NS brengt je thuis bij vertraging laatste trein

• Anonymous
  • 0 reacties
Mijn reis verliep afgelopen zondagnacht vanuit Den Bosch naar huis zonder stress.

Op het traject Den Bosch - Utrecht had de NS wegens werkzaamheden een bus ingezet.
Deze (laatste) snelbus vertrok 10 minuten later dan het geplande tijdstip van 23:58 uur.
Ik zou daardoor mijn laatste trein op station Utrecht gaan missen (v 00:53)
Op grond van een eerder gemiste aansluiting in 2014, maakte ik mij niet druk.
Ondanks het sprintje op station Utrecht was de trein net voor mijn neus vertrokken.

Bij de nieuwe NS servicebalie in Utrecht (24 uur per dag open) vertelde ik dat door de verlate
aankomst van mijn snelbus uit Den Bosch, ik mijn laatste aansluiting niet meer kon halen.
Tot mijn grote verbazing kreeg ik niet een taxirit aangeboden naar het bestemmingsstation,
maar kon ik zelfs naar wens voor de deur van mijn huis worden thuisgebracht!
Even later kreeg ik een SMS met de bevestiging van mijn taxirit (vertrek 01:30).
Om 02:15 was ik thuis, slechts 30 minuten later dan gepland.

Ik ben als reiziger (met NS Weekend Vrij) erg blij met deze nieuwe service van de NS 😉

Een normale taxirit over 70 km zou mij €171 hebben gekost (€2,95 + €2,17/km + €0,36/min)
De NS betaalt aan het ingehuurde taxibedrijf ongeveer €75 (€5 + €1/km)

NS brengt je thuis bij vertraging laatste trein

Reizigers die door vertraging of uitval van de laatste trein op een station stranden, worden vanaf volgend jaar door NS naar huis gebracht. Dat staat in afspraken die staatssecretaris Wilma Mansveld met de vervoerder maakt voor de nieuwe vergunning, die volgend jaar begint en tot 2025 loopt.

Wie nu met de laatste trein oponthoud ondervindt, moet op het eindstation maar zien hoe hij thuiskomt. Vanaf volgend jaar moet NS deze reiziger met een bus, taxi of ander vervangend vervoersmiddel naar de deur van zijn woning brengen.

Ook moet sneller vervangend vervoer worden geregeld bij uitval bij het ingaan van de nieuwe vergunning voor het rijden van treinen op het landelijke spoornetwerk. Nu heeft NS nog maximaal 2 uur om bijvoorbeeld bussen te regelen als het spoor plat ligt. Dit moet vanaf volgend jaar binnen een uur geregeld zijn. In de spitsuren krijgt NS 75 minuten de tijd om genoeg bussen te regelen voor gestrande reizigers.

Wel erkent de staatssecretaris dat uitzonderingen mogelijk zijn. Een NS-woordvoerder noemt als voorbeeld een recente stroomstoring in de spits bij zowel Amsterdam als Schiphol, waarbij het technisch onmogelijk is om binnen 60 minuten voor zoveel gestrande forensen voldoende bussen in het drukke centrum van Amsterdam te regelen.

Op de grote stations moet NS reizigers sneller attenderen op alternatieven bij concurrenten. In bijvoorbeeld omroepberichten moet eerder vermeld worden dat er een andere reismogelijkheid is met de bus, tram, metro of trein van een stad- of streekvervoerder. NS werkt al aan het opzetten van deze betere dienstverlening, zo verklaarde directeur Timo Huges eerder in een interview met Metro.

Reizigers krijgen volgend jaar ook betere reisinformatie van deur tot deur van NS aangeboden. Zo komt op de schermen in de trein ook overstapinformatie voor aansluitende treinen van andere spoorbedrijven, zoals Arriva, Veolia of Connexxion.

Metro, 2 september 2014

8 reacties

Even nuanceren; voor mensen waar hun eindstation niet van NS is geldt dit niet. Daarnaast als er geen personeel aanwezig/info-zuil ontbreekt heb je alsnog een probleem.

Overigens waar op ns.nl lees ik hier alle info over? :S
Even nuanceren; voor mensen waar hun eindstation niet van NS is geldt dit niet. Daarnaast als er geen personeel aanwezig/info-zuil ontbreekt heb je alsnog een probleem.

Overigens waar op ns.nl lees ik hier alle info over? :S

Voorheen werd je alleen tot het eindstation gebracht van je NS reis. Tegenwoordig dient NS je naar je geplande eindbestemming i.p.v. eindstation te brengen. De eindbestemming is gedefinieerd als bereikbaar per regulier ov. Dus ook gemiste laatste bussen, trams en metro geven nu recht op alternatief vervoer.

Artikel 41: Vervangend vervoer bij ontregelingen
(...)
5. NS brengt reizigers die stranden (bijvoorbeeld door vertraging of uitval van de laatste
trein) met vervangend vervoer naar hun eindbestemming in Nederland (tot de deur).

Bron: Ontwerpconcessie voor het hoofdrailnet 2015-2025 (pdf)

Als je door vertraging van de eerste trein je aansluiting mist die tevens de laatste trein is kan je naar een conducteur toegaan en deze kan dan een taxi voor je in orde maken. Let wel dat je dit in overleg met een conducteur doet, alleen dan wordt de taxirit vergoed.
Als je door vertraging van de eerste trein je aansluiting mist die tevens de laatste trein is kan je naar een conducteur toegaan en deze kan dan een taxi voor je in orde maken. Let wel dat je dit in overleg met een conducteur doet, alleen dan wordt de taxirit vergoed.
Dan moet je wel een leuke HC treffen die er ook zin in heeft. Heb helaas zelf sinds kort ook ervaring met HCs die zeggen "succes, regel maar een taxibon bij servicepersoneel. Oh, dat is er niet? Oh, nou ik heb veilig, toedels".
Michiel, dit betreft een ontwerpconcessie die nog niet is doorgevoerd. NS beoordeelt dit per individueel geval.
Reputatie 6
Badge +2
Michiel, dit betreft een ontwerpconcessie die nog niet is doorgevoerd. NS beoordeelt dit per individueel geval.
De definitieve versie is http://www.rijksoverheid.nl/bestanden/documenten-en-publicaties/rapporten/2014/12/15/bijlage-1-vervoerconcessie-2015-2025/bijlage-1-vervoerconcessie-2015-2025.pdf. Die is al ingegaan en bevat dezelfde bepaling.
Bedankt voor de link, Dennis! Deze was mij nog niet bekend. Ik heb dit doorgezet binnen de organisatie, om te kijken in hoeverre het beleid al hierop is aangepast. In feite gaat onze afdeling Claims hier al goed mee om, maar mogelijk is het nodig deze informatie nog verder de organisatie in te brengen.
Reputatie 5
Wat voor toko runnen jullie??????????? Moeten jullie klanten jullie wijzen op de concessie-afspraken die jullie gemaakt hebben met de overheid????????

Dan wijs ik ook maar gelijk op de bepaling dat er binnen 60 minuten (in de spits 75 minuten) vervangend vervoer geregeld moet zijn.
Helaas ben ik niet van álle zaken op de hoogte, Wsm. Mijn collega's die vragen over deze zaken beantwoorden, zijn dat natuurlijk wel.

Reageer