Onjuiste vergoeding gtbv bij Dagretours en Dagkaart | NS Community

Onjuiste vergoeding gtbv bij Dagretours en Dagkaart


Reputatie 3

Er loopt op dit moment iets mis met de vergoedingen bij vertraging in, in ieder geval, het geval van Dagretours en Dagkaarten.

De vergoeding bij minstens 60 minuten vertraging bij een Dagretour of een Dagkaart zou 50% (1/2 deel) van de prijs van het kaartje moeten zijn en niet van de ritprijs zoals bijvoorbeeld bij Flex-abonnementen of reizen op saldo met de OV-chipkaart. 

Wat er nu bij Dagkaarten en Dagretours gebeurt, is dat de vergoedingen worden toegekend op basis van de ritprijs enkele reis. Dat leidt dus tot te lage vergoedingen. Bij een uur vertraging krijg je bij een Dagretour niet de helft van de prijs van het ticket, maar de helft van de prijs enkele reis. Een kwart van de ticketprijs dus maar.

Op de website van NS staat het wel juist vermeld. Het gaat niet om fouten van de medewerker die de claims behandeld heeft, want het gaat om automatische toekenningen.

De eerste keer heb ik het er bij gelaten. Het ging maar om een paar euro, maar deze keer gaat het om meer dan 30 euro verschil.

Ik heb nu in een jaar tijd drie claims ingediend en ze zijn alledrie verkeerd berekend. Kan hier naar gekeken worden zodat dit in de toekomst weer vanzelf goed gaat?

 


12 reacties

Met 60+ minuten vertraging zou je met een dagkaart of dagretour inderdaad de helft moeten krijgen en niet een kwart. Wat gek dat dat niet automatisch goed is gegaan bij je claims. Als je claim verkeerd is beoordeeld dan kan je deze laten herzien door een collega op de betreffende afdeling door de mail met de toekenning te beantwoorden en aan te geven wat er verkeerd gaat.

Reputatie 3

Bedankt voor je reactie. Ik heb op beide mails gereageerd.

Wat me een zorgen baart is dat er bij elke (automatisch beoordeelde) claim exact hetzelfde misgaat. De prijs voor een enkele reis vol tarief als basis wordt genomen voor de berekening i.p.v. de prijs van het ticket. Het lijkt me erg onwaarschijnlijk dat dit bij mij 3 van de 3 keer verkeerd gaat en bij andere mensen wel goed.

Bij een Dagretour is de enkele reis vol tarief de helft van de prijs van het Dagretour (als ik de euro voor het kaartje even negeer). Je krijgt dus bij 60+ min. de helft van de helft (een kwart) i.p.v. de helft van de volledige prijs. 

Bij een Dagkaart gaat het daarom eigenlijk dubbel verkeerd. Ik heb 60+ minuten vertraging gehad en er wordt automatisch 9,55 euro toegekend. Dat is de helft, het zou eigenlijk 19,10 euro moeten zijn, maar bij een Dagkaart gaat er ook nog eens mis dat de prijs van de Dagkaart i.t.t. tot een Dagretour niet 2x de prijs is van een enkele reis vol tarief 2e klas. Daardoor is de tweede vastgestelde vergoeding ruim 7x lager dan zou moeten (en ook niet toegekend vanwege te laag bedrag).

Je bent de eerste die ik er over hoor. Zou je mij een privébericht willen sturen met je NAW-gegevens, geboortedatum en e-mailadres? Dan kijk ik even of ik dat als voorbeeld kan doorzetten. 

Reputatie 3

Heb je een bericht gestuurd met als voorbeeld de claim waarbij het systeem me de helft van 19,10 euro heeft toegekend i.p.v. de helft van 55,80 euro. 

Badge +3

Een Dagkaart van € 55,80, welke is dat?

Het is wel de maximale prijs van 2x een enkele reis à € 27,90 dus een Dagretour voor een afstand (enkele reis) >200 Tariefeenheden/km, zoals Amsterdam - Maastricht (216 TE).

Maar dan klopt het bedrag nog niet, waar baseert het systeem die € 19,10 op? Dat zou dan een Enkele reis van 101 Tariefeenheden zijn, waarvoor een Dagretour € 38,20 zou kosten.

Badge +3

Een Dagkaart van € 55,80, welke is dat?

NS Dagkaart

Badge +3

Een Dagkaart van € 55,80, welke is dat?

NS Dagkaart

Ah, natuurlijk die bestaan ook nog. Zat met een Holland Travel Ticket in mijn hoofd (€ 64 maar daar zit natuurlijk bus/tram/metro bij).

Als je dan claimt voor vertraging op een traject van 101 TE (€ 19,10 enkele reis) gaat het dus inderdaad flink mis, zeker als je dan daarvan maar de helft krijgt bij 60+ vertraging.

Het GTbV systeem herkent dus blijkbaar het ticketnummer niet goed als Dagretour of Dagkaart en maakt er gewoon een enkele reis van op basis van de ingevulde stations (maar weet vervolgens wél dat je dan maar de helft krijgt!) 😥

Reputatie 7
Badge +1

Nu meen ik me ergens iets te herinneren dat juist bij dagkaarten een andere sleutel wordt gehanteerd-er van uitgaand dat die kaart toch wel voor meer als H+T zal worden benut. Of mogelijk heeft janr zoveel reisjes die dag gemaakt dat dit een van velen was?

Reputatie 3

Nu meen ik me ergens iets te herinneren dat juist bij dagkaarten een andere sleutel wordt gehanteerd-er van uitgaand dat die kaart toch wel voor meer als H+T zal worden benut. Of mogelijk heeft janr zoveel reisjes die dag gemaakt dat dit een van velen was?

Ja en dan is de uitkomst heel toevallig elke keer hetzelfde. Namelijk exact de correcte vergoeding op basis van een enkele reis vol tarief 2e klas i.p.v. de prijs van het ticket. 🙄🙄

Badge +3

Er staat in de vergoedingentabel duidelijk’deel van’ (de prijs van welk toepasbaar ticket dan ook)

Dus als het om een NS Dagkaart gaat die je € 55,80 heeft gekost dan graag de helft terug bij 60+ vertraging op welk NS traject dan ook voor dat vervoerbewijs!

Dat je dan volgens NS maar de helft van het maximum van een enkele reis krijgt (tussen A en B en vetraging bij NS) voor die rit is te weinig (voor jou € 19,10 voltarief van A naar B en dan dus maar de helft daarvan)

Volhouden dus, succes ermee 😴

Reputatie 3

Er staat in de vergoedingentabel duidelijk’deel van’ (de prijs van welk toepasbaar ticket dan ook)

De vergoedingentabel is inderdaad heel duidelijk over wat er vergoed zou moeten worden. Als dat, om wat voor reden dan ook, niet meer zou kloppen, dan moet de tabel natuurlijk aangepast worden.

Badge +3

Er zou dan moeten staan ‘op basis van vertraging op het door u opgegeven traject’ of iets dergelijks.

Probleem (niet het jouwe) is dat een Dagkaart ook een e-ticket kan zijn, en men geen flauw benul heeft waar en wanneer je ergens was.

Dus vul dan maar Vlissingen - Groningen of Maastricht - Den Helder in als er die dag toevallig ergens vertraging was, waarvan jouw traject (met aantoonbare vertraging) natuurlijk deel van uitmaakt, en dat normaal gesproken maar € 19,10 (enkele reis) zou kosten. 🤣

Reageer