beantwoord

Online uitchecken

• 17 januari 2017
  • 16 reacties
  • 5694 Bekeken

Reputatie 4
Volgens de NS reden er vanmorgen treinen vanaf Amsterdam Centraal, maar dit bleek foute informatie te zijn. Ik heb ingecheckt maar nog niet uitgecheckt, aangezien ik gebruik wil maken van GTBV. Hoe lang blijft de incheck geldig? Kan ik online uitchecken?

icon

Beste antwoord door Sivan NS 17 januari 2017, 09:39

Hoi Niek. Volgens mij zit jij al zo lang op dit forum dat je inmiddels wel weet hoe GTbV werkt 🙂.

Je moet wel gewoon uitchecken wanneer je besluit van je reis af te zien. Anders heb je geen geldige check in- en uit. Online kan dit niet en dit heeft ook nooit gekund. Je hebt een afgekocht reisrecht, dus ik verwacht dat je gewoon een vergoeding van jouw abonnementskosten krijgt. Je kunt je claim via een formulier met begeleidend schrijven of via het contactformulier indienen. Zoals je inmiddels helaas zelf hebt ondervonden, is er wel een achterstand.
Bekijk origineel

16 reacties

Reputatie 7
Badge +3
Hoe wil je online uitchecken? Je chipkaart tegen het scherm houden of zo?
Reputatie 4
Via een "ik geen het op, er rijden geen treinen, ik heb meer dan twee uur gewacht, check me maar weer uit" knop. Het ziet ernaar uit dat het weer 3+ maanden wachten wordt op service.
Reputatie 7
Badge +3
En hoe komt die informatie dan op je kaart terecht?
Hoi Niek. Volgens mij zit jij al zo lang op dit forum dat je inmiddels wel weet hoe GTbV werkt 🙂.

Je moet wel gewoon uitchecken wanneer je besluit van je reis af te zien. Anders heb je geen geldige check in- en uit. Online kan dit niet en dit heeft ook nooit gekund. Je hebt een afgekocht reisrecht, dus ik verwacht dat je gewoon een vergoeding van jouw abonnementskosten krijgt. Je kunt je claim via een formulier met begeleidend schrijven of via het contactformulier indienen. Zoals je inmiddels helaas zelf hebt ondervonden, is er wel een achterstand.
Reputatie 4
U heeft het fout en deze opmerking kan ik niet waarderen, u realiseert zich waarschijnlijk niet dat ik een nieuw abonnement heb en dus niet weet hoe GTBV werkt als dit anders werkt dan ik hier 10+ jaar van gebruik heb gemaakt. Hoezo neemt u aan dat ik weet hoe het werk als ik vraag hoe het werkt? Met een OV-jaarabonnement kon er niet ingecheckt worden.

Dus: ik heb deze situatie mijn mijn huidige abonnement nog nooit meegemaakt, dus ik weet niet hoe ik moet handelen. Wat ik heb begrepen is dat ik van de NS tegenwoordig (dus een nieuwe situatie) wel moet inchecken als er niks rijdt, dit heb ik gedaan. Ik ga niet twee uur op een station wachten en ik heb begrepen dat dit van de NS ook niet hoeft. Wat er met de check-uit moet gebeuren is niet duidelijk.

U zegt dus dat een check-in om 7:19 en (bijvoorbeeld) direct weer een check-out voldoende is om gebruik te maken van GTBV als er niks rijdt?
Reputatie 4
Aanvullend:

Je moet wel gewoon uitchecken wanneer je besluit van je reis af te zien. Anders heb je geen geldige check in- en uit. Online kan dit niet en dit heeft ook nooit gekund.
Ik snap niet waarom u en Tamzin zeggen dat het niet mogelijk is om een vergeten check-out online te herstellen. Hier is het mogelijk: "De check-uit alert service: bent u vergeten uit te checken, dan ontvangt u automatisch een e-mail waarmee u dit snel en gemakkelijk kunt herstellen." http://www.ns.nl/uitgelicht/ns-extra

Ik wacht de e-mail af en ondertussen ook uw antwoord op mijn vraag:

U zegt dus dat een check-in om 7:19 en (bijvoorbeeld) direct weer een check-out voldoende is om gebruik te maken van GTBV als er niks rijdt?
Reputatie 7
Die NS-extra methode is voor mensen die eigenlijk altijd hetzelfde traject rijden, waar het systeem dus een duidelijk patroon herkent. Een incidentele check-uit die je mist kun je niet herstellen via internet, tenzij je zelf de melding krijgt. (Dit uiteraard om misbruik te voorkomen).

GTBV wordt denk ik lastig, aangezien je niet gereisd hebt een geen vertraging hebt. Je kunt op basis van artikel 6.1 van het AVR wel een deel van je abonnementskosten terugvragen, aangezien het te verwachten was dat er binnen een uur geen trein reed.

Indien redelijkerwijs verwacht kan worden dat de vertraging op uw Reisroute meer dan zestig(60) minuten bedraagt, zal NS zich inspannen om u daarvan op de hoogte brengen. U kunt bijeen dergelijke vertraging gebruik maken van één van de volgende mogelijkheden:
1) U zet uw reis met NS voort langs de gebruikelijke route, of langs een alternatieve route diedoor NS wordt geadviseerd. Niet in alle gevallen is een alternatieve route mogelijk; of

2) U beëindigt uw reis en wisselt uw eenmalige papieren Vervoerbewijs bij NS in voor een vergelijkbaar papieren Vervoerbewijs dat geldig is op een door u gekozen moment. Voor het nieuwe papieren Vervoerbewijs gelden dezelfde beperkingen en Voorwaarden als die op het originele papieren Vervoerbewijs van toepassing waren. Dit betekent onder andere dat u uw originele papieren Vervoerbewijs niet kunt inwisselen voor een papieren Vervoerbewijs voor een ander type dag of tijdstip dan waarvoor het originele papieren Vervoerbewijs geldig was. Zo kunt u bijvoorbeeld een papieren Vervoerbewijs dat geldig is voor het weekend niet inwisselen voor een papieren Vervoerbewijs dat geldig is voor een werkdag; of

3) U beëindigt uw reis (en checkt uit indien u ingecheckt heeft) en vraagt NS om terugbetaling van de prijs van uw eenmalige Vervoerbewijs. NS zal u in een dergelijk geval de mogelijkheid bieden voor vervoer terug naar het station waarop u uw reis met NS begon. Op terugbetaling zijn nadere voorwaarden van toepassing. Deze voorwaarden en nadere informatie over de procedure kunt u vinden bij de NS Klantenservice, op ns.nl en via 030-7515155 (voor dit informatienummer betaalt u uw gebruikelijke belkosten)

In dit geval zou ik je adviseren om morgen even te bellen (dan is alles ook op internet zichtbaar voor de klantenservice en wat minder druk).
Reputatie 4
Die NS-extra methode is voor mensen die eigenlijk altijd hetzelfde traject rijden, waar het systeem dus een duidelijk patroon herkent. Een incidentele check-uit die je mist kun je niet herstellen via internet, tenzij je zelf de melding krijgt. (Dit uiteraard om misbruik te voorkomen).
Bedankt voor uw antwoord, hier is wel een correctie op zijn plaats: volgens de NS geldt de check-uit alert voor alle reizigers: http://nieuws.ns.nl/check-uit-alert-nu-voor-alle-ns-reizigers

Deelnemers krijgen - als ze op een treinstation zijn vergeten uit te checken - binnen een paar dagen automatisch een e-mail, waarna ze dit eenvoudig kunnen corrigeren
Reputatie 4
Badge
Dat bericht is volgens mij ter afsluiting van de NS Extra proefperiode. Om herinneringsmails te krijgen moet je nog steeds aangemeld zijn bij het NS Extra programma, maar dat programma is nu voor iedereen beschikbaar i.p.v. alleen voor genodigden.

Online uitchecken is niet mogelijk, zelfs niet als je thuis een kaartlezer aan je computer hebt hangen. De service houdt niet meer in dan dat je aangeeft waar je uit had willen checken (mag hetzelfde station zijn) en zo het teveel betaalde instaptarief vergoed krijgt, dit mag 5x per jaar. Wanneer je 'gratis' reist heeft dit dus helemaal geen zin omdat er geen borg is.

Voor reizigers die wél een borg betalen maar geen NS Extra deelnemer zijn:
Wanneer je zelf opmerkt dat er een check-out gemist is kun je in Mijn NS 3x per kalenderjaar het teveel betaalde terugvragen met de (misleidende*) knop "Aanvragen restitutie bij een vergeten check in of check uit". BTM-vervoerders zijn wat dat betreft iets vriendelijker. Daar mag je 3x per half kalenderjaar je geld terugvragen via uitcheckgemist.nl. Ik heb alleen nog niet kunnen vinden hoeveel keer per jaar je via de klantenservice mag claimen.

In de toekomst zul je met vrij reizen toch naar het station moeten om in en direct weer uit te checken ook al had je thuis al geconstateerd dat er een uur lang geen trein zou rijden. Wanneer je verstandig bent en thuis blijft of alternatief vervoer neemt beschuldigt NS je er direct van helemaal niet van plan geweest te zijn met de trein te reizen. Dit is eveneens het geval wanneer je zelf vervangend vervoer regelt naar een station waarvandaan wel treinen rijden. Je verliest dan zonder pardon je recht op restitutie.

*Misleidend omdat gemiste check-in's volgens mij nog steeds via de klantenservice hersteld moeten worden.
Reputatie 4
Is dit weer zo'n misleidende campagne van de afdeling communicatie?

Sivan plaatst een sarcastische opmerking dat ik iets hoor te weten, maar de afdeling communicatie geeft de boodschap dat online een check-out corrigeren wel kan.

U zegt dat het geen zin heeft om uit te checken met een afgekocht abonnement, maar tegelijkertijd zegt de NS dat het nodig is om uit te checken en dreigt dat er consequenties zijn als dat niet gebeurt.
Reputatie 4
Badge
Uiteraard zijn er consequenties als je niet uitcheckt, wanneer dat te vaak gebeurt zal de kaart zichzelf blokkeren en moet dat via de klantenservice hersteld worden wanneer fraude onwaarschijnlijk blijkt.

Maar het "online uitcheck-gemist-restitutie-programma" verandert niets aan de log van het aantal onvoltooide reizen op de chipkaart en je krijgt ook geen instaptarief terug. Daarom zeg ik dat het zinloos is en zelfs Mijn NS vindt het zinloos omdat de genoemde link bij jou niet zichtbaar is.

De reactie van Sivan is helaas wel wat misplaatst ja. Ik draai ook al bijna 1700 posts mee op het forum maar had deze week ook wat vragen of en hoe je geld terug kunt krijgen in bijzondere gevallen.
Reputatie 4
Uiteraard zijn er consequenties als je niet uitcheckt
Uiteraard is een sterke statement. Het enige voordeel van niet uitchecken is dat ik mijn aansluiting kan halen. Er is voor de NS geen reden om een kaart met een afgekocht abonnement te blokkeren.
Hoi Niek. Excuses voor de late reactie.

Zoals gezegd dien je uit te checken als je besluit niet te reizen. Dat hoeft niet pas na 2 uur natuurlijk. Als je bent ingecheckt en je besluit ander vervoer te gebruiken of je reis niet te maken, dien je uit te checken. Zo sluit je een reis af, ook als die niet is gemaakt. Als je dan een claim indient, kunnen wij deze gegevens gebruiken bij het afhandelen van de claim.
Reputatie 4
Zoals gezegd dien je uit te checken als je besluit niet te reizen. Dat hoeft niet pas na 2 uur natuurlijk.
Ik besloot na 2 uur niet meer naar mijn werk te gaan, ik heb het station verlaten omdat er niks reed: dat is iets anders dan besluiten niet te reizen: dat is niet kunnen reizen.

Volgens uw informatie moet ik dus uitchecken wanneer ik nog wel wil reizen? Want dat klinkt niet logisch.
Wanneer je nog wel wil reizen check je uiteraard niet uit zodat je via Mijn NS een claim kan indienen.
Reputatie 4
Precies.

p.s. NSextra is disfunctioneel, ik heb geen e-mail ontvangen om de check-out online te herstellen.

Reageer