beantwoord

keuzedag terug vragen

• 6 August 2021
  • 8 reacties
  • 185 Bekeken

Wilde op 5 augustus op Keuzedag van Assen naar Den Haag v.v. Kwam niet verder dan Hoogeveen door aanrijding trein - auto op overweg Echten. Omdat ik op tijd voor afspraak in Den Haag moest zijn, ben ik teruggekeerd naar Assen, uitgecheckt en met auto reis vervolgd. Keuzedag is niet bedoeld voor nutteloos retourtje Assen - Hoogeveen, kan ik de Keuzedag terugkrijgen?

icon

Beste antwoord door Thom 6 August 2021, 17:00

U kunt het beste even contact opnemen met Klantenservice. Vaak krijgt u een compensatiekeuzedag , al ben ik niet in de positie u iets toe te zeggen. Houd de gegevens bij de hand. Bellen is in dit geval mogelijk wat handiger. 030 7515155.

Troost u: Zwolle-Groningen reed uiteraard  ook niet, dat was omreizen via Leeuwarden met 40 minuten vertraging. ;-)

Bekijk origineel

8 reacties

Reputatie 7
Badge +4

U kunt het beste even contact opnemen met Klantenservice. Vaak krijgt u een compensatiekeuzedag , al ben ik niet in de positie u iets toe te zeggen. Houd de gegevens bij de hand. Bellen is in dit geval mogelijk wat handiger. 030 7515155.

Troost u: Zwolle-Groningen reed uiteraard  ook niet, dat was omreizen via Leeuwarden met 40 minuten vertraging. ;-)

Reputatie 6
Badge

Wijs anders NS er maar weer eens op dat hier zelfs EU regels voor betsaan die hen min of meer verplichten in dgl situaties het geheel te vergoeden dan wel als gelijkluidend alternatief te bieden. Als je bvb gewoon op de chip zou zijn gereisd had je zelfs recht gehad op totale teruggaaf-incl de rit retour naar huis.

Reputatie 7
Badge +3

Keuzedag is bedoeld voor een treinreis ongeacht de afstand. Je kunt beroep doen op geld-terug-bij-vertragingregeling.

Badge +3

Keuzedag is bedoeld voor een treinreis ongeacht de afstand. Je kunt beroep doen op geld-terug-bij-vertragingregeling.

En dan krijg je voor een Keuzedag bij 60 minuten vertraging € 3,50 terug. Lekker dan, als je vervolgens zelf €32,88 mag betalen voor Assen - Den Haag retour (2e klas) op een andere dag.

Ik vind dit net als @Thom wel een gevalletje coulance waard, maar dat bepaalt de Klantenservice natuurlijk.

Voor GTbV (die € 3,50) vul het formulier op https://www.ns.nl/formulieren/geld-terug-bij-vertraging.html in en geef aan dat het gewenste eindstation niet bereikt is en je tot Hoogeveen bent gekomen.

Reputatie 7
Badge +3

En dan krijg je voor een Keuzedag bij 60 minuten vertraging € 3,50 terug, lekker dan als je vervolgens zelf €32,88 mag betalen voor Assen - Den Haag retour (2e klas) op een andere dag.

Ik vind dit net als @Thom wel een gevalletje coulance waard, maar dat bepaalt de Klantenservice natuurlijk.

Voor GTbV (die € 3,50) vul het formulier op https://www.ns.nl/formulieren/geld-terug-bij-vertraging.html in en geef aan dat het gewenste eindstation niet bereikt is en je tot Hoogeveen bent gekomen.

Er is gereisd en er is zelfs retour gereisd, welliswaar niet naar eindbestemming, maar er een treinreis gemaakt. Dus in dit geval is GTbV van toepassing.

Voor coulance zou ik bijvoorbeeld kijken naar of aanrijding al bekend was op moment van inchecken en of er vanuit de trein contact is geweest over alternatieven.  

Reputatie 6

Fijn onze uber moralist MoDe doet ook weer een negatieve duit in het zakje. Zoals Thom al gesteld TS dient contact op te nemen met de klantenservice en heeft dat waarschijnlijk allang al gedaan. Ik denk ook dat hij inmiddels gecompenseerd is. Jammer dat voor jou de kleur grijs niet bestaat. Ja klant heeft gereisd maar zijn bestemming niet gehaald. Dus terecht gecompenseerd.

Reputatie 7
Badge +3

Fijn onze uber moralist MoDe doet ook weer een negatieve duit in het zakje. Zoals Thom al gesteld TS dient contact op te nemen met de klantenservice en heeft dat waarschijnlijk allang al gedaan. Ik denk ook dat hij inmiddels gecompenseerd is. Jammer dat voor jou de kleur grijs niet bestaat. Ja klant heeft gereisd maar zijn bestemming niet gehaald. Dus terecht gecompenseerd.

Ja klant heeft gereisd, maar wil keuzedag terug, omdat eindbestemming niet gehaald is. Voor dit soort situaties waarbij je niet naar eindbestemming kunt, kun je dus beroep doen op GTbV.

TS zegt dat een keuzedag niet bedoeld is voor een nutteloos retourtje. Dat zij haar keuzedag niet wil besteden aan een korte reis snap ik, maar er staat nergens dat ze de normale ritprijs zou willen betalen, wat dan wel zo netjes zou zijn als je voor het nutteloze reisje een keuzedag terug vraagt.

De vraag is of je het over terechte compensatie kunt hebben als iemand bij voorbaat al om nieuwe keuzedag vraagt en niet de vraag stelt wat je in zo'n geval zou kunnen doen.

Als iemand zou aangeven de keuzedag ingezet te hebben voor een reis die niet geheel gemaakt kon worden door overmacht en wat hij/zij het beste kan doen om compensatie te krijgen zodat reis later wel geheel gemaakt zou kunnen worden, dan zou ik eenzelfde soort antwoord als @Thom hebben gegeven. 

Badge +3

Je hoeft niet eens gereisd te hebben (naar ergens waar je niet heen wilde en onverrichter zake weer terug) om een Keuzedag te ‘verliezen’. Nieuwe krijgen blijft inderdaad ‘coulance’.

Reageer