beantwoord

Is NS financieel aansprakelijk bij een gestrande trein?

• 29 november 2019
  • 8 reacties
  • 157 Bekeken

Dag lezer,

Gisteren (28-11-2019) zat ik in de SPR naar Hoofddorp vanaf Diemen-Zuid die 08:00 vertrok. Ik moest uitstappen in Amsterdam-Zuid waar ik werk bij een internationaal advocatenkantoor en dacht bij mijzelf; laat ik eens groen de trein nemen i.p.v. een uur in de file te gaan staan. Tien uur 's ochtends zou ik een belangrijke vergadering hebben en ben daarin extra vroeg weg gegaan, echter tussen Duivendrecht en RAI stopte de trein er plots mee. Pas twee uur later, rond 10 uur, werden wij geëvacueerd. Hierdoor heb ik dik 2,5 uur aan salaris gemist, en heb ik ook nog eens die belangrijke vergadering gemist.

Wat vinden jullie? Is de NS financieel aansprakelijk?

icon

Beste antwoord door masd 29 november 2019, 15:40

NS is niet per definitie vrijgesteld van financiële aansprakelijkheid voor schade als het gevolg van vertragingen. In bijvoorbeeld het geval van opzet, (bewuste) roekeloosheid of andere bijzondere omstandigheden kan NS weg degelijk succesvol aansprakelijk worden gesteld voor deze schade.

Er zijn ook gevallen waarin de geschillencommissie NS heeft veroordeeld  tot het vergoeden van gemaakte kosten op basis van een mondelinge toezegging van personeel. 

In hoeverre dat hier het geval is kan ik uiteraard niet beoordelen, maar geen enkel bedrijf of persoon kan op voorhand aansprakelijkheid voor schade in voorwaarden compleet uitsluiten.

Bekijk origineel

8 reacties

Reputatie 7
Badge

Heel vervelend dat u in een gestrande trein zat @Vertraging_Zuigt en dat de evacuatie erg lang duurde.

De NS is zeker niet aansprakelijk. Dat staat ook in de vervoersvoorwaarden. Wel kunt u GTBV aanvragen.

Reputatie 7
Badge +3

Wat vinden jullie? Is de NS financieel aansprakelijk?

NS is bij wet vrijgesteld van vervolgschade.

Reputatie 6
Badge

NS is niet per definitie vrijgesteld van financiële aansprakelijkheid voor schade als het gevolg van vertragingen. In bijvoorbeeld het geval van opzet, (bewuste) roekeloosheid of andere bijzondere omstandigheden kan NS weg degelijk succesvol aansprakelijk worden gesteld voor deze schade.

Er zijn ook gevallen waarin de geschillencommissie NS heeft veroordeeld  tot het vergoeden van gemaakte kosten op basis van een mondelinge toezegging van personeel. 

In hoeverre dat hier het geval is kan ik uiteraard niet beoordelen, maar geen enkel bedrijf of persoon kan op voorhand aansprakelijkheid voor schade in voorwaarden compleet uitsluiten.

Badge +3

Het zou interessant zijn om uit te zoeken wat de oorzaak was van het stranden van de trein. Wanneer dat bijvoorbeeld door nalatigheid in het onderhoud was of het niet uitvoeren van onderhoud conform de voorschriften dan wordt het ineens een ander verhaal. Er kan ook sprake zijn geweest van een onderdeel dat defect geraakt was. Is de producent van dat onderdeel dan aansprakelijk?

Soms houdt een mechanisch vervoermiddel er gewoon mee op. Wij zijn ooit gestrand met de auto vanwege een defecte waterpomp. En dat terwijl we de auto volledig conform het fabrieksvoorschrift hadden laten onderhouden.

Dag schrijver,

Nee, de ns is niet aansprakelijk voor jouw persoonlijke gevolgen. Als je in de file staat is het ministerie van infrastrucuur (en andere instanties en relevante bedrijven) ook niet aansprakelijk en ook niet al die mensen die samen met jou in de file staan.

Wellicht ben je nu genezen van de illusie dat de ns (altijd, soms, vaak, ….) in staat is jou op tijd op je bestemming te brengen. En, zo groen is het nu ook weer niet. Misschien ergerde jij je groen en geel :nauseated_face:

Reputatie 7
Badge +3

Omdat er op dit moment dagelijks minstens 10 treinen onderweg defect blijven stilstaan en dan een puinhoop veroorzaken zou je juridisch kunnen proberen NS aansprakelijk te stellen wegens gebrekkig onderhoud. Het probleem is echter dat je dan verzeild raakt in een discussie of al die storingen inderdaad aantoonbaar verwijtbaar zijn. Daarnaast zal NS stellen dat 10 treinen op een dagelijks totaal van 5000 niet meer dan 0,2% is en dat dat gewoon binnen de range van normaliter te verwachten storingen valt. Kortom ik denk dat dat weinig kans maakt. 

Reputatie 6
Badge

Het lijkt mij dat TS, als jurist, dit toch zelf gemakkelijk zou moeten kunnen uitzoeken….

Maar goed, het blijft natuurlijk vervelend zo’n lange vertraging. Helaas gebeurt het soms.

Badge

Ik vind dit wel heel grappig eigenlijk, niet het stranden van de trein natuurlijk maar iemand die bij een advocatenkantoor werkt die hier op de community komt vragen wat zijn rechten/mogelijkheden zijn om NS aansprakelijk te stellen voor zijn 2,5 uur gemiste salaris.

Heb je dan meer vertrouwen in de mensen hier dan in de advocaten van het kantoor waar je werkt ?? 

:joy::rofl:

Reageer