beantwoord

Minimaal uit te keren bedrag

• 16 maart 2017
  • 5 reacties
  • 142 Bekeken

Vanwege vertragingen de optie 'Geld terug vragen' gedaan om mijn bedrag te ontvangen. Helaas vanwege het te lage bedrag (hoezo is dit er uberhaupt?) het geld niet mogen ontvangen. Contact opgenomen met de mailservice van de NS helaas geen sluiten antwoord ontvangen, hierdoor het ontvangen bericht:

"Geachte heer Stolwijk,

Hartelijk dank voor uw e-mail waarin u aangeeft dat u het raar vind dat wij een minimaal uit te keren bedrag aanhouden van € 2,30. U vind het ook raar dat u niet meerdere claims tegelijk in kan sturen zodat u wel aan het juiste bedrag zit. U vind ook als wij te maken hebben met een achterstand dat wij hier wat aan moeten doen.
Het spijt me dat u geen prettige ervaring met ons bedrijf heeft opgedaan. Mijn excuses hiervoor. Ervaringen van reizigers zijn erg belangrijk voor een goede dienstverlening. Met uw signaal gaan we aan de slag om nog eens kritisch naar onze service te kijken en passen we dit waar nodig aan. Wij danken u voor de moeite om uw ervaring aan ons door te geven. Graag geef ik u de volgende informatie.
Het drempelbedrag is opgenomen in de Europese regelgeving. De Europese regelgeving heeft dit minimum gezet op € 4.00, maar NS is hier bewust onder gaan zitten. Voor meer informatie verwijs ik u graag naar de volgende link: http://www.ns.nl/europese-regelgeving.html
Uw suggesties over meerdere claims tegelijk indienen heb ik doorgegeven aan onze planners, maar helaas is het niet mogelijk om dieper in te gaan op iedere specifieke situatie. Een dergelijke handelwijze zou een te hoge belasting vormen voor de capaciteit op de afdeling Klantenservice en ertoe leiden dat andere reacties niet de aandacht krijgen die zij verdienen. Ik hoop dat de planners kans zien om u tegemoet te komen maar zoals u inmiddels zult begrijpen kunnen wij hierin geen toezeggingen doen. Klantenservice speelt in deze kwestie "slechts" de rol van doorgeefluik.

Ik vind het zeer vervelend dat u hinder ondervind van de door ons opgelopen achterstand. Wij doen onze uiterste best om de achterstanden zo snel mogelijk weg te werken. Mijn excuses voor het ongemak."

Ik wil graag ingaan op het gedeelte: Het drempelbedrag is opgenomen in de Europese regelgeving. De Europese regelgeving heeft dit minimum gezet op € 4.00, maar NS is hier bewust onder gaan zitten. Voor meer informatie verwijs ik u graag naar de volgende link: http://www.ns.nl/europese-regelgeving.html

In http://www.ns.nl/binaries/_ht_1448366433857/content/assets/ns-nl/reizigersrechten-nl-verordening-1371_2007.pdf artikel 17.3 staat echter een ander verhaal?
3. De vergoeding van de prijs van het vervoerbewijs wordt niet
verminderd met financiële transactiekosten zoals vergoedingen,
telefoonkosten of zegels. De spoorwegondernemingen kunnen
een minimumdrempel invoeren waaronder geen schadevergoe-
ding wordt uitbetaald. Deze drempel bedraagt niet meer dan
4 EUR.

Kunnen jullie aangeven waarom de drempel van € 2,30 is ingesteld en waarom jullie bedragen hieronder niet uitkeren?

(niet zo) vriendelijke groet
icon

Beste antwoord door Slidestops 16 maart 2017, 16:13

De €2,30 wordt door alle vervoerders in Nederland gehanteerd, dat is zo afgesproken. De kosten die erbij komen, om bedragen hieronder uit te keren, zouden veel te groot worden. Zoals in de mail ook, de Europese regelgeving geeft een minimum bedrag van €4,-, er is ook vastgelegd dat een vervoersbedrijf pas bij veel meer vertraging uit hoeft te keren. Er is al voor gekozen om hier van af te wijken en coulanter te zijn, maar hier wordt ook naar het kostenplaatje gekeken.
Bekijk origineel

5 reacties

Reputatie 7
De €2,30 wordt door alle vervoerders in Nederland gehanteerd, dat is zo afgesproken. De kosten die erbij komen, om bedragen hieronder uit te keren, zouden veel te groot worden. Zoals in de mail ook, de Europese regelgeving geeft een minimum bedrag van €4,-, er is ook vastgelegd dat een vervoersbedrijf pas bij veel meer vertraging uit hoeft te keren. Er is al voor gekozen om hier van af te wijken en coulanter te zijn, maar hier wordt ook naar het kostenplaatje gekeken.

Ik begrijp dat er kosten aan zijn verbonden, maar op deze manier is het onmogelijk om een bedrag terug te krijgen voor een kleiner traject. Hoe kan ik op deze manier mijn bedrag ontvangen, het combineren van bedragen is blijkbaar niet mogelijk. Kun je aangeven hoe het wel kan?

Het klopt dat jullie eerder geld teruggeven bij vertragingen daan staat vastgesteld in het regelement, uiteraard fijn.
Zoals ik artikel 17.3 lees kunnen jullie een miniumdrempel instellen (wat jullie hebben gedaan). Het bedrag mag echter niet meer dan 4 EUR bedragen. Uit jouw bericht begrijp dat 4 EUR het minium is, volgens mij is 4 EUR het maxium. Ik begrijp je antwoord dan ook niet helemaal.
Reputatie 7
Inderdaad minimum moet maximum zijn.
Voor korte trajecten, waarbij de vergoeding onder de €2,30 ligt, of voor actiekaartjes waarbij de vergoeding onder de €2,30 ligt, is het niet mogelijk om een vergoeding te krijgen. Combineren is ook niet mogelijk, omdat elke claim apart wordt beoordeeld en wordt bekeken.
De €2,30 wordt door alle vervoerders in Nederland gehanteerd, dat is zo afgesproken. De kosten die erbij komen, om bedragen hieronder uit te keren, zouden veel te groot worden.

Raar, de kosten die bij het incasseren komen zijn namelijk niet te groot als je een vervoersbewijs aanschaft voor minder dan €2,30. Ik vind best dat je een grens mag stellen, maar zet die dan op het minimale bedrag waarvoor je een kaartje kunt kopen, namelijk €1,40.
Inderdaad minimum moet maximum zijn.
Voor korte trajecten, waarbij de vergoeding onder de €2,30 ligt, of voor actiekaartjes waarbij de vergoeding onder de €2,30 ligt, is het niet mogelijk om een vergoeding te krijgen. Combineren is ook niet mogelijk, omdat elke claim apart wordt beoordeeld en wordt bekeken.

Dus op geen enkele mogelijke manier kun je jouw geld ontvangen bij vertraging op een korter traject. Top service van de NS!

Dan wachten we maar weer totdat de zoveelste prijsverhoging komt zodat het bedrag wel boven de €2,30 uitkomt.

Raar, de kosten die bij het incasseren komen zijn namelijk niet te groot als je een vervoersbewijs aanschaft voor minder dan €2,30. Ik vind best dat je een grens mag stellen, maar zet die dan op het minimale bedrag waarvoor je een kaartje kunt kopen, namelijk €1,40.

Is vrij apart, maar incasseren gaat over het algemeen bij de NS meer dan prima. Uitkeren vaak iets minder.

Reageer