NS zorg eens voor je reizigers

  • 22 December 2021
  • 11 reacties
  • 290 Bekeken

Maak reizen gratis als er weer eens zieke vertraging is. De trein in Nederland is peperduur terwijl je nooit op tijd komt


11 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Als je een half uur of meer vertraging hebt, kun je geld terugkrijgen. Vanaf een uur is dat zelfs het gehele bedrag. NS maakt reizen dus gratis bij een ‘zieke vertraging'.

https://www.ns.nl/klantenservice/geld-terug/geld-terug-reguliere-reizen.html

 

Badge

Maak reizen gratis als er weer eens zieke vertraging is. De trein in Nederland is peperduur terwijl je nooit op tijd komt

Dat is wel heel erg kort door de bocht, het gros van de reizigers komt gewoon keurig op tijd aan op hun bestemming.

Reputatie 7
Badge +1

Ach ja, statistiek en praktijk.

De meeste mensen-het gros van de reizigers dus, zal niet zo maar kriskars overal heen reizen, maar heeft een vast traject. En dan slaan de cijfers toe: veelal is het toch zo dat in een bepaalde periode net heel veel uitval/vertraging/nog meer ongemak juist op een bepaalde lijn/traject of vaak net bij een bepaald overstappunt toeslaan. En dan zal je maar net op dat traject jouw reizen moeten doen………

Zie bvb net enkele posten hierboven de huidige ellende op Driebergen vanwege weer eens opheffen van paar minuutjes vertraagde treinen vanwege dat prestigieuze ETMET (wat daar trouwens 5/10/15 of zo is) en verdommen om dan de volgende trein extra te laten stoppen. Mij lijkt overigens de logistieke puzzle van net die opgeheven trein-toch ruim 30 min voor eindpunt en laten keren, met dienstrooster voor het personeel dan nog groter, maar ach, wie ben ik het beter te weten.

Kan het goed afmeten met weekendvrij; op de ZA maak ik zomaar reisjes, dan moet ik zeer zorgvuldig plannen welke trajecten er dan weer eens uitliggen vanwege al die eindeloze series werken, Op ZO vast traject, dus weinig keuze.

Reputatie 5

Ik reis minimaal 5 en meestal 6 keer per week met de trein. De afgelopen weken veel vertraging gehad. Defecte treinen en rijp op  de de bovenleiding. ( nog niet eerder gehoord)Maar even zien wat er teruggevraagd kan worden aan reiskosten.

 

 

Badge +3

Ik reis minimaal 5 en meestal 6 keer per week met de trein. De afgelopen weken veel vertraging gehad. Defecte treinen en rijp op  de de bovenleiding. ( nog niet eerder gehoord)

Zie https://www.youtube.com/watch?v=BscRd2D20I0 voor de rijp op de bovenleiding. Kunnen sommige treinen niet zo goed tegen blijkbaar… 

Reputatie 7
Badge +3

Nog niet eerder gehoord?  Soms nooit eerder in de winter bij vrieskou met de trein gegaan?

https://www.prorail.nl/veelgestelde-vragen/winter/wat-kan-er-worden-gedaan-tegen-rijp-en-ijzel

 

Reputatie 5

Zoals ik eerder aangaf, ik reis  al jaren 5 tot 6 keer per week met de trein. Elke week.elke maand, enz.

Al veel meegemaäkt met NS.Maar vertraging door rijp aan de bovenleiding? Nee

 

Reputatie 7
Badge

Ik ook niet. Wel van bevroren wissels. Maar rijp aan de bovenleiding is iets nieuws voor mij. 

Reputatie 7
Badge +3

Nou, dan heb je al die jaren geluk gehad om daardoor geen vertraging te hebben. Het komt wel eens vaker voor bij bepaalde weersomstandigheden. 

https://www.omroepzeeland.nl/nieuws/13295324/ns-overvallen-door-ruige-rijp-op-het-zeeuwse-spoor

https://www.gld.nl/nieuws/6741140/treinreizigers-geevacueerd-en-schraaptreinen-ingezet-na-rijp-op-bovenleiding

https://www.noordhollandsdagblad.nl/cnt/dmf20190121_72790502?u

https://www.rtvnoord.nl/nieuws/171056/passagiers-gestrande-trein-dit-is-zeker-een-domper

 

Zelf heb ik mijn 5 jaar treinreizen misschien 1 of 2 keer ermee te maken gehad, 1 keer was toen de SNG pas reed op mijn traject, de stroomsafnemers van dat type schijnen minder goed bestand te zijn daartegen. 

 

Reputatie 7
Badge

Was het niet ook zo dat de moderne treinen vanwege de vele elektronische systemen aan boord sowieso gevoeliger zijn voor rijp?

Het levert in ieder geval leuke beelden op:

https://www.destentor.nl/regio/fotograaf-maakt-spectaculair-beeld-van-knetterende-flitstreinen-bij-zwolle-prorail-minder-blij-met-de-oorzaak~af5ab4f1/

Reputatie 7
Badge +3

Rijdendetreinen zegt daar dit over: “Oudere treinen zijn minder zuinig en gebruiken meer stroom, waardoor de bovenleiding iets warmer wordt en eventueel ijs sneller smelt. Bij nieuwere trein blijft het ijs langer zitten.”

Het zal ook liggen aan hoe hard het vriest en of het weer snel aanvriest. Eén van de voorbeeld hierboven was met mist, waardoor het gelijk na losrijden weer aanvroor. Tja, dan blijf je aan de gang. Dan is het net sneeuwruimen terwijl de dikke vlokken nog lekker naar beneden vallen. 

Eerder deze week (ik meen dat het woensdag was) zag ik tot ver in de middag dat het dak van de schuurtjes nog wit bevroren was en het was voelde ook best koud op weg naar de Appie. 

Reageer