beantwoord

Kan ik taxikosten terugvragen?

• 20 november 2019
  • 4 reacties
  • 151 Bekeken

Hoi Ns!
Vandaag, 20/11/1019 was ik genoodzaakt om een taxi te pakken van Gouda naar Amsterdam doordat er een persoon langs het spoor liep en er dus veel vertraging was. Deze zou van 11h30 tot zeker 13h duren en ik had een tentamen om 13h waar ik niet te laat mocht komen. 
Nu las ik dat er nieuwe voorwaarden en regels voor het terugvragen van kosten gelden maar ik snap die niet helemaal. Kan ik de taxikosten terugvragen en zo ja, hoe doe ik dat?

icon

Beste antwoord door Thom 20 november 2019, 12:53

NS is niet aansprakelijk voor vervolgschade. Als u besluit een taxi te nemen  of u zich daartoe genoodzaakt acht, is dat een privébeslissing. Die taxi betaalt u dus zelf, en het gaat niet op kosten van NS of van uw betalende medereizigers.  NS vergoedt een taxi niet achteraf. Het is me niet duidelijk op grond waarvan u denkt dat dit zo zou kunnen zijn. Het is wettelijk geregeld dat het niet kan.

U kunt wel, in extreme omstandigheden, in aanmerking komen voor een gratis taxi, maar dan moet de conducteur of een daartoe bevoegde NS-medewerker dit vooraf voor u regelen. U hoeft in de taxi dan niet te betalen. Normaal is dit als u door vertraging van een late trein niet meer thuis kunt komen.

Als u zelf een taxi neemt, betaalt u die dus ook zelf. U krijgt uw geld niet terug. Hoewel de kans op succes gering is, u heeft zelf onjuist gehandeld, is er nog een strohalm en dat is een brief schrijven aan:

NS Klantenservice
Postbus 2372
3500 GJ Utrecht

Eerlijk gezegd denk ik dat u zich de postzegel en de moeite beter kunt besparen.

Bekijk origineel

4 reacties

Reputatie 7
Badge

Helaas @Nienkevg kun je van een zelf geregelde taxi geen kosten terugvragen bij NS.

Reputatie 7
Badge +4

NS is niet aansprakelijk voor vervolgschade. Als u besluit een taxi te nemen  of u zich daartoe genoodzaakt acht, is dat een privébeslissing. Die taxi betaalt u dus zelf, en het gaat niet op kosten van NS of van uw betalende medereizigers.  NS vergoedt een taxi niet achteraf. Het is me niet duidelijk op grond waarvan u denkt dat dit zo zou kunnen zijn. Het is wettelijk geregeld dat het niet kan.

U kunt wel, in extreme omstandigheden, in aanmerking komen voor een gratis taxi, maar dan moet de conducteur of een daartoe bevoegde NS-medewerker dit vooraf voor u regelen. U hoeft in de taxi dan niet te betalen. Normaal is dit als u door vertraging van een late trein niet meer thuis kunt komen.

Als u zelf een taxi neemt, betaalt u die dus ook zelf. U krijgt uw geld niet terug. Hoewel de kans op succes gering is, u heeft zelf onjuist gehandeld, is er nog een strohalm en dat is een brief schrijven aan:

NS Klantenservice
Postbus 2372
3500 GJ Utrecht

Eerlijk gezegd denk ik dat u zich de postzegel en de moeite beter kunt besparen.

Reputatie 4

je kan wel de kosten van een betaald ticket terugvragen, maar je zult wel met stud-OV reizen en dan heb je daar niks aan. Dit op grond van EU-regels die velen bij NS zelf amper blijken te kennen.

Uh: studeer je misschien soms rechten?

Hoi Nienkevg, welkom op de NS Community.

Volkomen begrijpelijk dat je vanwege je tentamen een taxi hebt genomen. De kosten hiervoor vergoeden wij echter niet zoals ook heel helder is aangegeven door Thom.

Reageer