beantwoord

Hoogte restitutiebedrag toegekende claim

• 28 januari 2018
  • 9 reacties
  • 258 Bekeken

Goedemorgen,

Vorige week zondag hebben wij >30 minuten vertraging gehad op het traject Breda-Zaltbommel vanwege een wisselstoring. De claim is toegekend tot een bedrag van €2,30. De prijs van een enkele reis is €6,60. Daarom had ik restitutie van €3,30 per persoon verwacht. Is er een foutje gemaakt, of zit ik mis?
icon

Beste antwoord door klant_Jac 28 januari 2018, 17:19

als ik het goed begrijp hebben we dus restitutie gekregen voor de reis Breda-Tilburg en Den Bosch-Zaltbommel
inderdaad, omdat u in Tilburg heeft uitgecheckt en in Den Bosch heeft ingecheckt, wat bij NS-busvervoer niet had gehoeven (tenzij aangekondigd, maar dan staan er mobiele chippalen bij de bus). U heeft NS tussen Tilburg en Den Bosch niet gebruikt, dus geen restitutie. Wat ik al schreef: NS wil voorkomen dat elke reiziger bij een verstoring zelf beslist een bus of taxi te nemen, en de kosten achteraf bij NS neerlegt. De ontvangen restitutie is uitzonderlijk, want NS had ook kunnen reageren dat die beide treinen geen vertraging hadden. De storing zelf is geregistreerd bij de splitsing Vught en niet op die andere 2 trajecten.
Bekijk origineel

9 reacties

Reputatie 7
Badge
Goedemorgen,

Vorige week zondag hebben wij >30 minuten vertraging gehad op het traject Breda-Zaltbommel vanwege een wisselstoring. De claim is toegekend tot een bedrag van €2,30. De prijs van een enkele reis is €6,60. Daarom had ik restitutie van €3,30 per persoon verwacht. Is er een foutje gemaakt, of zit ik mis?

goedenmorgen Melake,
heeft u een abonnement?
welk plaatsbewijs had u? Ov chip?
En uw reispartner?
De restitutie wordt berekend op basis van type plaatsbewijs, over de aaneengesloten reis. Anders zou iemand met een € 12,50 dagkaart meer terugkrijgen dan betaald.
Goedemorgen jac,

Bedankt voor je reactie. Wij hebben beiden gereisd met een ov-chipkaart, dal voordeel (40% korting). Vandaar de ritprijs enkele reis van (herstel) €6,30. Dan hadden we toch ieder €3,15 terug moeten krijgen?
En kijk eens op https://www.ns.nl/binaries/_ht_1512478634254/content/assets/ns-nl/voorwaarden-folders/2017/tabel-geld-terug-bij-vertraging-december2017.pdf
Reputatie 7
Badge
Goedemorgen jac,

Bedankt voor je reactie. Wij hebben beiden gereisd met een ov-chipkaart, dal voordeel (40% korting). Vandaar de ritprijs enkele reis van (herstel) €6,30. Dan hadden we toch ieder €3,15 terug moeten krijgen?

zo te lezen zit u niet mis. Is op uw OV chipkaart ook 6,30 per reis afgeschreven? Dat is na te kijken op uw account bij ovchipcard of kunt u anoniem op een NS kaartautomaat controleren.
Tussen Tilburg en Den Bosch hebben we per bus gereisd. Omdat er (nog) geen NS bussen beschikbaar waren, zijn we met een Arriva bus gegaan. Dat kostte meer dan €5,-. Weliswaar is daardoor geen €6,30 afgeschreven, we hebben met NS immers alleen tussen Breda en Tilburg en Den Bosch en Zaltbommel met de trein gegaan en hebben op Tilburg uit- en op Den Bosch ingecheckt. Maar per saldo waren we duurder uit. Zonder verstoring hadden we natuurlijk gewoon van Breda naar Zaltbommel per trein gereisd a €6,30. €3,15 p.p. terugkrijgen leek me wel het minste waar we op mochten rekenen in deze situatie.
Reputatie 7
Badge
Ah..ik was al de verstoringen aan het opzoeken, want vermoedde iets. Daar zit bij u het probleempunt.
Het beleid van NS is dat bij uitval van de trein niet u maar NS bepaalt welk vervangend vervoer u mag gebruiken, als er geen NSbus komt. Als dat ander openbaar vervoer is, regelt NS de kosten, zodat ze niet tot vergoeding hoeven over te gaan. Dat geldt ook voor taxi. Anders zou iedereen de kosten declareren. Zo zijn de regels in de vervoersovereenkomst. Zelfredzaamheid van de reiziger wordt wel verwacht maar niet beloond 😞 als het geld kost.

Ik zie dat de storing tussen half 2 en 3 uur was, en dat de treinen richting Eindhoven wel reden, Als u omreizen met de stoptrein via Boxtel had gedaan, had u wel iets meer betaald, maar €3,15 plus restitutie voor de omweg gekregen vanwege het uit/inchecken in Boxtel. U had dan een vertraging gehad van 30 minuten. Bus 140 zal niet sneller zijn geweest 😉
Ik hoef ook niet vergoeding van de busreis, maar de helft van het traject leek me wel netjes. En de stoptrein tussen Boxtel en Den Bosch reed niet, vandaar de bus. Maar bedankt voor het meedenken, als ik het goed begrijp hebben we dus restitutie gekregen voor de reis Breda-Tilburg en Den Bosch-Zaltbommel
Reputatie 7
Badge
als ik het goed begrijp hebben we dus restitutie gekregen voor de reis Breda-Tilburg en Den Bosch-Zaltbommel
inderdaad, omdat u in Tilburg heeft uitgecheckt en in Den Bosch heeft ingecheckt, wat bij NS-busvervoer niet had gehoeven (tenzij aangekondigd, maar dan staan er mobiele chippalen bij de bus). U heeft NS tussen Tilburg en Den Bosch niet gebruikt, dus geen restitutie. Wat ik al schreef: NS wil voorkomen dat elke reiziger bij een verstoring zelf beslist een bus of taxi te nemen, en de kosten achteraf bij NS neerlegt. De ontvangen restitutie is uitzonderlijk, want NS had ook kunnen reageren dat die beide treinen geen vertraging hadden. De storing zelf is geregistreerd bij de splitsing Vught en niet op die andere 2 trajecten.
Daar heb je gelijk in. Maar dat neemt niet weg dat we - welke oplossing we ook hadden gekozen - in elk geval 30+ minuten vertraging zouden hebben gehad.

Hoe dan ook, ik ben nog steeds tevreden met de door ons gekozen zelfredzame oplossing! Jij bedankt voor het gegeven inzicht mbt deze claim.

Reageer