beantwoord

Ns Traject vrij

• 2 juli 2021
  • 6 reacties
  • 122 Bekeken

Beste Ns,

Wat maakt het dat wanneer ik door jullie vertraging heb of treinen rijden niet en hierdoor anders moet rijden. Vervolgens de hoofdprijs moet betalen in mijn maand abo. 

Vind dit niet klantvriendelijk. Vooral omdat jullie treinen niet rijden. Ik ben mijn tijd kwijt en moet voor jullie fout volgens betalen, omdat ik moet omrijden. 

Met vriendelijke groet, 

Danny Blommestein 

icon

Beste antwoord door Thom 2 juli 2021, 17:22

Als er vertraging is, dan kunt u een beroep doen op Geld Terug bij Vertraging. Als u aantoonbaar moet omrijden vanwege een calamiteit, en daar kosten voor moet maken, kunt u contact opnemen met Klantenservice, maar het zal doorgaans niets opleveren. NS stelt in dat geval vervangend vervoer beschikbaar en daar mag u gratis mee. U kunt geen kosten maken en die achteraf bij NS declareren. Sommige mensen denken zelfs een taxi te kunnen nemen op kosten van NS. 

Dat u de prijs van een abonnement hoog vindt is wel begrijpelijk, maar u bent het zelf overeengekomen, en in die overeenkomst staat dat NS niet aansprakelijk is voor vervolgschade. Dat is de wet en mag u klantonvriendelijk vinden, maar het is een gegeven. U kiest er zelf voor om anders te gaan rijden. NS komt u tegemoet met bovenstaande, dat is het dan.

Het is niet zo dat als u ergens last van heeft, hiervoor geld kunt claimen, al zijn er sommige fora waar dit wordt gesuggereerd. Voor de mensen die echt de hoofdprijs betalen, de houders van AltijdVrij eerste klas, werkt het precies hetzelfde als voor u en die krijgen ook niks terug. Ik heb er alle begrip voor dat u TrajectVrij duur vindt, dat is het ook, maar kennelijk was er voor u ook geen goedkopere oplossing. Als u als klant uw zin niet krijgt op basis van niet bestaande rechten, is dat niet klantonvriendelijk. U wordt niet door een ander gedwongen iets te doen.

De wet sluit mogelijk niet aan bij uw rechtsgevoel, maar die is wel geldend. Zo rot is Klantenservice niet, sommigen hier noemen het zelfs de Hof van Coulance. Mijns inziens nou ook weer  niet terecht. ;-)

Bekijk origineel

6 reacties

Reputatie 6

Beste Danny, 

Welkom op dit forum, dit is vooral een forum door en voor reizigers. Er zijn weliswaar moderators van NS aanwezig, maar die kunnen helemaal niets met jouw klacht, aangezien niet wordt aangegeven op welk traject je reist.

Beste DannyBlom en welkom bij de NS Community. 

Jammer om te lezen dat je vertraging had en via een andere route bent gaan reizen met de extra bijkomende kosten. Bij vertragingen of uitval doen we ons best de vertraging zoveel mogelijk te beperken. Als je reist zodra dat weer kan, kan je achteraf een claim voor geld terug bij vertraging indienen. Omdat je nu zelf besloten hebt een andere route te nemen, vervalt die claim. 

Reputatie 7
Badge +4

Als er vertraging is, dan kunt u een beroep doen op Geld Terug bij Vertraging. Als u aantoonbaar moet omrijden vanwege een calamiteit, en daar kosten voor moet maken, kunt u contact opnemen met Klantenservice, maar het zal doorgaans niets opleveren. NS stelt in dat geval vervangend vervoer beschikbaar en daar mag u gratis mee. U kunt geen kosten maken en die achteraf bij NS declareren. Sommige mensen denken zelfs een taxi te kunnen nemen op kosten van NS. 

Dat u de prijs van een abonnement hoog vindt is wel begrijpelijk, maar u bent het zelf overeengekomen, en in die overeenkomst staat dat NS niet aansprakelijk is voor vervolgschade. Dat is de wet en mag u klantonvriendelijk vinden, maar het is een gegeven. U kiest er zelf voor om anders te gaan rijden. NS komt u tegemoet met bovenstaande, dat is het dan.

Het is niet zo dat als u ergens last van heeft, hiervoor geld kunt claimen, al zijn er sommige fora waar dit wordt gesuggereerd. Voor de mensen die echt de hoofdprijs betalen, de houders van AltijdVrij eerste klas, werkt het precies hetzelfde als voor u en die krijgen ook niks terug. Ik heb er alle begrip voor dat u TrajectVrij duur vindt, dat is het ook, maar kennelijk was er voor u ook geen goedkopere oplossing. Als u als klant uw zin niet krijgt op basis van niet bestaande rechten, is dat niet klantonvriendelijk. U wordt niet door een ander gedwongen iets te doen.

De wet sluit mogelijk niet aan bij uw rechtsgevoel, maar die is wel geldend. Zo rot is Klantenservice niet, sommigen hier noemen het zelfs de Hof van Coulance. Mijns inziens nou ook weer  niet terecht. ;-)

Badge +3

Soms wordt er i.p.v. vervangend vervoer een omreis-advies gegeven.

Als dan bijv. Groningen - Leeuwarden er uit ligt en het reisadvies is om via Meppel te reizen heb je inderdaad al gauw extra kosten (bijv. met een Traject Vrij zonder vrije routekeuze, alleen geldig bij Arriva). Of Nijmegen - Roermond (Arriva) en er gezegd wordt reis maar via Den Bosch (met NS).

Zolang je geen poortjes tegenkomt zal het (bij reizen met alleen NS) vaak wel meevallen, maar als je via stations als Sloterdijk gestuurd wordt (of Hilversum spoor 1) is het erg lastig of onmogelijk om poortjes te ontwijken.

Reputatie 7
Badge +3

Het maakt verder ook verschil of een omreisroute door NS zelf als reisadvies wordt aangegeven of dat je zoiets op eigen initiatief doet. En inderdaad, zolang je niet hoeft in en uit te checken bij een poortje wordt er niets extra berekend. Of je moet Flex hebben en op zo'n omreis worden gecontroleerd, afhankelijk van waar dat gebeurt kan de HC registreren dat je in de tegengestelde reisrichting reist.

Zo heb ik in de tijd dat ik De Vink - Delft reisde wel eens bij een verstoring tussen Delft en Den Haag gehad dat ik een reisadvies kreeg om van Delft naar Rotterdam te reizen en dan met de HSL naar Schiphol en zo weer naar Leiden/De Vink. Of vanaf Rotterdam via Gouda en Alphen naar Leiden. Heb ik overigens nooit gedaan, want dan nam ik liever de (dan echt overvolle) tram 1 naar Den Haag HS. Ook was er dan vaak een omroep dat reizigers tussen Den Haag en Rotterdam ook konden reizen via Gouda.

Badge +3

Toen van de week Maastricht - Sittard er plotseling uit lag wegens het noodweer was het advies volgens mij om via Heerlen te reizen, met Ariva dus.

Een Traject Vrij Maastricht - Roermond met NS only kost € 245,30 per maand. Wil je met Arriva reizen dan kost dat € 37,40 extra, en vrije route/vervoerderskeuze natuurlijk hetzelfde.

Maar ja, voor Maastricht naar Heerlen moet je bij Arriva inchecken en dan is een NS only abonnement dus niet geldig. Neem aan dat de klantenservice wel iets voor je kan betekenen in dit soort gevallen.

Tijdens de herstelwerkzaamheden de volgende dag reden er bussen van/naar Sittard, en dan maakt het al een stuk minder uit met Traject Vrij of je een NS snelbus of Arriva stopbus neemt.

Reageer