beantwoord

Niet inchecken bij vertraging

• 13 maart 2017
  • 7 reacties
  • 477 Bekeken

Het is nu al een aantal keer voorgekomen dat ik op het punt sta te vertrekken naar het station, of daar net ben, en op de reisplanner of borden zie dat de trein die ik wilde nemen niet rijdt. De volgende trein gaat dan pas na een half uur. Dan vertrek ik óf later van huis óf ik blijf in de vertrekpassage zonder door de poortjes te gaan, om bijvoorbeeld koffie te halen. Ik ben dan niet ingecheckt voor de vertrektijd van de originele trein want een half uur wachten op het perron heeft weinig zin.
Kan ik dan claimen voor vertraging omdat ik niet met de trein mee kon waar ik eigenlijk mee wilde reizen, ondanks dat ik niet heb ingecheckt? Ik neem elke week hetzelfde traject op dezelfde tijd dus de NS kan inzien dat ik inderdaad die trein wilde nemen.
icon

Beste antwoord door Wouter NS 13 maart 2017, 21:48

Hallo TDEDZ,

Balen dat je last hebt van vertraging. Ik snap heel goed dat je dan even thuis blijft wachten.

Je kunt alleen vertraging claimen als deze vertraging is te zien tussen je inchecktijd en uitchecktijd in je OV-chipkaart.
Bekijk origineel

7 reacties

Hallo TDEDZ,

Balen dat je last hebt van vertraging. Ik snap heel goed dat je dan even thuis blijft wachten.

Je kunt alleen vertraging claimen als deze vertraging is te zien tussen je inchecktijd en uitchecktijd in je OV-chipkaart.
Ik zou het wel proberen, je kan immers aangeven wat je vertrektijd was.
Ik had dat ook wel eens gedaan, dat ik zag dat de trein uit was gevallen en dat ik nog even een hapje ging halen om de tijd te doden. Waarom moet je dan een half uur op het perron blijven?
Reputatie 6
Omdat @jvleijden1980 iedereen dan gaat claimen dat hij/zij met die vertraagde trein wilde reizen.
NS moet natuurlijk wel bewijs hebben, er worden al genoeg pogingen tot fraude ondernomen door "slimme" reiziger.
Reputatie 7
Badge +3
NS moet natuurlijk wel bewijs hebben
Toch krijg je met een e-ticket ook je geld terug.

er worden al genoeg pogingen tot fraude ondernomen door "slimme" reiziger.

Dus dat wordt nu ook massaal gedaan door de e-ticketreizigers?
Ik denk eerlijk gezegd dat het wel meevalt met deze vorm van fraude. Er zullen vast wel een paar zijn die het doen, maar dat "iedereen" dan gaat claimen? Zo vaak kom je niet eens in de gelegenheid, je moet dan in de eerstvolgende trein zitten en daarvoor geen andere rit gemaakt hebben.
Reputatie 7
Badge +3
Ik denk ook niet dat iedereen dat dan gaan claimen.
Het is natuurlijk begrijpelijk dat er bewijs moet zijn. Maar je zou aannemelijk kunnen maken dat jij die trein wilde nemen wanneer je reishistorie laat zien dat je andere dagen wel altijd die neemt en nu vanwege de uitval die van een half uur later.

Ik heb zelf ook regelmatig gehad dat ik 's morgens al ongeveer klaar stond om weg te gaan en zag dat mijn trein uit was gevallen. Dan bleef ik nog maar een kwartiertje thuis. In mijn geval dus gelukkig geen half uur en dan ook geen gemiste GTBV wanneer ik wel voor de uitgevallen trein had ingecheckt.
Badge +3
Creatieve reizigers zul je best hebben, maar door die incheck bewijs je dan wél dat eigenlijk de trein van ××:×× zou willen/kunnen halen.

Als de versnaperingen aleen buiten poortjes te koop zijn, en je dus een halfuur op een verlaten moet bivakkeren (terwijl je al weet dat je trein niet rijdt) dan doe dat dus vooral (en neem je versnaperingen mee!).

Zijn er geen poortjes (of open poortjes) dan natuurlijk geen probleem. Er zijn weinig stations die buiten de poortjes van alles hebben, en er binnen de poortjes niets is, tenslotte.

Ook leuk, morgen doe ik Eindhoven - Woerden. Dat kan met de trein (via Rotterdam en dan de sprinter Uitgeest, reistijd 1:47) óf met de NS bus tussen Den Bosch en Utrecht (verwachte reistijd 1:38 als het allemaal rijdt zoals gepland, zeer de vraag en dan nog de drukte). Vertrek uit Ehv is rond 15:30 dus dicht tegen de spits aan.

Dan kan ik drie (eigenlijk vier of vijf, afhankelijk van de terugreis) dingen doen:
  • Op safe spelen en de trein via Rotterdam nemen (incheck dal dus €10,50)
  • De reis Den Bosch - Utrecht ingecheckt met de bus maken (niet echt voorstander van bussen) tegen dezelfde prijs.
  • Uitchecken bij het speciale paaltje Spoor 1 op Ht, en gewoon de bus instappen naar Ut en daar weer inchecken. Kosten €4,02 (dal Ehv-Ht) plus € 3,90 (spits Ut-Wd). Totaal € 7,92 dus.
  • Terugweg zelfde. Met Dal Voordeel terug in dit geval. Nog wat besparen door gewoon uitgecheckt de bus in te stappen. Als men dat niet wil zeggen ze dat maar, en ga ik alsnog even naar een paaltje.
  • Actiekaartje(s) kopen geldig na 9:00 (geen middagspits) en de routekeuze zelf maken op het moment dat ik weet of het druk is bij de bussen. Besparing een euro of twee hooguit t.o.v. ov-chipkaart.
Ik denk dat ik optie 3 niet eens ga proberen ook al scheelt het me een paar euro (plus dat ik iets doe wat eigenlijk niet mag) en dus dat kwartiertje extra via Rotterdam voor lief neem. Kom ik ook weer eens in mijn geboortestad. Benieuwd hoe druk een sprinter Rotterdam - Uitgeest is tot Woerden rond 16:30, of dat het in Gouda pas druk wordt. 🤔

Optie 4 voor de terugweg ga ik wél doen (€ 6,36 totaal, en tegen die tijd zijn de bussen wel rustig, dus een zitplaats). In touringcars sowieso geen staanplaatsen toegestaan.

Reageer