen), wel onterecht zijn áls hier extra kosten bij zouden komen?

Nee, dan was het ook niet onterecht. U maakt de betreffende reis toch? En dan had u in Zwolle moeten uit- en inchecken, omdat u anders in een richting reist die niet klopt met de plaats van inchecken, dus ook dan waren er extra kosten gerekend.
@mrfreeze

Ik had 2 keuzes. Omkeren en naar Almere Centraal. Of doorgaan en via Zwolle. In dat geval had ik niet in- en uit hoeven checken en zou ik dus geen extra kosten hebben. Zou het in het geval van doorreizen (omdat ik niet terug ben gereisd maar alleen niet de snelste weg heb genomen), wel onterecht zijn áls hier extra kosten bij zouden komen?

Ik denkt dat contact opnemen met de klantenservice idd het best is. Dankjewel
Reputatie 7
Badge +3
Terugreizen is iets anders dan overstappen. Als u weer in dezelfde richting reist als waar u vandaan komt, moet u sowieso uit- en inchecken, ongeacht of er poortjes staan.

De kosten zijn ook niet onterecht, want u heeft de betreffende reis gewoon gemaakt, of dat nou de bedoeling was of niet. U heeft dus geen 'recht' op teruggave. U zou wel contact met de klantenservice kunnen opnemen om te kijken of ze uit 'coulance' iets willen vergoeden.

Reageer