beantwoord

Onterecht klacht afgewezen aangaande teruggave correctietarief

• 8 januari 2020
  • 12 reacties
  • 387 Bekeken

Op 2 oktober nam ik de trein van Utrecht centraal naar Eindhoven. Door een verstoring in het traject was de trein op station Zaltbommel omgedraaid en teruggereden naar Utrecht centraal.

Omdat de storing nog wel even zou duren had ik besloten om af te zien van mijn reis naar Eindhoven en in Utrecht te blijven. Om die reden check ik uit op Utrecht Centraal. 

Mijn claim voor de vertraging is conform jullie procedure akkoord bevonden en uitbetaalt. Echter naast de geleden schade vanwege de vertraging, is op de factuur een extra bedrag in rekening gebracht van 10,40. Met als reden dat ik op hetzelfde station ben in- & uitgecheckt. 

Ik ben van mening dat ik recht heb om dit bedrag terug te krijgen. Naast het reeds betaalde vertragingsclaim. Het is ten slotte vanwege de verstoring dat ik op hetzelfde station ben uitgecheckt. 

Mijn verzoek voor het terugbetalen van dit bedrag is door de klantenservice afgewezen. Hierin wordt verwezen naar de reguliere vertragingsprocedure. 

Zouden jullie nogmaals naar dit verzoek kunnen kijken? 

icon

Beste antwoord door Danny NS 25 januari 2020, 16:34

Ik heb het correctietarief niet kunnen verklaren en daarom kwijtgescholden.

Bekijk origineel

12 reacties

Hoi Bob_1984 en welkom bij de NS Community!

Jouw claim vindt plaats op basis van je check-in en uit. Door het in en uitchecken op Utrecht is waarschijnlijk alleen de borg van € 10,- in rekening gebracht. In de meeste gevallen gaan wij over tot uitbetaling van dit bedrag. Heb je al gereageerd op de afwijzing van jouw claim? Als je dit doet als reply op de mail zal mijn collega jouw claim kunnen herzien.

Hoi Danny, Ja ik heb gereageerd waarna mijn klacht is afgewezen.  

Quote van de reden.

Ik heb uw claim opnieuw bekeken en zie geen aanleiding onze afhandeling te wijzigen. Uw verzoek heb ik afgehandeld volgens de Algemene Voorwaarden. Deze voorwaarden staan vermeld in de folder 'Algemene Voorwaarden voor het vervoer van Reizigers en Handbagage van de Nederlandse Spoorwegen

Stuur je mij een privébericht met je NAW-gegevens en geboortedatum? Dan neem ik even een kijkje voor je.

Reputatie 7
Badge +3

Je hebt een reis gemaakt ookal heb je jouw bestemming niet bereikt. Je hebt op basis van de GTbV-regeling geld teruggekregen en bent voor die reis gecompenseerd. Geld toe krijgen is niet de bedoeling van die regeling.

@MoDe Het gaat hier niet om geld toekrijgen. De compensatie is correct verlopen, daar gaat mijn klacht ook niet over. 

Waar gaat het wel om

De NS heeft bij mijn een correctietarief (vrij vertaald een boete) in rekening gebracht, met als reden dat ik op hetzelfde station ben in- & uitgecheckt. De oorzaak dat ik op hetzelfde station ben in- & uitgecheckt komt door de verstoring. Om die reden verwacht ik van de NS dat ik deze boete niet hoef te betalen. 

Reputatie 7
Badge +3

€10,40 lijkt eerder op een bedrag voor een ritprijs dan een correctie tarief.

Wat heb jij betaald voor Utrecht-zaltbommel-utrecht?

Badge +3

Ik vind het ook een vreemd bedrag, als de incheck en uitcheck beide op Utrecht Centraal waren.

Ik neem aan dat je GTbV claim de reiskosten voor Utrecht - Eindhoven zijn, omdat je je bestemming niet bereikt hebt.

Die kosten voor het in- en uitchecken op hetzelfde station staan daar los van, en zou je inderdaad apart terug moeten krijgen. Niet via een claim maar via de Klantenservice.

Ik heb een altijd vrij abonnement via flex (reizen op rekening). Ik betaal om die reden niet per reis. De verkegen vergoeding is de standaard vergoeding die hoort bij een vertraging waar je niet op het bestemmingsstation bent aangekomen.

Op de factuur staat de 10,40 als correctietarief. 

Ik heb er alle vertrouwen in dat Danny mij kan helpen. 

Reputatie 7
Badge +3

Met Danny on the case komt het vast wel goed.

Maar een bedrag van €10,40 als correctietarief is inderdaad wel vreemd. Het correctietarief voor uitchecken op hetzelfde station als ingecheckt was (en dan langer dan 60 minuten na de incheck) is €20 al dan niet verminderd met een eventueel kortingspercentage en/of verhoogd met eerste klastarief naar aanleiding van een Klassewissel. Ik vraag me af hoe NS dan komt aan een bedrag van €10,40. 

Productvoorwaarden NS Flex artikel 14.9

Badge +3

Oh, dat is wel interessant. Normaal krijg/kreeg je bij Flex als vergoeding het 2e klas tarief voor een enkele reis, in plaats van een deel van je abonnementskosten.

Maar dat is natuurlijk als je je bestemming wél bereikt hebt. Is ook wel logisch, want anders had je ook kunnen zeggen dat je naar Maastricht wilde. Het is/was sowieso een raar systeem want als je Weekend Vrij had (voor in 2019 €32 per maand) en vertraging op een lang traject kreeg je voor die ene reis zomaar tot wel €26,50 vergoed.

Ben wel benieuwd waar die rare correctie dan vandaan komt, neem aan dat het geen negatief bedrag is? Laat maar weten zodra Danny het opgelost heeft.

Inmiddels ben ik met de TS in gesprek om het op te lossen!

Ik heb het correctietarief niet kunnen verklaren en daarom kwijtgescholden.

Reageer