beantwoord

Kan ik het prijsverschil tussen mijn daadwerkelijk gemaakte reis en de gewenste reis terugkrijgen?

• 29 november 2015
  • 10 reacties
  • 194 Bekeken

Voor mijn studie reis ik bijna dagelijks van Amersfoort Schothorst naar Weesp, vanwaar ik de fiets pak naar mijn studieadres. Nu is het een aantal keren voorgekomen dat Weesp niet of niet op tijd bereikbaar was door een verstoring op het traject of de uitval van een trein.
In die gevallen ben ik met de NS naar Amsterdam Bijlmer Arena of Amsterdam Holendrecht gereist.
Mijn vraag is, of het mogelijk is om het prijsverschil tussen de gewenste reis en de daadwerkelijke reis terug te krijgen?

Met vriendelijke groet,

Gerrit
icon

Beste antwoord door Klaas-Jan NS 30 november 2015, 19:15

Gerrit heeft in dit geval zelf de keuze gemaakt om naar een ander station te reizen en dus ook gebruik gemaakt van onze diensten. Uit coulance is het wellicht mogelijk dat NS Klantenservice het verschil Weesp-Holendrecht overmaakt, dat is wellicht de poging waard.
Bekijk origineel

10 reacties

Welkom op het forum Gerrit90!
Ik begrijp niet helemaal waar je precies op doelt. Ben je tijdens deze reizen via Amsterdam Bijlmer Arena of Amsterdam Holendrecht doorgereisd naar Weesp? Of heb je op één van deze twee stations je treinreis beëindigd?
Hallo Inge,
Tijdens deze reizen heb ik mijn reis bij NS beëindigd op Amsterdam Bijlmer Arena of Amsterdam Holendrecht, omdat Weesp niet of met grote vertraging te bereiken was.
Het is in dat geval niet mogelijk om het verschil tussen gewenste reis en de daadwerkelijke reis terug te krijgen, omdat je er voor hebt gekozen om je reis op Amsterdam Bijlmer Arena of Amsterdam Holendrecht te beëindigen. Indien je desondanks minstens 30 minuten hebt opgelopen, kan je wel een beroep doen op onze 'Geld Terug bij Vertraging' regeling. Klik hier voor meer informatie over deze regeling.
Reputatie 6
Badge +1
@Inge NS: dan kan ik dus al reiziger beter helemaal niet op reis gaan, en op grond van de algemene voorwaarden (verwachting van meer dan 60 vertraging) geld terugvragen terwijl ik geen geld uitgegeven heb, dan constructief meedenken en naar een station in de buurt reizen en daarvoor wél betalen? Sorry, maar dat vind ik een kromme redenering...
Keuzereiziger, helaas werkt het zo dat je normaal gesproken pas recht hebt op vergoeding als je je eindstation met minimaal 30 minuten vertraging bereikt hebt. Je kunt volgens mij niet claimen als je helemaal niet gereisd hebt. Tenzij er geen enkele trein gereden heeft de goede kant op.
@Martin7182
Je hebt het over de regeling gtbv. Daarvoor moet je inderdaad het beoogde eindstation bereiken. Keuzereiziger heeft het over artikel 6.1 van de AVR-NS. Daarvoor hoef je de eindbestemming niet per se te bereiken, een te verwachten vertraging van 60 minuten naar de beoogde eindbestemming is dan voldoende. Voor het reizen via een ander station anders dan op basis van een officieel omreisadvies van NS is niets geregeld qua vergoeding, behalve dan het C-woord, al lijkt me dat Amsterdam Bijlmer ArenA zodanig veel verder is dan Weesp dat dat ook een moeilijk verhaal is.
Gerrit heeft in dit geval zelf de keuze gemaakt om naar een ander station te reizen en dus ook gebruik gemaakt van onze diensten. Uit coulance is het wellicht mogelijk dat NS Klantenservice het verschil Weesp-Holendrecht overmaakt, dat is wellicht de poging waard.
Dag Klaas-Jan, als ik het goed heb zijn jullie van de klantenservice, dus gaan jullie dit uit coulance vergoeden?

Verder snap ik niet dat er aan TS niet gevraagd is door de NS of hij een trajectvrij heeft, want in dat geval kan hij ook voor iedere dag dat hij zijn reisdoel niet kan bereiken hier geld voor terug vragen.
Verder snap ik niet dat er aan TS niet gevraagd is door de NS of hij een trajectvrij heeft, want in dat geval kan hij ook voor iedere dag dat hij zijn reisdoel niet kan bereiken hier geld voor terug vragen.

Ook dat is een lastig verhaal. Je kunt moeilijk claimen dat je van A naar B had willen reizen, terwijl je transactiegegevens laten zien dat je op dat moment van A naar C aan het reizen was en bovendien vanwege het Traject-Vrijabonnement slechts de reis van B naar C in rekening wordt gebracht.
Er zijn 2 scenario’s mogelijk:

1. Je bereikt je geplande eindbestemming alsnog. In jouw geval zou je dan inchecken op Amersfoort en uitchecken op Weesp, waardoor je geen extra kosten maakt en je GTbV kunt claimen.
2. Je bereikt je geplande eindbestemming niet, omdat je voor een alternatieve route kiest. In dat geval hangt de afhandeling van jouw restitutieverzoek af van de situatie. Beide situaties gelden overigens alleen wanneer de geplande vertraging 60 minuten of meer bedraagt:
• Je hebt een afgekocht reisproduct: je komt in aanmerking voor de regeling zoals vermeld in 6.1.
• Je hebt geen afgekocht reisproduct: je hebt niet betaald voor je reis en je komt niet aanmerking voor een vergoeding van de extra kosten. Dit omdat een reiziger er bijvoorbeeld voor kan kiezen een heel andere kant op te gaan, waardoor de kosten hoger worden. Een mogelijk gevolg hiervan is fraude (het is een eigen keus om ergens anders naartoe te gaan, wij moeten dus maar aannemen dat het waar is wat de reiziger aangeeft).

Reageer