beantwoord

Omreizen met bus i.p.v. trein

• 30 juni 2016
  • 8 reacties
  • 232 Bekeken

Op 8 juni j.l. rond 16.00 uur zat ik in de trein van Den Haag naar Hillegom. Door een wisselstoring ter hoogte van Haarlem moest ik in Leiden uitstappen. Deze storing zou tot 19.00 uur duren. Er werden geen bussen door de NS ingezet en moest ik verder reizen met de bus(Arriva). I.p.v. 13 minuten ben ik 60 minuten onderweg. De NS kan mij hiervoor geen compensatie geven. Wat zou ik moeten doen om hiervoor in aanmerking te komen? Met vriendelijke groet.
icon

Beste antwoord door Klaas-Jan NS 30 juni 2016, 14:26

Ik heb het even nagekeken.

De verstoring waar Blondedolly het over heeft is om 16:19 aangemeld met de prognose dat dit tot 19:00 zou duren.
We hebben onmiddellijk bussen besteld, echter, iets voor 17:00 bleek de storing opgelost. Er hebben nooit bussen gereden.
Om 17:30 reden alle treinen weer volgens schema.

Zelf kiezen voor alternatief vervoer mag altijd, maar dan vervalt het recht op Geld terug bij Vertraging en de kosten zijn voor eigen rekening.
In dit geval was wachten handig geweest, maar dat weet je natuurlijk op dat moment ook niet.
Bekijk origineel

8 reacties

Reputatie 7
Badge +3
Als U op eigen initiatief besluit met de bus of taxi te gaan zijn de kosten daarvan voor eigen rekening.
Als U op eigen initiatief besluit met de bus of taxi te gaan zijn de kosten daarvan voor eigen rekening.
Wel vreemd dat je dan c.a.2 1/2 uur moet wachten tot er weer een trein van Leiden naar Hillegom gaat.
Reputatie 7
Badge +3
Zo zijn de regels.

De verstoring waar Blondedolly het over heeft is om 16:19 aangemeld met de prognose dat dit tot 19:00 zou duren.
We hebben onmiddellijk bussen besteld, echter, iets voor 17:00 bleek de storing opgelost. Er hebben nooit bussen gereden.

Zelf kiezen voor alternatief vervoer mag altijd, maar dan vervalt het recht op Geld terug bij Vertraging en de kosten zijn voor eigen rekening.
In dit geval was wachten handig geweest, maar dat weet je natuurlijk op dat moment ook niet.
Reputatie 6
Badge +1

Maar als de prognose is dat een verstoring meer dan een uur gaat duren mag de reiziger toch kiezen voor een alternatieve reis, en dan alsnog een verzoek indienen voor restitutie op basis van de originele reis (Europese regels!)?
Een reiziger kan:

- gebruik maken van een andere vervoerder (nadelen: geen Gtbv, afwijkende prijs / voordeel: sneller op bestemming)
- wachten op de businzet (nadelen: wachten, langere reistijd / voordelen: Gtbv, geen afwijkende prijs)

Meer dan dat kan ik er niet over communiceren.
Dag Klaas-Jan/ Tamzin,

waar kan ik een klacht indienen over deze "spelregels"? Door de NS heb ik vandaag in totaal meer dan 1 uur vertraging gehad (vanochtend en vanavond), een hoop frustratie en heb ik extra kosten moeten maken voor alternatief vervoer op het traject breukelen-amsterdam en v.v. Nu blijkt dus dat jullie hier niks ter compensatie tegenover stellen. Hier ben ik zwaar teleurgesteld over.

Daarnaast heb ik ook een klacht over jullie machinist op traject amsterdam-breukelen van 17.30 u vandaag. De trein vertrekt opeens van een ander vertrekspoor 1 min lopen verderop. Terwijl een aantal reizigers en ik moeten rennen om alsnog de trein te halen doet hij gewoon de deur voor onze neus dicht waardoor ik nadat ik al een half uur op deze trein heb gewacht opnieuw een half uur moet wachten (er reden al minder treinen op het traject). En argumenten van op tijd vertrekken slaan nergens op want het duurde daarna nog zeker 30 sec voordat de trein daadwerkelijk vertrok. Hoezo klantonvriendelijkheid? Dit is niet de eerste keer dat ik ervaring heb met klantonvriendelijk personeel dus ik hoop dat jullie hier nu eindelijk iets aan gaan doen en in ieder geval ook maar iets van een blijk van begrip gaan tonen, ook al is het maar in de vorm van een kop koffie of vergoeding voor alternatieve reiskosten met de metro.

En zoals bovengenoemde case beschreven: als je naar je werk moet dan ga je echt niet een uur wachten tot de volgende trein.
Wanneer je op mijn naam klikt kun je een priv├ębericht versturen. Zou je daarin je verhaal willen doen en ook NAW-gegevens en ov-chipkaartnummer willen vermelden? Dan kijk ik wat ik voor je kan doen.
Verder snap ik dat wachten vaak een slechte optie is, maar vanuit ons oogpunt is dat soms de enige, indien omreizen niet mogelijk is.

Reageer