beantwoord

Kenmerk 41124096

• 18 maart 2016
  • 4 reacties
  • 72 Bekeken

• Op het juiste spoor
  • 2 reacties
Vrijdag was er geen vervoer tussen Arnhem en Zoetermeer mogelijk. De alternatieve route was van Arnhem naar Zutphen en van Zutphen naar Apeldoorn om vervolgens van Apeldoorn naar Zoetermeer te reizen.
Hierdoor ben ik ruim 1 uur langer onderweg geweest.
Omdat deze alternatieve route aangegeven werd (en ik onvoldoende saldo had) heeft een kennis mij naar Apeldoorn gebracht. Probleem is nu dat de reis start in Apeldoorn in plaats van Arnhem waardoor de vertraging niet geregistreerd kan worden, start reis kan ik niet aanpassen.
icon

Beste antwoord door Tochjo 18 maart 2016, 08:31

In zo'n geval kunt u het beste uw claim indienen met een papieren formulier en een begeleidende brief. Op het papieren formulier kunt u het juiste vertrekstation (Arnhem) invullen. De begeleidende brief is noodzakelijk omdat claims automatisch worden beoordeeld. De computer zal anders constateren dat u claimt voor een reis vanaf Arnhem, daar niet hebt ingecheckt die dag en daarop uw claim afwijzen. Papieren formulieren zijn verkrijgbaar bij een servicebalie of telefonisch (030-751 51 55) of via internet aan te vragen.

Wellicht een nuttige tip: de lijst met vertrekstations waaruit u kunt kiezen als u het hokje aanvinkt dat u het station wilt wijzigen, bestaat uit alle stations waar u die dag hebt ingecheckt. U zou in de toekomst dus even in Arnhem kunnen inchecken en uitchecken voordat u alternatief vervoer neemt. Dan kunt u uw claim wel online indienen.

Overigens was het alternatieve reisadvies via Deventer en Apeldoorn, niet via Zutphen en Apeldoorn. Tussen Zutphen en Apeldoorn rijden namelijk treinen van Arriva, niet van NS. Deze treinen komen in het algemeen niet in een omreisadvies voor, onder meer omdat ze simpelweg te klein zijn voor het grote aantal omreizenden en omdat u dan moet uitchecken bij NS en inchecken bij Arriva, wat gevolgen heeft voor de ritprijs. Bij een omreisadvies van NS checkt u in op uw vertrekstation en uit op uw bestemmingsstation, en niet meer onderweg. Hierdoor kost de reis altijd hetzelfde, ook als u omreist.
Bekijk origineel

4 reacties

Badge +3
In zo'n geval kunt u het beste uw claim indienen met een papieren formulier en een begeleidende brief. Op het papieren formulier kunt u het juiste vertrekstation (Arnhem) invullen. De begeleidende brief is noodzakelijk omdat claims automatisch worden beoordeeld. De computer zal anders constateren dat u claimt voor een reis vanaf Arnhem, daar niet hebt ingecheckt die dag en daarop uw claim afwijzen. Papieren formulieren zijn verkrijgbaar bij een servicebalie of telefonisch (030-751 51 55) of via internet aan te vragen.

Wellicht een nuttige tip: de lijst met vertrekstations waaruit u kunt kiezen als u het hokje aanvinkt dat u het station wilt wijzigen, bestaat uit alle stations waar u die dag hebt ingecheckt. U zou in de toekomst dus even in Arnhem kunnen inchecken en uitchecken voordat u alternatief vervoer neemt. Dan kunt u uw claim wel online indienen.

Overigens was het alternatieve reisadvies via Deventer en Apeldoorn, niet via Zutphen en Apeldoorn. Tussen Zutphen en Apeldoorn rijden namelijk treinen van Arriva, niet van NS. Deze treinen komen in het algemeen niet in een omreisadvies voor, onder meer omdat ze simpelweg te klein zijn voor het grote aantal omreizenden en omdat u dan moet uitchecken bij NS en inchecken bij Arriva, wat gevolgen heeft voor de ritprijs. Bij een omreisadvies van NS checkt u in op uw vertrekstation en uit op uw bestemmingsstation, en niet meer onderweg. Hierdoor kost de reis altijd hetzelfde, ook als u omreist.
In de reisplanner stond het toch echt, inclusief de opmerking dat dit bia een alternatieve vervoerder verliep. Nu spijt dat ik er geen screenshot van gemaakt heb...
Badge +3
De reisplanner zoekt naar reismogelijkheden zonder de omreisadviezen te kennen. Hij kijkt alleen maar of er treinen rijden. De reisplanner houdt bijvoorbeeld geen rekening met de capaciteit van treinen op de route. Voor individuele reizigers zijn de adviezen wel bruikbaar, maar als iedereen dit advies zou opvolgen, dan blijven er een hoop reizigers achter in Zutphen, omdat de treinen naar Apeldoorn simpelweg te klein zijn om iedereen mee te nemen. Daarom wordt via de omroep en de storingsberichten een ander advies gegeven.

Dit alles hoeft uw claim overigens niet te hinderen: als u aangeeft dat er een verstoring was en dat dit advies uit de reisplanner kwam, dan verwacht ik dat u alsnog restitutie krijgt.
Bedankt voor de info! Ik ga er mee aan de slag

Reageer