beantwoord

Kosten taxi na stranden in Hoorn

Hoi NS Community,

Gisteravond reisde ik van Deurne naar Amsterdam CS. In Eindhoven zou ik moeten overstappen op de IC naar Amsterdam CS (eindstation) maar die had 41 min vertraging. Toen heb ik de IC naar Hoorn genomen (die was ook flink vertraagd maar eerder op het station in Eindhoven). Ondertussen was het al zo'n 0.30 's nachts, en ben ik tijdens rit in slaap gevallen en in Hoorn wakker geworden. Daar was alles gesloten en de nachtbus terug naar Amsterdam kon ik niet nemen omdat mijn trein 40 minuten later aan was gekomen dan gepland en de laatste nachtbus dus net vertrokken was.

De stationshal was gesloten en er was niemand te vinden dus toen heb ik uiteindelijk een taxi moeten nemen naar Amsterdam om thuis te komen. Mijn vraag is nu of ik de kosten (126 euro) hiervoor terug kan krijgen? Bonnetje is aanwezig. Ik had uiteraard niet in slaap moeten vallen, maar als mijn trein niet 40 minuten vertraagd in Hoorn aangekomen zou zijn dan had ik nog gewoon de nachtbus terug naar Amsterdam kunnen nemen.

Bijvoorbaat dank voor uw antwoord.

Groet,
Stefan
icon

Beste antwoord door s1mon9 29 april 2019, 13:32

In slaap vallen in de trein, op een te laat station aankomen en terug moeten reizen met de taxi omdat het de laatste trein was, lijkt mij eigenlijk niet echt een goede reden om de taxi vergoed te krijgen eerlijk gezegd.

Het is vervelend, maar NS is hier niet ernstig in gebreke gebleven. De vermelde vertraging was niet meer dan 1 uur (de vertragingstijd waarna NS alternatief vervoer hoort te regelen qua concessie, al kun je wel wat kosten terugkrijgen via Gtbv). Het originele reisplan heeft volledig gemaakt kunnen worden (de "thuiskomgarantie" is dus voldaan). Ook moet NS eigenlijk zelf de taxi boeken om het vergoed te krijgen.

Het is eenmaal één van de risico's van laat op de avond reizen. De vertraging van ca. 3 kwartier is in dit geval denk ik te weinig om echt succesvol te gaan claimen gezien alle omstandigheden. Het is in dit geval echt vooral je eigen fout. Dus in dit geval geef ik je helaas weinig kans, je valt tussen schip en wal met deze taxikosten.
Bekijk origineel

3 reacties

Reputatie 5
In slaap vallen in de trein, op een te laat station aankomen en terug moeten reizen met de taxi omdat het de laatste trein was, lijkt mij eigenlijk niet echt een goede reden om de taxi vergoed te krijgen eerlijk gezegd.

Het is vervelend, maar NS is hier niet ernstig in gebreke gebleven. De vermelde vertraging was niet meer dan 1 uur (de vertragingstijd waarna NS alternatief vervoer hoort te regelen qua concessie, al kun je wel wat kosten terugkrijgen via Gtbv). Het originele reisplan heeft volledig gemaakt kunnen worden (de "thuiskomgarantie" is dus voldaan). Ook moet NS eigenlijk zelf de taxi boeken om het vergoed te krijgen.

Het is eenmaal één van de risico's van laat op de avond reizen. De vertraging van ca. 3 kwartier is in dit geval denk ik te weinig om echt succesvol te gaan claimen gezien alle omstandigheden. Het is in dit geval echt vooral je eigen fout. Dus in dit geval geef ik je helaas weinig kans, je valt tussen schip en wal met deze taxikosten.
Reputatie 7
Badge +3
Als U in de trein in slaap valt en dan met de taxi moet terugreizen zijn de kosten daarvan uiteraard voor eigen rekening. Voor de vertraging op uw reis Deurne-Hoorn (aannemende dat U in Hoorn hebt uitgecheckt) kunt u een beroep doen op de regeling geld terug bij vertraging.
Reputatie 6
Badge +1
Voor €126 had u ook een overnachting kunnen boeken😉

Dat u in slaap valt betekent niet dat NS uw taxikosten moet betalen. Het is niet de schuld van NS dat u in Hoorn bent gestrand en u kunt u niet beroepen op de thuisbrengplicht bij vertraging. De trein is immers gestopt in Amsterdam, uw eindstation.

Reageer