beantwoord

landelijkse verstoring 3-apr-2022 - vergoeding extra kosten


Beste ns.
 

Jullie hopen om 20:00 de landelijke storing verholpen te hebben en dat wens ik ook. Maar helaas zegt iets me dat wij pas morgen weer kunnen gaan reizen.

Wij zijn vanochtend vanuit Hengelo naar Leeuwarden gereisd en zijn daar nu gestrand. Het was de bedoeling om dezelfde dag terug te reizen.

Indien dit het geval is wil ik graag de extra kosten die gemaakt worden bij jullie declareren. Dit is inclusief de extra kosten van het reizen met keolis omdat wij nu niet kunnen reizen op onze weekend vrij abonnement.

Ook hebben we extra kosten van onze fietsen in de fietsen stalling doordat deze er langer staat dan 24 uur.
 

Graag hoor ik hoe jullie hiermee om gaan.

icon

Beste antwoord door Erryt NS 4 April 2022, 21:07

Bekijk origineel

21 reacties

Badge +3

Welkom bij de NS Community!

Jullie hopen om 20:00 de landelijke storing verholpen te hebben en dat wens ik ook. Maar helaas zegt iets me dat wij pas morgen weer kunnen gaan reizen.

Die voorspelling lijkt (volgens 9292) uit te gaan komen… 

 

Reputatie 7
Badge +1

NS vergoed helaas geen gemaakte kosten veroorzaakt door vertragingen.

Wel kun je je geld terugvragen bij vertraging, maar dat kan alleen als je een ticket had voor de geplande terugrit, of al onderweg was (en dus niet of veel later pas bent aangekomen op het eindstation).

En inderdaad, het treinverkeer zal vandaag niet meer opgestart worden:
https://www.ns.nl/reisinformatie/calamiteiten/zondag-3-april-geen-ns-treinen-meer.html

Reputatie 7
Badge +3

Fout in title:

Storing 3-april-2022

 

Beste ns.
 

Jullie hopen om 20:00 de landelijke storing verholpen te hebben en dat wens ik ook. Maar helaas zegt iets me dat wij pas morgen weer kunnen gaan reizen.

Wij zijn vanochtend vanuit Hengelo naar Leeuwarden gereisd en zijn daar nu gestrand. Het was de bedoeling om dezelfde dag terug te reizen.

Indien dit het geval is wil ik graag de extra kosten die gemaakt worden bij jullie declareren. Dit is inclusief de extra kosten van het reizen met keolis omdat wij nu niet kunnen reizen op onze weekend vrij abonnement.

Ook hebben we extra kosten van onze fietsen in de fietsen stalling doordat deze er langer staat dan 24 uur.
 

Graag hoor ik hoe jullie hiermee om gaan.

Dit is een reizigers-helpen-reizigerscommunity. Wij hebben geen enkele bevoegdheid. Voor jouw claim zul je telefonisch, via Twitter Facebook of chat contact moeten opnemen met NS klantenservice. Aangezien het over overmacht gaat, geef ik je weinig kans. Zie verder reactie @JurgenH 

Edit: het bleek een technische storing, wat geen overmachtsituatie is.

Reputatie 7
Badge +1

Aangezien het over overmacht gaat, geef ik je weinig kans.

Waardoor denk je dat het om overmacht gaat?

Reputatie 7
Badge +3

Aangezien het over overmacht gaat, geef ik je weinig kans.

Waardoor denk je dat het om overmacht gaat?

Waarom denk jij dat gevolgen van een technische storing niet onder overmacht valt?

Badge +3

Waarom denk jij dat gevolgen van een technische storing niet onder overmacht valt?

Omdat de storing bij NS zelf zat, dus geen externe omstandigheden zoals stroomuitval, het weer of dingen bij ProRail.

Of Russische hackers, maar waarom leggen die dan Arriva/Blauwnet/Connexxion ook niet stil? 😅

Een gebrek aan treindienstleiders of ‘logistieke beperkingen’ is ook geen overmacht, daar kan je gewoon GTbV voor claimen.

Reputatie 7
Badge +1

Aangezien het over overmacht gaat, geef ik je weinig kans.

Waardoor denk je dat het om overmacht gaat?

Waarom denk jij dat gevolgen van een technische storing niet onder overmacht valt?

Een technische storing aan je eigen systeem is in principe geen overmacht. De gevolgen daarvan dus ook niet. Vandaar dat ik heel benieuwd ben waardoor je denkt dat het hier wel om overmacht zou gaan.

Reputatie 7
Badge +3

Aangezien het over overmacht gaat, geef ik je weinig kans.

Waardoor denk je dat het om overmacht gaat?

Waarom denk jij dat gevolgen van een technische storing niet onder overmacht valt?

Een technische storing aan je eigen systeem is in principe geen overmacht. De gevolgen daarvan dus ook niet. Vandaar dat ik heel benieuwd ben waardoor je denkt dat het hier wel om overmacht zou gaan.

Dankjewel voor de uitleg. Bij stroomstoring heeft men het soms wel over overmacht, dacht dat dit hetzelfde was. En als deze storing door hackers veroorzaakt zou zijn?

Reputatie 7
Badge +1

Een technische storing aan je eigen systeem is in principe geen overmacht. De gevolgen daarvan dus ook niet. Vandaar dat ik heel benieuwd ben waardoor je denkt dat het hier wel om overmacht zou gaan.

Dankjewel voor de uitleg. Bij stroomstoring heeft men het soms wel over overmacht, dacht dat dit hetzelfde was. En als deze storing door hackers veroorzaakt zou zijn?

Dan misschien wel, ervan afhankelijk of de hackers gemakkelijk via bekende zwakke plekken binnen waren gekomen of via onbekende zwakke plekken, even simpel gesteld.

Een gebrek aan treindienstleiders of ‘logistieke beperkingen’ is ook geen overmacht, daar kan je gewoon GTbV voor claimen.

Die rekening wordt dan gewoon bij de firma Prorail ingediend, dus dan hoeft de NS zich niet te beroepen op “overmacht” terwijl het dat feitelijk wel zou zijn.

Hallo Harry en welkom bij de NS Community,


Spijtig dat je dit gisteren moest ervaren. Wij betreuren de situatie uiteraard enorm. Reizigers die zich genoodzaakt hebben gezien om kosten te maken naar aanleiding van de storing van 3 april 2022, vragen we contact op te nemen met de klantenservice.

Reputatie 3

Hallo Harry en welkom bij de NS Community,


Spijtig dat je dit gisteren moest ervaren. Wij betreuren de situatie uiteraard enorm. Reizigers die zich genoodzaakt hebben gezien om kosten te maken naar aanleiding van de storing van 3 april 2022, vragen we contact op te nemen met de klantenservice.

In een ander topic schreef ik hier eerder vandaag ook al over: ik heb noodgedwongen op 3 april ook kosten gemaakt. Toen ik zojuist de klantenservice weer eens belde en eindelijk contact kreeg, werd beweerd dat er geen declaraties meer ingediend kunnen worden. De termijn daarvoor zou al zijn verstreken?!? Klopt dit? Zo ja, vind ik dit behoorlijk schandalig, want jullie telefonische bereikbaarheid laat de laatste tijd zeer te wensen over. Ik heb al eerder geprobeerd te bellen, maar kwam er domweg niet door… Hoe bereken ik in jullie online formulier precies mijn onkosten? Geldt daarvoor een bepaald standdaardbedrag per kilometer?

Reputatie 7
Badge +3

OP https://www.ns.nl/klantenservice/overig/vergoeding-storing-3-april.html staat geen uiterste datum tot waarop een vergoeding kan of kon worden aangevraagd. Voor gewone Geld terug bij Vertraging claims is dat 3 maanden, lijkt me logisch voor 3 april claims eenzelfde termijn te hanteren.

Reputatie 3

Toch was dat de zeer stellige bewering van ene “Timothy” die ik sprak. Geen prettig gesprek trouwens. Ik vroeg vriendelijk om hulp bij hoe de declaratie in te dienen, maar nog voordat ik was uitgesproken werd al boud gezegd dat de termijn was verstreken. Vervolgens werd ik in de wacht gezet (zogenaamd omdat de medewerker nog eens moest navragen waarom online die verstreken termijn niet vermeld staat) en na 5 minuten werd ineens de verbinding verbroken. Ik probeerde toen weer terug te bellen, maar belandde opnieuw in een schijnbaar eindeloze wachtrij. Dit riekt naar ontmoedigingsbeleid.

Hallo Harry en welkom bij de NS Community,


Spijtig dat je dit gisteren moest ervaren. Wij betreuren de situatie uiteraard enorm. Reizigers die zich genoodzaakt hebben gezien om kosten te maken naar aanleiding van de storing van 3 april 2022, vragen we contact op te nemen met de klantenservice.

In een ander topic schreef ik hier eerder vandaag ook al over: ik heb noodgedwongen op 3 april ook kosten gemaakt. Toen ik zojuist de klantenservice weer eens belde en eindelijk contact kreeg, werd beweerd dat er geen declaraties meer ingediend kunnen worden. De termijn daarvoor zou al zijn verstreken?!? Klopt dit? Zo ja, vind ik dit behoorlijk schandalig, want jullie telefonische bereikbaarheid laat de laatste tijd zeer te wensen over. Ik heb al eerder geprobeerd te bellen, maar kwam er domweg niet door… Hoe bereken ik in jullie online formulier precies mijn onkosten? Geldt daarvoor een bepaald standdaardbedrag per kilometer?

Hoi Chipsss,

Wat onwijs vreemd zeg! Je kan de vergoeding zeker nog aanvragen. De vergoeding voor eigen auto is een vergoeding van € 0,19/km met een maximum van € 25,00. Je kan echter het verzoek niet meer indienen via het formulier. Ik vermoed dat mijn collega hier mee in de war is geweest. Verzoeken zijn nog in te dienen via onze klantenservice! 

Badge +3

Je kan echter het verzoek niet meer indienen via het formulier.

Waarom niet? En waarom staat dat dan niet vermeld op deze pagina?

Reputatie 7
Badge +3

NS denkt vast dat gedupeerde reizgers dat wel kunnen ruiken of zo.

Reputatie 3

Hallo Harry en welkom bij de NS Community,


Spijtig dat je dit gisteren moest ervaren. Wij betreuren de situatie uiteraard enorm. Reizigers die zich genoodzaakt hebben gezien om kosten te maken naar aanleiding van de storing van 3 april 2022, vragen we contact op te nemen met de klantenservice.

In een ander topic schreef ik hier eerder vandaag ook al over: ik heb noodgedwongen op 3 april ook kosten gemaakt. Toen ik zojuist de klantenservice weer eens belde en eindelijk contact kreeg, werd beweerd dat er geen declaraties meer ingediend kunnen worden. De termijn daarvoor zou al zijn verstreken?!? Klopt dit? Zo ja, vind ik dit behoorlijk schandalig, want jullie telefonische bereikbaarheid laat de laatste tijd zeer te wensen over. Ik heb al eerder geprobeerd te bellen, maar kwam er domweg niet door… Hoe bereken ik in jullie online formulier precies mijn onkosten? Geldt daarvoor een bepaald standdaardbedrag per kilometer?

Hoi Chipsss,

Wat onwijs vreemd zeg! Je kan de vergoeding zeker nog aanvragen. De vergoeding voor eigen auto is een vergoeding van € 0,19/km met een maximum van € 25,00. Je kan echter het verzoek niet meer indienen via het formulier. Ik vermoed dat mijn collega hier mee in de war is geweest. Verzoeken zijn nog in te dienen via onze klantenservice! 

Dank voor de reactie, Sanne.

Je collega die ik aan de telefoon had was niet in de war, vrees ik. Hij beweerde meteen erg stellig dat de termijn voor het aanvragen van compensatie voor de storing van 3 april was verstreken en dat hij zodoende niets voor mij kon doen. Ik antwoordde dat ik me dat niet kon voorstellen en hij reageerde toen nog stelliger en met verontwaardigde toon dat hij het jammer vond dat ik hem niet geloofde. Daarna wilde hij op mjn aandringen het toch nog eens intern gaan navragen, maar verbrak hij (na mij 5 minuten in de wacht te hebben gezet) zomaar de verbinding. Alleen al met dit telefoongesprek heb ik bijna 20 minuten verspild, en het was al mijn zoveelste belpoging. Eerdere pogingen had ik na lang wachten al zelf opgegeven. Van de ‘service’ van de NS word ik ook in de nasleep van dit gedoe niet enthousiast 😔

Maar goed, om mijn kosten eindelijk vergoed te krijgen moet ik dus nogmaals bellen, de wachtrijen trotseren en hopen dat ik dan iemand anders aan de lijn krijg die wel bereidwillig is mij te helpen?

Dat er met 19 cent per kilometer wordt gerekend lees ik nu hier voor het eerst. Het zou handig zijn dat de NS dit meteen op de website vermeldt. Van Amsterdam naar Enschede is ca 160 km, en diezelfde afstand moest ik natuurlijk ook weer terug rijden. Zelfs met mijn zuinige autootje was dat natuurlijk meer dan €25 aan benzine. Dat maximum geldt neem ik aan per reisrichting? Dus voor mijn alternatieve reis kan ik €50 aan benzinekosten terugvragen?

In de war, de werkinstructie verkeerd begrepen, beide vervelend natuurlijk. Wat we niet meer doen (om het overzicht te bewaren) is claims voor 3 april afhandelen die ook via het online formulier zijn ingediend. Heb je het online ingediend, dan is het die afhandeling afwachten, heb je nog geen online formulier ingevuld? Dan kunnen we je helpen via chat, Facebook, Twitter of wanneer je belt. Je kan opnieuw contact opnemen en dat hoeft niet per se telefonisch. Indien het dan nog niet lukt kan je mij ook een privébericht sturen en kijk ik even met je mee. De 25,- euro is het maximum voor de heen- en terugreis samen.  

Reputatie 7
Badge +1

Schei nu eens uit met allerlei uitvluchten te verzinnen en erken dat de klantenservice bij jullie gewoon niet op orde is. Er zijn hier vele topics die daarvan getuigen. Het komt dermate vaak voor dat de klantenservice verkeerde informatie verspreid, dat je hier niet meer van een incident kan spreken.

Reputatie 7
Badge +3

Na een maand tegemoetkoming vragen voor 3 april j.l. is wel laat. Begrijpelijk dat niet iedere klantenservice-medewerker meer afweet van of en welke regelingen er zijn.

Reageer