IC direct rijdt niet

• 8 december 2015
  • 7 reacties
  • 250 Bekeken

Geachte heer/mevrouw,

Het komt regelmatig voor dat de IC Direct van Breda naar Amsterdam niet rijdt. Ik pak al een uur eerder de trein (anders raak ik mijn baan kwijt). Toch kom ik vaak hierdoor te laat. De conducteur kan niet zeggen waarom de trein niet rijdt maar verteld mij wel dat hij niet rijdt dus dat het geen vertraging is. Volgens uw collega's kan ik alleen geld terug vragen als er spraken is van vertraging. Ik heb een altijd vrij abonnent + toeslag. Hoe kan ik hiervoor geld terug.

Ook zou ik graag willen weten waarom ik toeslag betaal. De ic direct is gemiddeld niet veel sneller. Er zijn geen/nauwelijks zitplaatsen in de spits, Geen WiFi, comfort en luxe is alleen te vinden in de 1ste klas. Uw collega's kunnen mij namelijk geen direct antwoord geven.

Ik wacht uw antwoord af.

Met vriendelijke groet,

LL

7 reacties

Als een trein niet rijdt, en er zijn geen aangekondigde werkzaamheden, dan kun je succesvol gebruik maken van de regeling Geld terug bij vertraging. Dit kan zowel via de papieren formulieren, als via een account bij Mijn NS.

De Intercity Direct is over het gehele traject ruim een half uur sneller. Voor veel reizigers blijkt dat aantrekkelijk, want vooral in de spits zit de trein vaak bomvol.
Als een trein niet rijdt, en er zijn geen aangekondigde werkzaamheden, dan kun je succesvol gebruik maken van de regeling Geld terug bij vertraging. Dit kan zowel via de papieren formulieren, als via een account bij Mijn NS.

Klopt dat wel? - Ik dacht dat de automatische afwijzer dan alleen naar 'gele treinen' kijkt. Voor reizen die (deels) met ICd worden afgelegd (of waarvoor dat de bedoeling is) is er dit formulier. Er moet dan wel betaald zijn voor een ICd-toeslag, ook al rijdt de ICd niet.
Badge +3
Merk ook op dat de regeling Geld terug bij vertraging veel gunstiger is bij Intercity Direct dan bij reguliere treinen. Moet u bij reguliere treinen minstens 30 minuten vertraging hebben, bij Intercity Direct kunt u al een vergoeding krijgen vanaf 15 minuten vertraging. Dit zou op zich wel op deze pagina vermeld mogen worden.

Voor de volledigheid dan maar hier: bij 15 t/m 29 minuten vertraging is de vergoeding 50% van uw Intercity direct ticket (op basis van een enkele reis) of een vastgesteld bedrag van uw (toeslag)abonnement. Bij 30 minuten of meer krijgt u 100% compensatie van uw Intercity direct ticket (op basis van een enkele reis) of een vastgesteld bedrag van uw (toeslag)abonnement. Zoals opgemerkt hebt u ook vertraging als een trein uitvalt.
Welkom op het forum Lord-lama! Zoals door meerdere forummers al is aangegeven, kom je ook in aanmerking voor compensatie als de Intercity Direct is uitgevallen. Lees verder hier welke stappen we ondernemen voor het vergroten van de betrouwbaarheid en punctualiteit van de Intercity Direct.

@Tochjo: Goed punt! Ik ga uitvragen of de content op de pagina kan worden bijgewerkt.
Daar heeft iemand een kopje verkeerd gezet:

Uitval tegengaan

Wie veel reist met Intercity direct weet dat de trein regelmatig uitvalt. Soms is een defecte trein de oorzaak, of zijn er problemen met het spoor op de HSL of de Schiphollijn. In het eerste halfjaar van 2015 alleen al hebben de treinen op de HSL op 10 dagen ernstige last gehad van weersomstandigheden of stroomstoringen met uitval tot gevolg. Alle cijfers van de treinen op de HSL staan hier op de website van NS. Op donderdagmiddag 1 oktober heeft het Ministerie van Infrastructuur en Milieu de voortgangsrapportage online gezet over de HSL Zuid. Hierin de meest recente cijfers rond de prestaties van Intercity direct. Klik hier voor download (pdf)

In de hele paragraaf staat niets over het tegengaan van uitval. (Dat staat in de paragraaf bóven dit kopje.)
@Tochjo: er wordt inmiddels op de pagina aangegeven dat je bij een reis met de Intercity Direct vanaf 15 minuten vertraging in aanmerking komt voor compensatie. Bedankt voor de suggestie!

@Pe_pe: ik heb ook jouw feedback doorgeven. Bedankt!
Badge +3
Ik zag het, bedankt!

Reageer