beantwoord

Onterecht afgewezen claim

• 22 oktober 2015
  • 14 reacties
  • 219 Bekeken

• Intercity
  • 6 reacties
Hallo NS,

Ik heb een claim ingediend voor mijn vriend en die is afgewezen. Ik heb zelf ook een claim ingediend maar die is nog in behandeling. Wij reden 11-9 met de trein van arnhem naar Rotterdam met ons 3 jarig kindje en bij Driebergen Zeist ging de trein niet verder vanwege de grote stroomstoring van 11 september. We hebben nog zo'n 40 minuten gewacht bij de trein maar toen die echt niet verder bleek te gaan zijn we op de streekbus verder gegaan naar Utrecht. We hebben 45 a 50 minuten op een bus moeten wachten wegens drukte, en 25 minuten in de bus gereden. In Utrecht bleek er ook niks meer naar Rotterdam te gaan dus hebben we een auto geprobeerd te regelen.

Nu is het zo dat we 3 uur later dan gepland thuis waren.

Kunt u mij vertellen waarom de claim is afgewezen terwijl er een grote stroomstoring was?

Claim 1: 40969883
Claim 2: (die heb ik net pas ingevoerd, en daarna hoorde ik van mijn vriend dat zijn claim was afgewezen) 41001848

Daarnaast hebben we dus kosten gemaakt voor bus en auto. Hoe zit het met de vergoeding daarvan?

Groetjes
icon

Beste antwoord door Sivan NS 23 oktober 2015, 10:13

Hoi Uzi. Ik heb de claim voor je bekeken.

Je hebt een claim ingediend voor Arnhem - Driebergen Zeist, voor 11-9 om 10.31 uur. Je hebt ook op dit traject in- en uitgecheckt. Je geeft zelf al aan dat je niet de juiste gegevens kon invoeren. Daarom is jouw claim afgewezen. Er is immers onvoldoende vertraging gevonden op dat deel.

Je geeft aan dat je 40 minuten hebt gewacht, waarna je op eigen houtje ander vervoer hebt gekozen. Dat kan ik me goed voorstellen, maar volgens de voorwaarden dien je op vervangend vervoer vanuit NS te wachten.

Zoals WSM al terecht aangeeft, is je claim afgewezen omdat je niet over de juiste in- en uitcheckgegevens beschikt. Daarnaast heb je er zelf voor gekozen niet (langer) te wachten op vervangend vervoer vanuit NS.

Mocht je je claim alsnog willen laten herzien, dan raad ik je aan een brief te sturen met daarbij een uitdraai van het in- en uitchecken bij de bus(sen).
Bekijk origineel

14 reacties

Ik kon trouwens op de site niet invoeren dat mijn eindbestemming Rotterdam was, alleen driebergen zeist was de mogelijkheid. Ik snap wel dat NS medewerkers niet kunnen raden waar ik naartoe ging. Maar het 0900 nummer van de NS wilde ik niet bellen aangezien de reiskosten niet zo hoog waren.
Reputatie 6
Klopt het dat u bent ingecheckt in Arnhem en in Driebergen-Zeist bent uitgecheckt?
Dan hebt u inderdaad geen vertraging gehad. Uw reis met NS ging immers maar van Arnhem naar Driebergen-Zeist.
Om voor uw reis naar Rotterdam in aanmerking te komen voor geld terug bij vertraging, had u in Driebergen-Zeist moeten wachten (tot u eens ons woog) op alternatief vervoer verzorgd door NS. Verder had u ook in Utrecht moeten wachten op alternatief vervoer aangeboden door NS, om tot slot in Rotterdam braaf uit te checken.
Uw claim is dus volledig terecht afgewezen.
Hoi uzi, welkom op het NS Forum!

Het telefoonnummer van Klantenservice NS is 030-7515155 en kost het normale tarief. Je zou kunnen bellen om je claim te laten herzien. Ook kun je hiervoor contact met ons opnemen via Twitter, Facebook, e-mail of chat. Als je je claim via het forum wil laten inzien dan wordt het dinsdag voor je opgepakt. Wil je in een reactie op dit bericht laten weten wat je wilt?

Je hebt een claim ingediend voor Arnhem - Driebergen Zeist, voor 11-9 om 10.31 uur. Je hebt ook op dit traject in- en uitgecheckt. Je geeft zelf al aan dat je niet de juiste gegevens kon invoeren. Daarom is jouw claim afgewezen. Er is immers onvoldoende vertraging gevonden op dat deel.

Je geeft aan dat je 40 minuten hebt gewacht, waarna je op eigen houtje ander vervoer hebt gekozen. Dat kan ik me goed voorstellen, maar volgens de voorwaarden dien je op vervangend vervoer vanuit NS te wachten.

Zoals WSM al terecht aangeeft, is je claim afgewezen omdat je niet over de juiste in- en uitcheckgegevens beschikt. Daarnaast heb je er zelf voor gekozen niet (langer) te wachten op vervangend vervoer vanuit NS.

Mocht je je claim alsnog willen laten herzien, dan raad ik je aan een brief te sturen met daarbij een uitdraai van het in- en uitchecken bij de bus(sen).
Ook zonder een aanvullende reactie is toch al overduidelijk dat Uzi op basis van artikel 6.1 van de Algemene voorwaarden in ieder geval recht heeft op vergoeding van zijn reiskosten voor het traject Arnhem - Driebergen Zeist?
Klopt het dat u bent ingecheckt in Arnhem en in Driebergen-Zeist bent uitgecheckt?
Dan hebt u inderdaad geen vertraging gehad. Uw reis met NS ging immers maar van Arnhem naar Driebergen-Zeist.
Om voor uw reis naar Rotterdam in aanmerking te komen voor geld terug bij vertraging, had u in Driebergen-Zeist moeten wachten (tot u eens ons woog) op alternatief vervoer verzorgd door NS. Verder had u ook in Utrecht moeten wachten op alternatief vervoer aangeboden door NS, om tot slot in Rotterdam braaf uit te checken.
Uw claim is dus volledig terecht afgewezen.

Yep... En zo is het. :8

Nou ok. Uiteraard snap ik het feit dat ik geen letterlijke vertraging heb gehad met de reis naar Driebergen Zeist. Maar het was die dag stroomstoring en daardoor kon ik niet verder met mijn geplande reis met NS, en dus heb ik wel vertraging gehad, en wel 3 uur. Als ik een ouderwets papieren kaartje had, dan was hier geen probleem geweest. Maar volgens jullie regel had ik dus na 5 uur in totaal reizen (binnen nederland, nogal knap) incl. enorm lang wachten met een peuter, en eindelijk blij zijn om thuis te zijn met onze zware koffers van vakantie, nog even of lopend danwel met de auto langs Rotterdam CS te moeten gaan om daar even uit te checken.

Nu moet ik nog bewijzen gaan aanleveren ook om te bewijzen dat ik echt verder ging dan Driebergen, en dat om een luttele 5 euro p.p. terug te krijgen van de NS. Het is geen berg geld, daarom vraag ik het niet terug, maar wel omdat ik die 5 euro teveel geld vind voor zo'n lange reis, jullie verdienen mijn geld niet voor zo'n reis. Normaal zou ik zeggen ik laat het hierbij maar ik gun jullie echt mijn geld niet, zeker niet na zo'n redenering dat ik had moeten wachten op vervoer. De conducteurs konden ons niks zeggen over hoe we nou verder moesten, vind je het gek dat we dan zelf maar "op eigen houtje" verder reizen.

Weet je, zelfs een medewerker op Utrecht CS had ons verteld dat we in deze uitzonderlijke situatie wel een taxi konden nemen en dan proberen ons geld daarvoor terug te vragen, nou ik zag al gebeuren dat jullie dat niet deden dus gelukkig hebben we dat niet gedaan, als we al 5 euro met moeite terugkrijgen, dan 140 euro al helemaal niet.

Ja, ik zou dus graag verder gaan met mijn claim, en niet bellend en ook niet per brief. Gewoon via internet want ik ga geen kosten meer uitgeven aan jullie. Hoe willen jullie het bewijs nu ontvangen van de bus? Ik heb al via FB contact gezocht maar daar werd ik meteen doorverwezen naar de brief.
Hoi uzi, welkom op het NS Forum!

Het telefoonnummer van Klantenservice NS is 030-7515155 en kost het normale tarief. Je zou kunnen bellen om je claim te laten herzien. Ook kun je hiervoor contact met ons opnemen via Twitter, Facebook, e-mail of chat. Als je je claim via het forum wil laten inzien dan wordt het dinsdag voor je opgepakt. Wil je in een reactie op dit bericht laten weten wat je wilt?

Ik wil via internet verder.
Nou ok. Uiteraard snap ik het feit dat ik geen letterlijke vertraging heb gehad met de reis naar Driebergen Zeist. Maar het was die dag stroomstoring en daardoor kon ik niet verder met mijn geplande reis met NS, en dus heb ik wel vertraging gehad, en wel 3 uur. Als ik een ouderwets papieren kaartje had, dan was hier geen probleem geweest. Maar volgens jullie regel had ik dus na 5 uur in totaal reizen (binnen nederland, nogal knap) incl. enorm lang wachten met een peuter, en eindelijk blij zijn om thuis te zijn met onze zware koffers van vakantie, nog even of lopend danwel met de auto langs Rotterdam CS te moeten gaan om daar even uit te checken. Nu moet ik nog bewijzen gaan aanleveren ook om te bewijzen dat ik echt verder ging dan Driebergen, en dat om een luttele 5 euro p.p. terug te krijgen van de NS.

Nee, dat hoeft u dus niet. Artikel 6.1 van de Algemene voorwaarden van de NS stelt dat u als u bij een verwachte vertraging van 60 minuten of meer uw reis onderbreekt, bijvoorbeeld om terug te reizen of ander vervoer te kiezen, recht hebt op compensatie van uw vervoersbewijs (van de NS, niet het alternatieve vervoer waarvoor u zelf hebt gekozen). Aangezien de computers die uw GTBV-aanvraag beoordelen geen rekening houden met deze regeling, keuren zij uw claim automatisch af. Helaas biedt NS u geen andere gestandaardisserde wijze om een claim in te dienen op basis van deze regeling en zijn de medewerkers van de klantenservice doorgaans ook niet erg pro-actief in het u hierop wijzen.
U hoeft in ieder geval geen bewijzen aan te leveren dat u hebt verder gereisd, ook als u had besloten om niet verder te reizen zou u recht hebben op restitutie.

Nee, dat hoeft u dus niet. Artikel 6.1 van de Algemene voorwaarden van de NS stelt dat als u bij een verwachte vertraging van 60 minuten of meer uw reis onderbreekt, bijvoorbeeld om terug te reizen of ander vervoer te kiezen, recht hebt op compensatie van uw vervoersbewijs (van de NS, niet het alternatieve vervoer waarvoor u zelf hebt gekozen). Aangezien de computers die uw GTBV-aanvraag beoordelen geen rekening houden met deze regeling, keuren zij uw claim automatisch af. Helaas biedt NS u geen andere gestandaardisserde wijze om een claim in te dienen op basis van deze regeling en zijn de medewerkers van de klantenservice doorgaans ook niet erg pro-actief in het u hierop wijzen.
U hoeft in ieder geval geen bewijzen aan te leveren dat u hebt verder gereisd, ook als u had besloten om niet verder te reizen zou u recht hebben op restitutie.

Hartelijk bedankt Theofiel, ik hoop op een zelfde reactie van de NS.
Dergelijke claims beoordelen wij handmatig, en niet via Mijn NS.

Uzi, gezien de situatie en het feit dat reizen op die dag inderdaad niet bepaald vlekkeloos ging, heb ik beide claims aangevuld met extra informatie, en deze goedgekeurd.
Dergelijke claims beoordelen wij handmatig, en niet via Mijn NS.

Uzi, gezien de situatie en het feit dat reizen op die dag inderdaad niet bepaald vlekkeloos ging, heb ik je claim aangevuld met extra informatie, en deze goedgekeurd.

Sivan, Bedankt hiervoor. Heb je dit bij beide claims gedaan?
Badge +3
Kennelijk wel, volgens de laatste regel van haar bericht die klaarblijkelijk anders was toen u hem las, getuige uw citaat 🙂
Scherp, Tochjo! En ja, excuses. Ik heb ze beiden goedgekeurd 🙂.

Reageer