beantwoord

Klacht over niet toegewezen vertraging

• 22 september 2015
  • 11 reacties
  • 311 Bekeken

Beste,

Ik heb begrepen dat de vertragingen door een computer beoordeeld worden. Derhalve wil ik u vragen om de volgende 2 vertragingen nogmaals na te kijken. Ik heb hier namelijk wel vertraging gehad.
40930660 en 15970876

Met vriendelijke groet,

Matthijs Bekkernens
icon

Beste antwoord door Sivan NS 22 september 2015, 09:45

Hoi Matthijs, en welkom!

Bezwaar tegen het afwijzen van een claim kun je het beste via Klantenservice indienen. Zij beoordelen de claims dan opnieuw. Omdat je de claimnummers noemt, heb ik nu voor je meegekeken.

Claim 40930660: je bent om 7.42 ingecheckt en om 9.48 uur uitgecheckt. Je ging van Nijverdal naar Amsterdam Zuid en volgens de reisplanner zou je 9.49 aankomen. Ik zie dan ook geen vertraging?

Claim 15970876: je zou op 17-7 hebben gereisd, maar op het kaartnummer dat je geeft is geen reis op die datum te zien.

Zou je bovenstaande claims willen toelichten? Zonder aanvullende informatie kunnen we de claims niet herzien.
Bekijk origineel

11 reacties

Indien de klacht door de computer als ongegrond verklaard word (bijna standaard..) dan kunt u het beste het nog maals schriftelijk per post of per e-mail (vraag aan Eva 'e-mail' en volg de stappen)
Hoi Matthijs, en welkom!

Bezwaar tegen het afwijzen van een claim kun je het beste via Klantenservice indienen. Zij beoordelen de claims dan opnieuw. Omdat je de claimnummers noemt, heb ik nu voor je meegekeken.

Claim 40930660: je bent om 7.42 ingecheckt en om 9.48 uur uitgecheckt. Je ging van Nijverdal naar Amsterdam Zuid en volgens de reisplanner zou je 9.49 aankomen. Ik zie dan ook geen vertraging?
Claim 15970876: je zou op 17-7 hebben gereisd, maar op het kaartnummer dat je geeft is geen reis op die datum te zien.

Zou je bovenstaande claims willen toelichten? Zonder aanvullende informatie kunnen we de claims niet herzien.
Dag Sivan,

Claim 40930660: Ik ben inderdaad om 9:48 aangekomen. Maar de reisplanner klopt niet. De overstap (van 7 minuten) in Zwolle is haalbaar als de trein op tijd is. Ik ben (volgens mij, is al weer enige tijd geleden) overgestapt op de trein van Zwolle naar Amsterdam Zuid van 7:48. Die trein had een half uur vertraging en daarom heb ik een vertraginsformulier ingediend. Ik ben het dan ook niet eens met je beredenatie dat jullie kijken naar de reisplanner en dat obv daarvan ik op tijd ben. Jullie reisplanner klopt niet.

Claim 15970876: Op 17-7 kwam ik al fietsend aan op het station in Nijverdal en als iedereen voor het vertrektijdenscherm staat te kijken begin ik al zenuwachtig te worden dat er vertragingen zijn. Helaas stond op het bord dat mijn trein naar Zwolle niet reed. Aangezien ik het geluk heb dat ik dan alsnog de auto kan pakken ben ik terug naar huis gefietst en ben ik met de auto naar Zwolle gereden. Ik heb inderdaad niet ingecheckt. Maar dat lijkt mij logisch als ik als alternatief de auto pak. Zoals je in mijn historie kan zien pak ik 4 keer per week op dat tijdstip dezelfde trein.

Met vriendelijke groet,

Matthijs
Dus je wil restitutie op een reis die je niet gemaakt hebt, zolang het geen alternatef vervoer is wat NS voor je geregeld heeft of vooraf goedgekeurd heeft geeft dat geen recht op restitutie, je hebt immers zelf gekozen om de auto te gaan nemen. Naar mijn mening terecht afgewezen.
Dus je wil restitutie op een reis die je niet gemaakt hebt, zolang het geen alternatef vervoer is wat NS voor je geregeld heeft of vooraf goedgekeurd heeft geeft dat geen recht op restitutie, je hebt immers zelf gekozen om de auto te gaan nemen. Naar mijn mening terecht afgewezen.

Dat ben ik niet met je eens. Ik heb een alternatief vervoer gekozen omdat de trein niet reed. Dat de trein niet reed is te zien. Daarnaast kunnen ze in mijn historie zien dat ik altijd dezelfde tijdstippen de trein neem. Dus ik fraudeer niet.

De vertraging verandert toch niet?

Als er betaald is voor een reis (in de vorm van een los vervoersbewijs of in de vorm van afgekocht reisrecht) en die reis niet gemaakt kan worden, kom je allicht in aanmerking voor restitutie.
Reputatie 4
Badge
@MatthijsBe
Reis je met een afgekocht reisrecht (Traject Vrij bijvoorbeeld) tussen Nijverdal en Zwolle, dan heb je al betaald en is het redelijk dat er een tegemoetkoming volgt. Als je op saldo reist, is er geen reden tot compensatie. Je hebt de reis immers niet betaald.

Voor de eerste reis geldt dat NS waarschijnlijk uitgaat van een overstaptijd van 5 minuten in Zwolle en je hebt maar vier minuten (en niet zeven): aankomst 8.11, vertrek 8.15. Het is geen officiƫle verbinding.
Als je hem wel haalt, heb je geluk. Als niet, dan heb je geen vertraging.

De reisplanner klopt dus wel.
Overstaptijd in Zwolle is 5 minuten, correct, en de aangehaalde overstap is ook geen uitzondering daarop in de reisplanner. Oftewel: jammer maar helaas.
Dank, allen! Matthijs, de informatie van de andere forumleden is juist.
Dank, allen! Matthijs, de informatie van de andere forumleden is juist.
Dus indien TS beschikt over een afgekocht reisrecht zal de claim voor 15970876 alsnog goedgekeurd worden?
Allen, ik heb een kortingsabonnement, daarop zal ik geen restitutie krijgen verwacht ik.

Samenvattend;
"Als je niet incheckt krijg je geen geld terug bij vertraging" Ondanks dat ik door de NS wel degelijk vertraging heb gehad, snap ik dat dit niet te controleren is en leg ik mij hierbij neer.

"Het reisadvies via de website is leidend bij vertraging" Dit is natuurlijk van de zotte. De overstap is prima haalbaar voor normale mensen. Dat de NS zich hier bij voorbaat al op indekt door dit niet eens te adviseren slaat nergens op. Maar als dat het beleid is, dan ga ik mijn gelijk niet krijgen.

Allen dank voor jullie antwoorden.

Reageer