Laatste snelbus Breda-Tilburg nooit gereden

• 3 november 2018
  • 27 reacties
  • 750 Bekeken

• Op het juiste spoor
  • 1 reactie
Afgelopen nacht om 1.59 uur zou er een laatste snelbus i.p.v. trein van Breda naar Tilburg rijden. We hebben op verschillende plaatsen staan wachten, maar geen bus gezien! Verschillende keren bij een hulp-paal ns medewerkers gesproken en zij vertelden ons steeds om 10 minuten te wachten. Nadat we langer dan een half uur hebben gewacht was er nog niemand. We hebben toen helaas veel geld uit moeten geven aan een taxi. Gelukkig konden we samen rijden met nog 5 andere zoekende mensen. Graag zouden we deze kosten gecompenseerd krijgen.

27 reacties

@marv87

Ik sta er ook van te kijken als je idd na 3 of 4 keer te horen krijgt, blijf maar 10 min wachten. Das toch al snel een half uur. Je kan niet blijven wachten idd op iets waarvan je geen idee hebt of het onderweg is.
Wat ik wel weet is dat ook wij rijdend soms lang aan de lijn hangen om een taxi te regelen. Ligt aan de drukte van het moment. Als ik idd weet dat er aansluitingen gemist zijn, ga ik pro-actief inventariseren, dus bedankt voor het compliment, ik wil de eerlijke reiziger veilig thuis krijgen.
Reputatie 5
Badge
In principe vergoed NS namelijk alleen kosten die zijn gemaakt met toestemming van de klantenservice. Zij regelen dan een taxi waardoor je überhaupt niks hoeft voor te schieten.
Alleen taxivervoer welke door NS geregeld en besteld wordt is voor de NS klant kosteloos.
De NS klant hoeft dan ook niet te betalen.
Daar hadden jullie, zo schat ik in, ook recht op.
Jullie hebben echter op geheel eigen initiatief een privé taxi genomen, deze wordt niet vergoed door NS.
@Sim70

Ik zou zelf ook nooit op een laatste bus gokken, zo zit ik ook niet in elkaar.

@Momo

Terechte vraag, hoe lang moet je wachten en is er door de gestrande reizigers aangegeven dat ze na zo lang wachten alternatief vervoer wilden? Ik ken de voorwaarden niet en ook niet hoe de klantenservice dit regelt. Ik ken alleen de kant vanuit rijdend helaas, is weer ff geleden dat ik taxi's heb moeten regelen.
Alleen taxivervoer welke door NS geregeld en besteld wordt is voor de NS klant kosteloos.
De NS klant hoeft dan ook niet te betalen.
Daar hadden jullie, zo schat ik in, ook recht op.
Jullie hebben echter op geheel eigen initiatief een privé taxi genomen, deze wordt niet vergoed door NS.

Ik denk dat zolang deze regel nergens op de site van de NS staat, er geen instructie staat hoe je een beroep kan doen op deze site en er regelmatig (ook snachts) zeer slechte bereikbaarheid van de klantenservice is via de hulppaal of telefonisch en er bij werkzaamheden vaak aan het einde van de dienst geen personeel meer aanwezig is dat het niet eerlijk is om deze regel achteraf bij klanten in te blijven wrijven.
Dit is opgenomen in onze Algemene Voorwaarden voor het vervoer van Reizigers en Handbagage van de Nederlandse Spoorwegen (AVR-NS), waar eenieder die gebruik maakt van oNS treinvervoer mee akkoord gaat waarbij wij er dus van uitgaan dat dezen ervan op de hoogte zijn.

Specifiek staat dit in artikel 8.2 en 6.

Artikel 8.2
De aansprakelijkheid van NS voor schade als gevolg van uitval, gemiste aansluitingen en vertraging, evenals uw rechten in een dergelijke situatie, zijn geregeld in artikel 6 van deze Voorwaarden. Buiten hetgeen geregeld is in artikel 6 of hetgeen uit dwingende wet- en regelgeving voortvloeit is NS niet aansprakelijk voor enige schade die u lijdt tijdens of in verband met uw reis met NS als gevolg van uitval, gemiste aansluitingen en vertraging.

Artikel 6 - specifieke gedeelte van toepassing op de situatie van TS
Als u als gevolg van de vertraging bij uw reis met NS niet meer in staat bent om op dezelfde NS-dag het station van bestemming te bereiken omdat de laatste trein op uw NS-Reisroute niet meer rijdt, dan stelt NS vervangend vervoer ter beschikking om ervoor te zorgen dat u alsnog het station van bestemming kunt bereiken.

Als u als gevolg van de vertraging van de laatste trein in uw reis met NS niet meer in staat bent om vanaf uw eindstation met aansluitend regulier openbaar vervoer op dezelfde NS-dag uw eindbestemming te bereiken, dan stelt NS vervangend vervoer ter beschikking om ervoor te zorgen dat
u alsnog uw eindbestemming kunt bereiken.

NS bepaalt welk type vervangend vervoer wordt ingezet. Zo kan NS er bijvoorbeeld voor kiezen om een taxi voor u te regelen, maar ook kan NS bussen inzetten.
@Sim70

Das nachtnet op vrijdag. Echt veel nachtnet is er niet, maar het klopt wel dat er normaliter nog wel een trein richting Eindhoven gaat. Zal wel eerder zijn dan de geplande bus.
Ik heb eigenlijk geen idee waar de bussen op Breda voor vervangend vervoer komen. Een vervangende bus behoort te rijden, aangezien deze is besteld en het is vreemd dat deze niet gereden heeft of er zat ergens een kink in de kabel waar de bus zou komen? Geen idee en dit is geen fijne situatie geweest dus.
Reputatie 7
Badge +3
Dit is opgenomen in onze Algemene Voorwaarden voor het vervoer van Reizigers en Handbagage van de Nederlandse Spoorwegen (AVR-NS), waar eenieder die gebruik maakt van oNS treinvervoer mee akkoord gaat waarbij wij er dus van uitgaan dat dezen ervan op de hoogte zijn.

Als u als gevolg van de vertraging bij uw reis met NS niet meer in staat bent om op dezelfde NS-dag het station van bestemming te bereiken omdat de laatste trein op uw NS-Reisroute niet meer rijdt, dan stelt NS vervangend vervoer ter beschikking om ervoor te zorgen dat u alsnog het station van bestemming kunt bereiken.

Als u als gevolg van de vertraging van de laatste trein in uw reis met NS niet meer in staat bent om vanaf uw eindstation met aansluitend regulier openbaar vervoer op dezelfde NS-dag uw eindbestemming te bereiken, dan stelt NS vervangend vervoer ter beschikking om ervoor te zorgen dat

NS bepaalt welk type vervangend vervoer wordt ingezet. Zo kan NS er bijvoorbeeld voor kiezen om een taxi voor u te regelen, maar ook kan NS bussen inzetten.

Maar in hoeverre heeft NS zich zelf aan deze voorwaarden gehouden? De reisplanner gaf een tijd waarop de laatste bus zou rijden. Die is blijkbaar niet opkomen maar de reizigers werd wel meerdere malen via in de informatiepaal gezegd nog maar te blijven wachten. Hoe lang wordt je geacht te wachten op een laatste bus die niet op komt dagen, zeker om zo'n tijd?
Als zo'n laatste bus niet rijdt zal NS moeten zorgen voor alternatief vervoer.
Reputatie 7
Ter info: Vervangende bussen in Breda vertrekken vanaf de Belcrum zijde aan de stationslaan, bij de halte trein vervangend vervoer
@marv87

Ik krijg als HC al vaak de mededeling dat ik iets mag regelen, omdat men niet meer thuiskomt of er is een begrafenis. Het vervelende is, dat die reizigers mij onterecht benaderen, denk aan telaat op pad te zijn gegaan of gewoon liegen dat ze een begrafenis hebben. Ik kom het tegen en ik kan daar geen begrip voor opbrengen. Voor de echte situaties, ben ik de eerste die het regelt als dit nodig is. Hoe je dit goed naar reizigers moet communiceren (die vaak ook voorwaarden naar hun hand zetten) zonder onnodig werk te krijgen, durf ik niet te zeggen. Ms dat men erbij moet zetten dat misbruik consequenties heeft?

Het niet lezen van algemene voorwaarden is bekend, maar dat is ook het probleem van de huidige maatschappij. Ik lees ook niet alles, maar ik weet wel dat ik me daar dan niet op kan beroepen als ik iets tegen die voorwaarden doe.
@Loes helemaal mee eens dat je iets moet doen tegen misbruik. Maar ik heb er moeite mee dat je van een klant verwacht om eerst de voorwaarden te lezen om te krijgen waar je recht op hebt. Daar heeft de NS ook echt een informatieplicht.

Volgens mij is het probleem ook niet zozeer bij de mensen die jij treft. Volgens bij jij echt iemand met hart voor de zaak en voor de klanten.
Maar is het gewoon niet goed geregeld als je op een station gestrand bent waar de laatste bus of trein niet meer gaat. De hulpknop of klantenservice laten je vooral lang wachten. In een voorbeeld als deze zou ik verwachten dat een klantensevice echtbgaat uitzoeken hoe het met de bus is en de reizigers dan beter helpt dan het advies om nog maar 10 minuten te wachten, keer op keer.

Misschien een idee als de NS eens een campagne voert over de dienst dat je met de NS altijd thuis komt, en welke voorwaarden en richtlijnen er zijn qua taxi bij gemiste overstap door vertraging als je daardoor niet meer thuis komt.
Ik "gok" ook nooit op de laatste trein. Ik houd daar niet van en als er een kink in de kabel komt, kost het gewoon enorm veel extra tijd. Net als MoDe ga ik ook extra tijd inruimen om naar een vliegveld te gaan.
Reputatie 5
Badge
Heeft u via de hulppaal ook contact gehad over de taxi?
Nee dat niet.
Reputatie 6
Zijn er veel reizigers die vervoersvoorwaarden lezen? Denk het niet, de meeste weten er niet eens vanaf denk ik. Je leest ze misschien pas als je er door omstandigheden mee geconfronteerd wordt. Misschien een tip om deze voorwaarden gelijk opvallend op de startpagina van de NS-website te zetten, via een linkje? Ik ben zelf in de loop de jaren enkele malen gestrand en wist wel dat je niet op eigen houtje een taxi moet regelen als je deze vergoed wilt hebben. Maar dit toch soms gedaan. Erg lang wachten op de via de NS-paal toegezegde bus aan het begin van de nacht in wind en regen op een verlaten station (Oss was dat) is niet bepaald fijn. Dan maar kosten delen met medereizigers en geen vergoeding. Na bijna 2 uur toen met de taxi gegaan, er was nog geen bus geweest.
Reputatie 4
In alle redelijkheid...kun je zo laat nog op een bus vertrouwen? Ik zou dan altijd opteren voor een eerdere.....rijden er normaal zo laat nog treinen op dit traject?

Specifiek staat dit in artikel 8.2 en 6.

Artikel 8.2
De aansprakelijkheid van NS voor schade als gevolg van uitval, gemiste aansluitingen en vertraging, evenals uw rechten in een dergelijke situatie, zijn geregeld in artikel 6 van deze Voorwaarden. Buiten hetgeen geregeld is in artikel 6 of hetgeen uit dwingende wet- en regelgeving voortvloeit is NS niet aansprakelijk voor enige schade die u lijdt tijdens of in verband met uw reis met NS als gevolg van uitval, gemiste aansluitingen en vertraging.

Jij zal zelf ook deze voorwaarden eerst lezen voordat je gaat reizen ?

Verder zie de reactie van marv87
Reputatie 4
Nee daar wil ik ook niets aan af doen hoor! Maar met vervangend vervoer gaat het sowieso lang niet altijd vlekkeloos.......en om dan op de laatste mogelijkheid te gokken....maar goed als de planner zegt dat er een bus rijdt dan reken je daar natuurlijk wel op, dat snap ik.
Reputatie 7
Badge +3

Ik denk dat zolang deze regel nergens op de site van de NS staat, er geen instructie staat hoe je een beroep kan doen op deze site en er regelmatig (ook snachts) zeer slechte bereikbaarheid van de klantenservice is via de hulppaal of telefonisch en er bij werkzaamheden vaak aan het einde van de dienst geen personeel meer aanwezig is dat het niet eerlijk is om deze regel achteraf bij klanten in te blijven wrijven.

Er is hier info te vinden: https://www.ns.nl/klantenservice/trein-gestrand maar het zou makkelijke te vinden zijn als ook iets over 'trein(vervangend vervoer) rijdt niet' daar zou staan.
Het verwijzen naar de algemen voorwaarden en een heel verstopte website vind ik echt geen goede communicatie.
Als een klant contact zoekt om 2 uur omdat de bus er nier is dan heb je toch juist vanuit de NS de verantwoordelijkheid om te melden dat er een taxi geregeld kan worden als er na X uur geen bus is.

Het lijkt er heel erg op dat de NS ondanks de verplichten om de taxi te regelen dit vooral niet communiceert en alleen als de reiziger zich erop beroept dit, als ze er echt niet onderuit kunnen komen, gaat regelen.

En vooral klanten die niet de algemene voorwaarden lezen en zelf maar iets regelen in de kou laat staan. Combineert dat met dat de NS rustig de voorwaarden eenzijdig aanpast zonder bericht aan de klant dan is dit echt heel klantonvriendelijk.

Als jullie echt verwachten dat een klant altijd maar alle rechten uit de voorwaarden moet kennen EN zich daarop moet beroepen dan had je niet in een dienstverlener sector moeten gaan werken.
Reputatie 7
Badge +3
Er is hier info te vinden: https://www.ns.nl/klantenservice/trein-gestrand maar het zou makkelijke te vinden zijn als ook iets over 'trein(vervangend vervoer) rijdt niet' daar zou staan.

Maar hoe moet je als reiziger te weten komen dat de treinvervangende bus niet rijdt of grote vertraging heeft, anders dan dat je al lang wacht en geen bus ziet?

Bij treinen heb je nog de info op de CTA die aangeeft of een trein vertraging heeft of niet rijdt. Of je kunt checken via de reisplanner of andere digitale middelen, je kun zo zien waar een trein rijdt. Maar bij een bus zie je het pas wanneer die aan komt rijden, of juist niet komt. En als je dan zoals TS meerdere malen contact opneemt met een NS medewerker via infozuil en alleen maar te horen krijgt dat je nog maar 10 minuten moet wachten, dan zou ik me nogal aan het lijntje gehouden voelen.

Als ik dan een 3e of 4e keer te horen krijg dat ik nog maar moet wachten zou ik toch even uitvallen en vragen of die bus wel onderweg is omdat de keren ervoor ook al werd gezegd om nog maar te wachten. Dan moet erbij zo'n NS medewerker aan de andere kant van de lijn toch ook een belletje moeten gaan rinkelen?
Kan er dan niet worden geinformeerd of die bus wel onderweg is. Die bus van 1.59 uit Breda moest om 1.17 vertrekken uit Dordrecht. Kan er dan niet gecheckt worden of en hoe laat die is vertrokken vanuit Dordrecht? Wanneer die (te laat) is gaan rijden dan kun je kiezen daar nog op wachten, is die niet gaan rijden dan zal NS moeten zorgen voor vervangende vervoer.
Reputatie 7
Badge +3
Mensen die regelmatig met vertragingen/storingen te maken hebben, weten dat alternatief vervoer niet vergoed wordt en wegen elke keer af of ze de extra (vaak hoge) kosten van alternatief vervoer voor lief nemen.

Mijn ervaringen met de NS ingeval van grote vertragingen en storingen zijn niet altijd even positief. Wanneer je contact opneemt met NS heb je vaak te maken met verschillende medewerkers, die lijkt het niet altijd goede informatie hebben. Kennis van alternatief vervoer, zodat je via een ander station of met een andere vervoerder je reis zou kunnen vervolgen, zou menig reiziger veel kunnen helpen. Tot nu toe ben ik door onderzoeken van mogelijkheden en creatief denken samen met andere gestrande reizigers zonder al te veel extra kosten thuisgekomen, daar waar NS het liet afweten. Ik snap ook wel dat de vermoeide reiziger na een tijdje wachten en slechte informatie een taxi neemt en deze wil claimen. En ik snap ook wel dat NS alleen door hen geregelde taxi's vergoed. Als NS al die achteraf geclaimde taxi's zou moeten vergoeden, die terecht of vaak ook onterecht zijn genomen, wordt ons kaartje in de toekomst wel heel erg duur, ben ik bang.
Reputatie 5
Naja, zelfs als ik de AVR lees, dan is dit geval helemaal niet besproken.

Er wordt in de AVR specifiek gesproken over het niet meer rijden van de laatste trein, en met geen woord over deze situatie. En zelfs bij een lichte onduidelijkheid in algemene voorwaarden, dient deze uitgelegd te worden in het voordeel van de consument ("Is een voorwaarde onduidelijk? Of zo opgeschreven dat meer dan 1 uitleg mogelijk is? Dan geldt de uitleg die voor u als consument het gunstigst is. https://www.consuwijzer.nl/thema/algemene-voorwaarden ).

Ik denk dat de topicopener wel degelijk in zijn recht staat. Zeker omdat de NS praatpaal nooit heeft geopperd dat het regelen van een andere taxi of bus een optie zou zijn en de AVR van de NS dit geval helemaal niet bespreekt.
Reputatie 5
Vervelend dat dit gebeurd is! Maar ik wil wep wat toevoegen, het is ten alle tijden aan jezelf om op de hoogte te zijn regels en voorwaarden, is ook bij de nederlandse wetgeving voor. Als je met een te zware aanhangwagen rijdt en je wordt staande gehouden kom je er ook niet onderuit met de smoes van ik wist het niet.

Daarnaast beschikken de meeste mensen over een smartphone met internet, het is dan ook niet lastig om op google op te zoeken wat te doen wanneer je laatste trein niet rijdt en dan verschijnen de antwoorden al snel. Men gaat er helaas vanuit dat alles maar voor ze geregeld wordt heb ik het gevoel.

En tot slot kan je altijd vragen om een taxi wanneer de NS medewerker deze niet zelf aan voorsteld.

Ik heb het zelf ook al een keer meegemaakt en heb toen gewoon een taxi gekregen die geregeld was door de NS.
Reputatie 7
Badge +3
@Lyke
  • Stond je op de juiste plek op de bus te wachten?
  • Heb je NS-begeleiders gezien?
  • Waren er naast jouw gezelschap andere wachtenden?
  • Toen je contact had met NS via de paal, stond de rest van je gezelschap bij de halte wachten?

Reageer