beantwoord

Nieuw Online formulier Geld terug bij vertraging...kan het nóg gebruiksonvriendelijker?

Sinds een paar weken is er een nieuw online formulier om Geld terug bij vertraging aan te vragen. In mijn geval, voor de regelmatige
vertragingen van de IC Direct (of het uitvallen). Het nieuwe online formulier vraagt het kaartnummer. Dat is toereikend voor de NS om
alle klantgegeven op te roepen. Maar wat zien we: demotie beleid...want NS vraagt diverse persoonlijke gegevens verplicht in te vullen.
Kan het echt niet gebruiksvriendelijker?
icon

Beste antwoord door Klaas-Jan NS 8 mei 2017, 12:06

Momenteel moet nog voor iedere vertraging een nieuwe formulier worden ingevuld en dat gaat op korte termijn niet veranderen. De 'ICD' draait nog op een ander systeem. We willen dit in de toekomst graag samenvoegen. Je suggestie is terecht Mario, maar het is nog geen praktijk. Helaas.
Bekijk origineel

10 reacties

Hallo mario.pennings, welkom op het NS Serviceforum!

Fijn dat je feedback doorgeeft over ons nieuwe online formulier voor het aanvragen van Geld terug bij Vertraging. We zijn altijd op zoek naar dingen die we kunnen verbeteren. Ik zal je feedback dan ook intern doorgeven. Echter dit is denk ik niet een punt wat wij kunnen veranderen. In verband met de privacywetgeving mogen wij niet zomaar persoonsgegevens tonen wanneer iemand een OV-chipkaartnummer invoert. Ook zijn er alleen persoonsgegevens bekend wanneer iemand een abonnement bij ons zou hebben en reizigers met een abonnement kunnen Geld terug bij Vertraging claimen in hun MijnNS-account. Lijkt me dus niet dat we dit kunnen en zullen wijzigen om eerlijk te zijn. Maar wel bedankt dat je jouw bevindingen doorgeeft. Was dit het enige wat volgens jou gebruiksonvriendelijk is? Wat vind je van de rest van het formulier?
Volgens mij vraagt TS niet om de persoongegevens te tonen als je een ov-chipkaart nummer invult, maar als je een persoonlijke ovchipkaart gebruikt hebt en het nummer daarvan invuld dat je dan niet NOGMAALS al je gegevens in moet vullen.

Verder is het natuurlijk erg raar dat je bij een anonieme kaart ook je persoonsgegevens moet invullen, dit hebben toch geen enkele relatie met het doel van het formulier?
Goedemorgen Mario (en Marv). Bedankt voor je feedback.

De gegevens die we uitvragen zijn akkoord bevonden door de Privacy Officer van NS. Wij gebruiken deze gegevens om zeker te weten dat we je herkennen als je al in onze klantendatabase staat. Dit zorgt er bijvoorbeeld voor dat je claims zichtbaar worden in Mijn NS. Je adres gebruiken we om je een brief te sturen over de afhandeling van je claim als je e-mailadres niet correct blijkt te zijn. Dit is waarom we expliciet vragen om deze gegevens zelf in te vullen. Het kan immers ook zo zijn dat de gegevens die wij al van je hebben, niet actueel zijn (je moest eens weten hoe vaak dit het geval is).
[...] Je adres gebruiken we om je een brief te sturen over de afhandeling van je claim als je e-mailadres niet correct blijkt te zijn. Dit is waarom we expliciet vragen om deze gegevens zelf in te vullen.
Waarom worden deze gegevens niet opgeslagen in een een cookie,
zodat deze de volgende keer alleen nog maar op juistheid hoeven
te worden gecontroleerd door de indiener van een formulier?
Ook daarin denk ik dat er keuzes zijn gemaakt door de Privacy Officer, Michiel. Dat neemt niet weg dat ik deze wensen doorspeel als feedback.
Ook daarin denk ik dat er keuzes zijn gemaakt door de Privacy Officer. Dat neemt niet weg dat ik deze wensen doorspeel als feedback.
Speciale financiële overwegingen daarin een rol?
Moet het daarom niet té gemakkelijk worden gemaakt
om geld terug te vragen bij vertraging?
Ik weet vrij zeker dat dat geen rol heeft gespeeld. Het feit alleen al dat we via kleine aanpassingen zoveel mogelijk alsnog aan de reiziger tegemoet proberen te komen, laat dat ook wel zien.
Beste moderator,
dank voor de poging tot uitleg. Zojuist thuisgekomen na 2,5 uur enkele reis, met 4 verschillende treinen.....IC Direct reed wéér niet (door). En vanmorgen in het geheel niet zelfs. Vandaag dus ruim 4 uur woon-werk verkeer. Ik ben dus wél afhankelijk van dit formulier en niet via mijn NS omdat ik een abonnement ToeslagVrij heb op de IC via mijn Business Card. GTBV via IC Direct kan niét via mijnNS.

Ben dus toegewezen op een los, online formulier, waar persoonsgegevens gevraagd worden die niet álle relevant zijn. Keygegevens á la, maar dit is echt een overvraag. Een simpel iets, het door de site aanvullen van adres o.b.v. postcode is basic functionaliteit die zelfs ontbreekt.

Verder stelt het formulier irrelevante check vragen, zoals : hebt u met de IC Direct gereisd ja/nee. Als deze voor mij vaste trein niet rijdt...dan heb ik er idd niet mee gereisd (kúnnen reizen) ...maar vink ik 'nee' aan, dan geldt niet de bijzondere vergoedingscriteria bij GTBV die specifiek voor de IC Direct geldt.

Suggestie: voeg aan Mijn NS en GTBV de mogelijkheid toe om IC Direct te selecteren

Here I close my case...
Ik vind het een terechte suggestie Mario. Wat ik kan doen is je feedback delen met de achterliggende afdeling. Ik probeer ook een terugkoppeling te geven.
Momenteel moet nog voor iedere vertraging een nieuwe formulier worden ingevuld en dat gaat op korte termijn niet veranderen. De 'ICD' draait nog op een ander systeem. We willen dit in de toekomst graag samenvoegen. Je suggestie is terecht Mario, maar het is nog geen praktijk. Helaas.

Reageer