beantwoord

onlogisch bedrag

• 9 oktober 2020
  • 11 reacties
  • 637 Bekeken

Reputatie 2

Ik heb ns flex weekend vrij 1e klas ik had op zaterdag een ernstige vertraging toen ik naar tilburg reisde ik heb een claim ingediend en kreeg dus het onderstaande ik krijg 6.30. Ik snap niet waar dit bedrag vandaan komt . Ik dacht dat het op de vol tarief prijs berekend werdt of is dit intussen veranderd en waar is deze 6.30 dan wel op gebaseerd?

Ivm privacy alle cijfers van mijn rekening verborgen 

Wij hebben uw aanvraag voor Geld terug bij vertraging met als reisdatum 3 oktober 2020 en claimnummer **** behandeld. Uw claim is toegewezen en u heeft recht op een terugbetaling van € 6,30. Wij zullen dit binnen twee weken overmaken op het door u opgegeven rekeningnummer NL** **** **** ******. Onze excuses voor de vertraging die u heeft opgelopen.

Toelichting op het uit te betalen bedrag:

Restitutie 60+ minuten vertraging Dordrecht Zuid – Tilburg op 3 oktober 2020 van: € 6,30

icon

Beste antwoord door Stijn NS 9 oktober 2020, 12:15

Goedemiddag Peter91. Ik heb hier zo snel ook geen verklaring voor. Bij een NS Flex abonnement waarbij je een gedeelte hebt afgekocht, hoor je gecompenseerd te worden gebaseerd op de vol tarief ritprijs. Dit zou dan op basis moeten zijn voor de ritprijs van het beoogde traject. Bij 30+ minuten vertraging is het dan de helft van de ritprijs, bij 60+ de volledige ritprijs.

Enige wat ik dus kan concluderen is dat je minder compensatie hebt gekregen dan wat het zou moeten zijn. Je kunt het beste reageren op de e-mail en de situatie toelichten, de claim zal dan herzien worden.

Ik heb je claimnummer ook verwijderd overigens, gezien het potentieel misbruikt kan worden en het op de Community geen meerwaarde geeft.

@Martin7182Een compensatie gebaseerd op de abonnementskosten was inderdaad het geval bij de klassieke vorm van Weekend Vrij. Bij NS Flex is het ook bij vrij reizen producten gebaseerd op de ritprijs.

Bekijk origineel

11 reacties

Met weekend vrij reis je op zaterdag zonder extra kosten, dus bij vertraging krijg je denk ik alleen een evenredig deel van je abonnementsgeld (€40) terug. Of € 6,30 evenredig is, kan ik niet beoordelen.

Goedemiddag Peter91. Ik heb hier zo snel ook geen verklaring voor. Bij een NS Flex abonnement waarbij je een gedeelte hebt afgekocht, hoor je gecompenseerd te worden gebaseerd op de vol tarief ritprijs. Dit zou dan op basis moeten zijn voor de ritprijs van het beoogde traject. Bij 30+ minuten vertraging is het dan de helft van de ritprijs, bij 60+ de volledige ritprijs.

Enige wat ik dus kan concluderen is dat je minder compensatie hebt gekregen dan wat het zou moeten zijn. Je kunt het beste reageren op de e-mail en de situatie toelichten, de claim zal dan herzien worden.

Ik heb je claimnummer ook verwijderd overigens, gezien het potentieel misbruikt kan worden en het op de Community geen meerwaarde geeft.

@Martin7182Een compensatie gebaseerd op de abonnementskosten was inderdaad het geval bij de klassieke vorm van Weekend Vrij. Bij NS Flex is het ook bij vrij reizen producten gebaseerd op de ritprijs.

Bedankt voor je toelichting Stijn.

https://www.ns.nl/binaries/_ht_1566918010075/content/assets/ns-nl/tarieven/tabel-geld-terug-bij-vertraging.pdf

Als je met weekend-vrij dus 1 keer per maand een flinke vertraging hebt op een lang traject, dan reis je feitelijk de hele maand gratis (evt. krijg je nog geld toe).

Misschien heeft Peter91 toch een klassiek abonnement of denkt de NS dat. 1/6e deel van €40 komt aardig in de buurt van € 6,30.

Reputatie 7
Badge +1

Het klopt inderdaad dat als je zo'n 1 of 2 keer per maand op een lang traject grote vertraging hebt je de rest van de maand 'gratis' reist op een NS Flex Weekend Vrij. In een ander topic heb ik een voorbeeld gegeven van een van de maanden waar ik geld heb 'verdiend' over mijn NS Flex 1e klas Weekend Vrij abonnement.

Als je een NS Flex 1e klas abonnement hebt en je tijdens je vrij reizen periode een GTBV claim indient wordt deze altijd volgens het 2e klas vol tarief berekend. Je dient altijd op de mail te reageren om het verschil tussen het 2e en het 1e klas tarief toegekend te krijgen. 

Reputatie 7
Badge +3

Maar het bedrag van €6,30 klopt in dit geval niet met 2e klas voltarief voor het aangegeven traject. Het is zoals TS al aangeeft een onlogisch bedrag.

Badge +3

De enige reizen die € 6,30 kosten (volgens tarieventabel) zijn 2e klas voltarief over 29 TE en 2e klas 40% korting over 52 TE.

Dordrecht Zuid - Tilburg is 50 TE. Lijkt dus nog het meest op een vergoeding van 2e klas 40% korting.

Vreemd, bij 60+ vertraging zou je sowieso € 10,10 (2e klas) moeten krijgen, en na contact met de klantenservice de rest van de € 16,46 erbij voor 1e klas.

Het kan natuurlijk ook nog zijn dat je al aan de maximale vergoeding zat voor de lopende Flex maand (max. de prijs van je abonnement)?

Reputatie 6
Badge

Waarom is het uit te keren bedrag eigenlijk zodanig anders bij flex t.o.v. een klassiek-abonnement? Je betaalt hetzelfde per maand aan kosten, dan is zo’n verschil toch wat bijzonder.

Badge +3

Waarom is het uit te keren bedrag eigenlijk zodanig anders bij flex t.o.v. een klassiek-abonnement? Je betaalt hetzelfde per maand aan kosten, dan is zo’n verschil toch wat bijzonder.

Dat is inderdaad nogal een mysterie, bij de Flex vrij reizen abonnementen gewoon de halve of hele ritprijs voltarief terug, in plaats van een deel van je abonnementskosten.

Bij Weekend Vrij dus 1/12 (30+) of 1/6 deel (60+). Dan kom je met 1e klas (€37 of €40 met dalkorting erbij) op € 6,17 of € 6,67 en dus niet op € 6,30

Maar standaard keert GTbV uit op 2e klas, en dan kom je niet eens boven de € 5,67 dus daar ligt het ook niet aan.

Niks mysterie, de NS wil flex aantrekkelijker maken en hanteert dus betere voorwaarden.

De maandelijkse kosten verschillen trouwens ook iets.

Niks mysterie, de NS wil flex aantrekkelijker maken en hanteert dus betere voorwaarden.

je wordt inderdaad op alle mogelijke manieren gestimuleerd om flex te nemen . Flex is nog flexibeler en ook goedkoper gemaakt. Ik betaal voor mijn kaart met weekend vrij 1e klas nu 31 euro, dat is 2 euro goedkoper dan 1 retour van de spoordeelwinkel (waarbij je aan een vast traject vastzit en de reis ook nog eens registeren moet)

Deze zomer heeft NS ook nog eens flex zonder abonnement met gratis ov-chipkaart en zonder administratiekosten weggegeven. En dan komt daar inderdaad ook nog eens de ruime vergoeding voor vertraging bij

Badge +3

De actie voor 1 jaar lang €6 per maand korting op Weekend Vrij gold alleen in september. Inmiddels is dat niet meer verkrijgbaar.

Reageer