beantwoord

Klacht: ns bus komt niet

• 6 juli 2016
  • 4 reacties
  • 240 Bekeken

Vandaag rijden er geen treinen tussen Amsterdam muiderpoort en Amsterdam Amstel. De ns zet bussen in. Echter, de na 20 minuten wachten nog steeds geen ns bus. En natuurlijk ook geen ns medewerkers aanwezig die je iets kunnen vertellen over of de bussen ├╝berhaupt rijden. Uiteindelijk 15 minuten na de geplande vertrektijd een normale bus naar station Amstel genomen. Hierdoor blijf de vertraging beperkt, hopelijk onder de 30 minuten. Maar niet dankzij de ns. Hoe kan ik nu mijn geld teug vragen voor de extra gemaakte kosten?
icon

Beste antwoord door Tochjo 6 juli 2016, 23:40

In de informatie over deze werkzaamheden op deze pagina (klik op het blokje voor het traject Amsterdam Centraal-Amsterdam Bijlmer ArenA) staat vermeld dat reizigers tussen Amsterdam Muiderpoort en Amsterdam Amstel gebruik kunnen maken van GVB-buslijn 37. Hieruit leid ik af dat er geen aparte NS-bussen worden ingezet en dat reizigers gebruik moeten maken van lijnbussen.

Aangezien het treinvervangend vervoer hier bestaat uit een lijnbus, neem ik aan dat NS u de kosten voor deze lijnbus zal vergoeden. Ik raad u aan hiervoor direct contact op te nemen met de klantenservice. Dat gaat het snelst telefonisch: de klantenservice is 24 uur per dag bereikbaar op het telefoonnummer 030-751 51 55 (lokaal tarief). U kunt er ook voor kiezen om met NS te chatten (druk op deze pagina op de knop Chat met NS), een e-mail te sturen via dit contactformulier of een berichtje te sturen op Twitter of Facebook. Wellicht dat een moderator u hierbij ook wil helpen, maar daarvoor is het even afwachten tot zij op dit topic reageren.

Ik vraag me af of in deze situatie dezelfde regeling geldt als die bij U-OV rond Utrecht Zuilen: is het tonen van de OV-chipkaart aan de chauffeur voldoende om mee te mogen, of moeten reizigers met een abonnement steeds achteraf hun reiskosten terugvragen via de klantenservice?
Bekijk origineel

4 reacties

Badge +3
In de informatie over deze werkzaamheden op deze pagina (klik op het blokje voor het traject Amsterdam Centraal-Amsterdam Bijlmer ArenA) staat vermeld dat reizigers tussen Amsterdam Muiderpoort en Amsterdam Amstel gebruik kunnen maken van GVB-buslijn 37. Hieruit leid ik af dat er geen aparte NS-bussen worden ingezet en dat reizigers gebruik moeten maken van lijnbussen.

Aangezien het treinvervangend vervoer hier bestaat uit een lijnbus, neem ik aan dat NS u de kosten voor deze lijnbus zal vergoeden. Ik raad u aan hiervoor direct contact op te nemen met de klantenservice. Dat gaat het snelst telefonisch: de klantenservice is 24 uur per dag bereikbaar op het telefoonnummer 030-751 51 55 (lokaal tarief). U kunt er ook voor kiezen om met NS te chatten (druk op deze pagina op de knop Chat met NS), een e-mail te sturen via dit contactformulier of een berichtje te sturen op Twitter of Facebook. Wellicht dat een moderator u hierbij ook wil helpen, maar daarvoor is het even afwachten tot zij op dit topic reageren.

Ik vraag me af of in deze situatie dezelfde regeling geldt als die bij U-OV rond Utrecht Zuilen: is het tonen van de OV-chipkaart aan de chauffeur voldoende om mee te mogen, of moeten reizigers met een abonnement steeds achteraf hun reiskosten terugvragen via de klantenservice?
Ik heb nog eens in de ns reisplanner gekeken, en daar staat inderdaad in kleine lettertjes voor de oplettende kijker GVB bus. Echter, de situatie op het station is totaal misleidend. Overal staan grote borden richting de NS-bus. En bij de NS-bushalte staat ook een NS-incheck zuil. Dan ga ik er vanuit dat er ook een NS-bus komt waar ik met mijn NS-ov-chipkaart in kan en dat ik niet een normale bus moet pakken waar ik apart voor moet betalen. De chauffeur van de GVB bus die ik uiteindelijk heb gepakt wist ook niks van de NS-bussen en ik heb dus uiteindelijk ook bij het GVB in moeten checken.

Overigens, de omreisroute via Amsterdam centraal die wordt aangeraden in het overzicht van werkzaamheden, is niet een die aan wordt gegeven wanneer je de route plant met de NS-reisplanner. Dus ook daar inconsistente informatievoorziening.
Hi Rose! Welkom op het NS Serviceforum!

Ik sluit me aan bij het antwoord van Tochjo.

Wel vervelend dat de informatie met betrekkking tot de bus en het omreizen zo onduidelijk is geweest. Ook dat de chauffeur van de GVB van niks wist is natuurlijk erg vreemd. Ik ga je ervaring intern doorgeven zodat we de communicatie in de toekomst kunnen verbeteren 🙂
Badge +3
Heeft NS dan niets geleerd van alle problemen die er zijn geweest met bus 3 in Utrecht?
Het lijkt me weer typisch een geval van een papieren afspraak, in dit geval tussen NS en GVB, die om welke reden dan ook niet bekend is bij de buschauffeurs.

Blijkbaar is het niet voldoende om dit soort afspraken op papier te maken tussen partijen maar moet er een andere methode gevonden worden om het personeel van externe partijen te informeren over de afspraken met NS. Dat geldt ook voor het personeel van touringcarbedrijven die voor NS rijden.

Reageer