beantwoord

Nieuwe kaart, nieuwe manier van vergoeding bepalen?

• 4 oktober 2016
  • 14 reacties
  • 382 Bekeken

Reputatie 2
Vorig jaar had ik een ov jaarkaart (volledig vrij reizen). Als er een stremming was waardoor ik niet (op tijd) op mijn bestemming kwam, dan werd de vergoeding berekend op basis plaats vertrek en bestemming.
Nu heb ik een altijd vrij kaart. Op 23 september was het spoor tussen driebergen- zeist en utrecht geblokkeerd door een overwegstoring. Ik zie nu dat ik via mijn ns nl niet eens een vergoeding had kunnen aanvragen als ik om die reden thuis was gebleven want je moet ingechecked zijn om een claim in te dienen. Waarom is dat?

Ook kan niet de schade claimen waar ik recht op heb als voorheen. Ik moest namelijk die ochtend via Amsterdam Zuid naar de VU. Volgens tijdschema was dat aankomst 9.50 en met 10 minuutjes lopen ben ik binnen. Keurig op tijd. Maar ver na 1000 uur stond ik pas op Utrecht CS omdat het een mega puinbak was zonder bussen op Driebergen-Zeist. Dit kwam mede omdat de trein die terug ging naar Ede Wageningen ruim een kwartier de spoorwegbomen gesloten hield..... Maar ik kan nergens mijn werkelijke bestemming aangeven. Hoe kan de NS dan het schadebedrag bepalen?
icon

Beste antwoord door Tochjo 4 oktober 2016, 05:59

De regeling Geld terug bij vertraging is bedoeld voor situaties waarbij u daadwerkelijk gereisd hebt, met latere treinen of met door NS verzorgd vervangend vervoer, en met minstens 30 minuten vertraging op uw eindbestemming bent aangekomen. Als u geen reis gemaakt hebt of niet op uw eindbestemming bent aangekomen, kunt u volgens de voorwaarden geen beroep doen op deze regeling.

Het kan zijn dat u vanwege een te verwachten vertraging afziet van het maken van uw reis of onderweg besluit liever terug te keren. In artikel 6.1 van de Algemene Voorwaarden voor het vervoer van Reizigers en Handbagage van de Nederlandse Spoorwegen (AVR-NS) worden de mogelijkheden beschreven die reizigers in zo'n geval hebben, als redelijkerwijs verwacht kan worden dat de vertraging meer dan zestig minuten zal zijn. Feitelijk zijn er twee mogelijkheden: u kunt het geld terugkrijgen voor de al gemaakte reiskosten (waarbij ook inbegrepen is vervoer naar uw vertrekstation), of een nieuw vervoerbewijs krijgen om dezelfde reis op een andere dag te maken.

Als u dus besluit af te zien van het maken van een reis vanwege een verwachte vertraging van minstens 60 minuten, of besluit een reis af te breken vanwege een verwachte vertraging van minstens 60 minuten, dan kunt u een beroep doen op bovengenoemd artikel voor een vergoeding van een deel van uw abonnementskosten ("de al gemaakte reiskosten").

Voor een vergoeding op basis van artikel 6.1 is geen formulier beschikbaar zoals voor de regeling Geld terug bij vertraging. U moet daarvoor direct contact opnemen met de klantenservice en uw situatie toelichten. Als u contact opneemt met de klantenservice en verwijst naar dit artikel uit de AVR-NS, dan verwacht ik dat u een deel van uw abonnementskosten zult terugkrijgen.

Direct contact opnemen met de klantenservice gaat het snelst telefonisch: de klantenservice is 24 uur per dag bereikbaar op het telefoonnummer 030-751 51 55 (lokaal tarief). U kunt er ook voor kiezen om met NS te chatten (druk op deze pagina op de knop Chat met NS), een e-mail te sturen via dit contactformulier of een berichtje te sturen op Twitter of Facebook. Op deze pagina vindt u daarnaast nog andere contactmogelijkheden, zoals het postadres. Houdt u er rekening mee dat een reactie op een ingevuld formulier of papieren brief meerdere weken op zich kan laten wachten.
Bekijk origineel

14 reacties

Badge +3
De regeling Geld terug bij vertraging is bedoeld voor situaties waarbij u daadwerkelijk gereisd hebt, met latere treinen of met door NS verzorgd vervangend vervoer, en met minstens 30 minuten vertraging op uw eindbestemming bent aangekomen. Als u geen reis gemaakt hebt of niet op uw eindbestemming bent aangekomen, kunt u volgens de voorwaarden geen beroep doen op deze regeling.

Het kan zijn dat u vanwege een te verwachten vertraging afziet van het maken van uw reis of onderweg besluit liever terug te keren. In artikel 6.1 van de Algemene Voorwaarden voor het vervoer van Reizigers en Handbagage van de Nederlandse Spoorwegen (AVR-NS) worden de mogelijkheden beschreven die reizigers in zo'n geval hebben, als redelijkerwijs verwacht kan worden dat de vertraging meer dan zestig minuten zal zijn. Feitelijk zijn er twee mogelijkheden: u kunt het geld terugkrijgen voor de al gemaakte reiskosten (waarbij ook inbegrepen is vervoer naar uw vertrekstation), of een nieuw vervoerbewijs krijgen om dezelfde reis op een andere dag te maken.

Als u dus besluit af te zien van het maken van een reis vanwege een verwachte vertraging van minstens 60 minuten, of besluit een reis af te breken vanwege een verwachte vertraging van minstens 60 minuten, dan kunt u een beroep doen op bovengenoemd artikel voor een vergoeding van een deel van uw abonnementskosten ("de al gemaakte reiskosten").

Voor een vergoeding op basis van artikel 6.1 is geen formulier beschikbaar zoals voor de regeling Geld terug bij vertraging. U moet daarvoor direct contact opnemen met de klantenservice en uw situatie toelichten. Als u contact opneemt met de klantenservice en verwijst naar dit artikel uit de AVR-NS, dan verwacht ik dat u een deel van uw abonnementskosten zult terugkrijgen.

Direct contact opnemen met de klantenservice gaat het snelst telefonisch: de klantenservice is 24 uur per dag bereikbaar op het telefoonnummer 030-751 51 55 (lokaal tarief). U kunt er ook voor kiezen om met NS te chatten (druk op deze pagina op de knop Chat met NS), een e-mail te sturen via dit contactformulier of een berichtje te sturen op Twitter of Facebook. Op deze pagina vindt u daarnaast nog andere contactmogelijkheden, zoals het postadres. Houdt u er rekening mee dat een reactie op een ingevuld formulier of papieren brief meerdere weken op zich kan laten wachten.
Reputatie 2
Als dit zo is, waarom kon ik dit vorig jaar dan wel aanvragen, en daarvoor een vergoeding ontvangen?
Is dit het officiele standpunt van de NS?
Badge +3
Als dit zo is, waarom kon ik dit vorig jaar dan wel aanvragen, en daarvoor een vergoeding ontvangen?
Aanvragen voor een OV-jaarabonnement vielen niet te controleren, omdat daarmee niet hoefde te worden in- en uitgecheckt. Met Altijd Vrij moet wel worden in- en uitgecheckt, dus nu is na te gaan of iemand daadwerkelijk gereisd heeft.

Is dit het officiele standpunt van de NS?

Ik ben geen medewerker van NS, slechts een goedwillende reiziger die een deel van zijn tijd besteedt aan het helpen van medereizigers op dit forum. Ik verwacht dat er nog wel een moderator (medewerker van NS) in dit topic zal reageren.
Reputatie 4
Ik zie nu dat ik via mijn ns nl niet eens een vergoeding had kunnen aanvragen als ik om die reden thuis was gebleven want je moet ingechecked zijn om een claim in te dienen. Waarom is dat?
De NS wil dat u fysiek minimaal 30 minuten op het station gaat zitten, ook al weet u dat er niks rijdt. Ik zal de reden waarom maar niet noemen. Artikel 6.1 treedt in werking zoals beschreven bij Tochjo, maar moderators willen hier niet meer mee helpen, dus het is mij niet duidelijk hoe dat nu geregeld wordt.

Ook kan niet de schade claimen waar ik recht op heb als voorheen. [..] Maar ik kan nergens mijn werkelijke bestemming aangeven. Hoe kan de NS dan het schadebedrag bepalen?

U krijgt (en kreeg) de vergoeding op basis van het aantal minuten vertraging, niet op basis van de afstand.
Reputatie 3
Badge
Zoals Tochjo al aangeeft: door het in- en uitchecken is fraude te voorkomen. Anders kan iedereen met abonnementen als Altijd Vrij gewoon nagaan waar er flinke vertraging is geweest, en daar een claim voor indienen, zelfs als hij/zij niet van plan is geweest daar te reizen. Ik meen me te herinneren dat er zelfs een tijd een bedrijfje is geweest dat dit soort praktijken regelde voor houders van een studenten-ov, tegen betaling van een deel van de uitgekeerde vergoeding.

Eigenlijk is de situatie nu gesplitst in twee gevallen:
- je hebt WEL gereisd maar met vertraging. Dat is aantoonbaar door in- en uitchecken.
- je hebt NIET gereisd vanwege die vertraging. Dan treedt artikel 6.1 in werking.

En daarmee zijn er meteen knelpunten ontstaan:
- voor degenen die een DEEL van de bedoelde route gereisd hebben. Die zullen iets van een ingewikkelde combinatie van de 'reguliere' GTBV-vergoeding met een 6.1-vergoeding moeten zien te krijgen. Nog afgezien van de situatie waarin je een deel van je reis op tijd aflegt, maar bijvoorbeeld op een overstapstation strandt en je reis moet afbreken. In dat geval wordt het nog een truc om voor dat eerste deel geld terug te krijgen, want op dat deel reisde je op tijd...
- je hebt recht op GTBV bij 30 min vertraging, artikel 6.1 gaat pas in bij een verwachte vertraging van meer dan 60 min.
Reputatie 2
Zoals Tochjo al aangeeft: door het in- en uitchecken is fraude te voorkomen. Anders kan iedereen met abonnementen als Altijd Vrij gewoon nagaan waar er flinke vertraging is geweest, en daar een claim voor indienen, zelfs als hij/zij niet van plan is geweest daar te reizen. Ik meen me te herinneren dat er zelfs een tijd een bedrijfje is geweest dat dit soort praktijken regelde voor houders van een studenten-ov, tegen betaling van een deel van de uitgekeerde vergoeding.

Eigenlijk is de situatie nu gesplitst in twee gevallen:
- je hebt WEL gereisd maar met vertraging. Dat is aantoonbaar door in- en uitchecken.
- je hebt NIET gereisd vanwege die vertraging. Dan treedt artikel 6.1 in werking.

En daarmee zijn er meteen knelpunten ontstaan:
- voor degenen die een DEEL van de bedoelde route gereisd hebben. Die zullen iets van een ingewikkelde combinatie van de 'reguliere' GTBV-vergoeding met een 6.1-vergoeding moeten zien te krijgen. Nog afgezien van de situatie waarin je een deel van je reis op tijd aflegt, maar bijvoorbeeld op een overstapstation strandt en je reis moet afbreken. In dat geval wordt het nog een truc om voor dat eerste deel geld terug te krijgen, want op dat deel reisde je op tijd...
- je hebt recht op GTBV bij 30 min vertraging, artikel 6.1 gaat pas in bij een verwachte vertraging van meer dan 60 min.

Van de NS moderators geen spoor:$ te bekennen ...
Het is toch bizar dat ik mijn recht op schadevergoeding via zo een lastige omweg vergoed moet krijgen omdat de oude regeling met de klassiek ov jaarkaart 'fraudegevoelig is'. Wie pleegt hier nu fraude ? De partij die wel het geld int maar niet de dienst levert ? Of de klant die voor zijn recht opkomt ?

Ik betaal momenteel zoveel voor de jaarkaart dat ik er met gemak een private lease auto mee kan financieren. Wat wil de NS nu?
Ik hoef geen voorkeursbehandeling. Maar de manier waarop de NS dit nu aanpakt is toch wel beneden peil.
Hoi lock, ik vermoed dat er nog geen reactie is gegeven door een moderator omdat het 'juiste' antwoord al is gegeven door andere forumgebruikers.

Met het vroegere abonnement hoefde niet te worden in- en uitgecheckt: controleren van de reis was dus niet mogelijk. Met het huidige Altijd Vrij-abonnement is inchecken wel verplicht. Op basis van de incheckgegevens wordt ook gecontroleerd of de reis is gemaakt (of dat er sprake was van vertraging). Nu we de mogelijkheid hebben om te controleren of de reis is gemaakt, doen we dit ook. Dit voorkomt namelijk veel fraude. In de meeste gevallen is er ook in- en uitgecheckt.

Ik kan me echter voorstellen dat je niet naar het station gaat om in- en uit te checken, wetende dat je daar langer dan een uur voor niets zit. Omdat we hier geen standaardformulier voor hebben, kun je in dit soort gevallen contact opnemen met onze klantenservice.
Reputatie 2
Dank je LauraR NS. Als ik nu terug ga naar de situatie van mijn eerste bericht: op welke vergoeding heb ik dan recht? Vertraging op traject E-W naar D-Z? En dan? En heb station Adam Zuid die dag niet gezien, maar daar moest ik wel naartoe...
Reputatie 4
Zoals gezegd: u betaalt niet per traject; u krijgt dus ook geen vergoeding per traject. Uw maandbedrag wordt met 1/42 vergoed bij >30 minuten of 1/21 deel bij >60 minuten.
http://www.ns.nl/binaries/_ht_1453303941416/content/assets/ns-nl/klantenservice/tabel-geld-terug-bij-vertraging-jan2016.pdf

@Laura NS er staat een fout in de bovenstaande link, kan u dit doorzetten? Er staat 1-21 en dit moet 1/21 deel zijn.
Zoals Tochjo heeft uitgelegd, kun je alleen Geld Terug Bij Vertraging aanvragen voor het traject dat je hebt afgelegd. Hiervoor dien je inderdaad ingecheckt en uitgecheckt te hebben.

Bedankt voor het doorgeven van de fout, niek2.
Reputatie 4
Zoals Tochjo heeft uitgelegd, kun je alleen Geld Terug Bij Vertraging aanvragen voor het traject dat je hebt afgelegd. Hiervoor dien je inderdaad ingecheckt en uitgecheckt te hebben.

Bedankt voor het doorgeven van de fout, niek2.

Mag ik dan nog een fout doorgeven, uw bovenstaande antwoord klopt niet. Ik heb al aangegeven wat wel correct is, maar blijkbaar leest u daar overheen.

Correct antwoord:
Zoals gezegd: u betaalt niet per traject; u krijgt dus ook geen vergoeding per traject. Uw maandbedrag wordt met 1/42 vergoed bij >30 minuten of 1/21 deel bij >60 minuten.
http://www.ns.nl/binaries/_ht_1453303941416/content/assets/ns-nl/klantenservice/tabel-geld-terug-bij-vertraging-jan2016.pdf
Reputatie 1
Werk je bij de NS of zo, Niek2?
Reputatie 4
Ik stuur ze wel een rekening toe voor de gemaakte uren ;)

Maar serieus: uit het verhaal van lock is te herleiden dat de trein volgens planning om 9:28 op Utrecht CS zou zijn om op 9:50 op Amsterdam Zuid aan te kunnen komen. Lock zegt dat "ver na 1000 uur stond ik pas op Utrecht CS", als dit na 10:28 was (11:05 is aannemelijk) dan heeft lock al recht op de "volledige vergoeding" van zijn abonnement; 1/21 deel bij >60 minuten vertraging = €15,81.
Ik stuur ze wel een rekening toe voor de gemaakte uren ;)

Ik ben heel benieuwd :P

@lock Heb je inmiddels, buiten dit forum, al contact gehad met klantenservice via een ander kanaal of via formulier?

EDIT: Geen reactie meer

Reageer