beantwoord

Let op: meerkosten opvolgen NS advies om te rijden zijn voor rekening klant!

• 19 januari 2018
  • 8 reacties
  • 260 Bekeken

• Op het juiste spoor
  • 0 reacties
Vanwege storing traject Utrecht Ede-Wageningen gaf NS advies om te rijden via Utrecht naar Amersfoort en vervolgens met andere kleine spoorvervoerder naar Ede-Wageningen. Deze laatste trein was stampvol en het eindpunt werd drie kwartier later bereikt dan via de normale route.
Dan denk je dat je uiteindelijk maar de helft van de normale ritprijs moet betalen.
Dit geclaimd bij NS via speciaal formulier vanwege samengestelde reis en voor uitleg.

Verbazingwekkende reactie NS: reistijd over het verreden (van Utrecht naar Amersfoort verlengde) traject was normaal; claim daarom afgewezen.

(Op mijn antwoordmail is in de zes weken niet meer gereageerd)
icon

Beste antwoord door Stijn NS 19 januari 2018, 14:27

Goedemiddag kapbd en welkom op het NS Serviceforum!

Het klopt dat wij zelden extra gemaakte kosten vergoeden van alternatief vervoer, wanneer er op eigen initiatief gekozen is om daar gebruik van te maken. Wanneer wij echter het advies geven, bijvoorbeeld in de Reisplanner, om met een andere vervoerder te reizen ligt dat iets anders. Bij metrovervoer (meestal in de Randstad) wordt er in overleg met die vervoerder vaak voor gekozen om de metro poortjes van de relevante stations open te zetten. Op die manier hoeven reizigers die gebruik maken van het alternatieve vervoer geen extra kosten te maken. Wanneer het gaat om andere treinvervoerders is dat echter niet mogelijk.

Het Geld Terug bij Vertraging systeem behandeld de eerste claim automatisch, en daarbij wordt er puur gekeken naar het traject wat je bij de NS hebt gereisd. Als daarop geen vertraging wordt geconstateerd, wordt hij afgewezen. Je kunt vervolgens verdere informatie over waarom de claim verkeerd is behandeld toevoegen aan een reactie op de afwijzingsmail, zodat de claim nogmaals wordt bekeken door een medewerker. Helaas is er bij deze afdeling een vrij significante achterstand. In dit geval wil ik graag zelf even naar jouw situatie kijken. Je mag me daarvoor een privébericht sturen met je volledige naam, postcode, huisnummer, geboortedatum, e-mail adres, IBAN en het claimnummer waar het om gaat. Een privébericht kun je sturen door op mijn naam te klikken, en vervolgens via de knop 'stuur bericht'.
Bekijk origineel

8 reacties

Reputatie 7
Badge +3
Dat is langzamerhand toch redelijk algemeen bekend. Er worden alternatieve mogelijkheden aangegeven maar dat betekent niet dat daar geen extra kosten aan verbonden kunnen zijn.

Overigens geeft reisplanner ook zonder dat er storingen zijn een alternatief met een duurdere omweg omdat dat sneller is.
Zelfde ervaring. Als de NS niet meer rijdt op een bepaald traject en je pakt ander vervoer (auto, metro etc.) om toch op de plaats van bestemming te komen krijg je 0,0 coulance van NS, zelfs al heb je ingechecked en later weer uitgechecked op het NS station. Blijkbaar moet je als een mak schaap inchecken en wachten tot je vervoerd wordt, ook al is dat pas uren later. Dan heb je pas recht op een schadevergoeding.

NS denkt blijkbaar dat mensen voor hun lol in de trein stappen en niet omdat ze ergens op een bepaalde tijd moeten zijn. Beetje als de stoomtrein op de Efteling.
Goedemiddag kapbd en welkom op het NS Serviceforum!

Het klopt dat wij zelden extra gemaakte kosten vergoeden van alternatief vervoer, wanneer er op eigen initiatief gekozen is om daar gebruik van te maken. Wanneer wij echter het advies geven, bijvoorbeeld in de Reisplanner, om met een andere vervoerder te reizen ligt dat iets anders. Bij metrovervoer (meestal in de Randstad) wordt er in overleg met die vervoerder vaak voor gekozen om de metro poortjes van de relevante stations open te zetten. Op die manier hoeven reizigers die gebruik maken van het alternatieve vervoer geen extra kosten te maken. Wanneer het gaat om andere treinvervoerders is dat echter niet mogelijk.

Het Geld Terug bij Vertraging systeem behandeld de eerste claim automatisch, en daarbij wordt er puur gekeken naar het traject wat je bij de NS hebt gereisd. Als daarop geen vertraging wordt geconstateerd, wordt hij afgewezen. Je kunt vervolgens verdere informatie over waarom de claim verkeerd is behandeld toevoegen aan een reactie op de afwijzingsmail, zodat de claim nogmaals wordt bekeken door een medewerker. Helaas is er bij deze afdeling een vrij significante achterstand. In dit geval wil ik graag zelf even naar jouw situatie kijken. Je mag me daarvoor een privébericht sturen met je volledige naam, postcode, huisnummer, geboortedatum, e-mail adres, IBAN en het claimnummer waar het om gaat. Een privébericht kun je sturen door op mijn naam te klikken, en vervolgens via de knop 'stuur bericht'.
Vindingrijke manier om toch een bericht naar ons te krijgen, kapbd! Ik vermoed dat je geen privébericht naar mij kunt sturen omdat je jouw forum account nog niet hebt geverifieerd. Daarvoor heb je een e-mail gekregen op het door jouw opgegeven e-mail adres. Via de link die daarin staat kun je jouw account verifiëren, waarna je reacties kunt plaatsen en privéberichten kunt sturen.

Ik begrijp dat het probleem ook is opgelost nu?
Ben nu toch wel benieuwd hoe TS contact heeft kunnen opnemen met Stijn NS, zonder een geverifieerd NS forum account?
Hij had mijn reactie gerapporteerd en had in de beschrijving daarvan aangeven dat hij geen privébericht kon sturen en dat het probleem is opgelost (zijn antwoordmail is toevallig net gisteren verwerkt blijkbaar). Het is uiteraard niet de bedoeling om de rapporteringsfunctie daarvoor te gebruiken, maar ik vond het wel een originele manier in dit geval 🙂
Reputatie 6
Ach ja, reizen met meetdete vervoerders....Vandaag meegemaakt van Breda naar Enschede, via Zutphen. Voorthobbelend na Den Bosch (seinstoring Oss- Wijchen). Te laat in Zutphen. Dacht even via Deventer te gaan, want dan is de hele reis NS en kan je iets terigvragen, maar helaas: aanrijding met voertuig tussen Deventer en Rijssen. Dus maar even 28 minuten rondje centrum Zutphen gelopen. Dan is de reis normaal al behoorlijk lang (Breda -Enschede duurt per trein normaal gesproken liefst ca. een uur langer), krijg je ook nog eens geen GTBV.... ?
Reputatie 6
Normaal een uur langer dan per auto dus he.... en vandaag anderhalf uur langer dan per auto... Tja ?

Reageer