beantwoord

Onterechte afwijzing claim.

• 18 februari 2016
  • 5 reacties
  • 75 Bekeken

claimnummer 41096507

Ik heb deze dag +30 minuten gereisd. De trein van 17:15 had vertraging en daardoor heb ik deze kunnen nemen, maar helaas ook in Utrecht nogmaals vertraging. Waarom is deze claim afgewezen?

Mvg, Anne
icon

Beste antwoord door Sivan NS 18 februari 2016, 14:54

Hoi Anne, bedankt voor je toelichting!

De reisplanner adviseert om via Utrecht te reizen, met de sprinter van Holendrecht richting Rhenen. Je zou dan om 17.53 op Utrecht Centraal zijn. Als je via Bijlmer gaat, dan kom je daar om 17.14 aan. Als je die van 17.15 zou redden (de reisplanner zal deze optie nooit weergeven), dan zou je alsnog eerst naar Utrecht moeten (en in Den Bosch weer overstappen). Hoewel ik snap dat je hiervoor hebt gekozen (je bent eerder in Utrecht), heb je ervoor gekozen om via een andere route te reizen en NS kan om die reden niet aansprakelijk worden gesteld voor eventuele vertraging op je reis.
Bekijk origineel

5 reacties

Hoi Anne, en welkom op het forum!

Vervelend dat je reis zo is verlopen.

Je claimt als vertrektijd 17.11. Vanuit de optimale reisroute (zie reisplanner) vindt het systeem dan de trein van 17.17 uur. Ik denk zelf dat jij de trein van 17.11 naar Uitgeest wilde nemen, aangezien je deze tijd claims. Daarmee zou je om 16.46 op Utrecht zijn. Deze had twee minuten vertraging bij aankomst. Je zegt echter dat je de vertraagde trein van 17.15 had. Ik kan echter geen trein van 17.15 vinden. Bedoel je niet gewoon die van 17.11?

Vanaf Utrecht had je om 18.07 de vertraagde trein naar Maastricht kunnen pakken.

Hoe heb jij precies gereisd?
Beste Sivan van NS,

dankjewel voor je reactie.

Ik stap op bij het AMC (Holendrecht) hier ben ik ingecheckt en heb de trein van 17:11 naar Bijlmer genomen.
Hier heb ik de IC van 17:15 (deze was verlaat, ca 17:20 vertrokken als verlate IC naar Heerlen van 17:00)
Uiteindelijk ben ik in Utrecht blijven zitten en was deze trein plots gewijzigd in de IC naar Nijmegen (ZONDER omroepbericht), uiteindelijk was ik samen met mede-reizigers gruwelijk pissig om deze wijziging en omreis.
Ik ben dus uiteindelijk met een omweg (Nijmegen!) naar Oss gegaan.

Ik neem aan dat deze vertraging, beginnend in Bijlmer Arena... en uiteindelijk FOUT van NS vergoed wordt.

Ik reis dagelijks met NS en declareer alleen echte vertragingen. Dagelijks heb ik vertragingen met name op het traject Oss-Den Bosch, maar deze vertraging van 15 minuten worden niet vergoed. Kan ik een compensatie aanvragen voor deze vertraging, die ik uiteindelijk in Bijlmer-Arena oplos door de metro te pakken i.p.v. de aansluitende sprinter? (kosten ca 1.16 traject Bijlmer Arena/Holendrecht)

Hopelijk is bovenstaande helder, zo niet sta ik u graag te woord

Met vriendelijke groet,
Anne
Hoi Anne, bedankt voor je toelichting!

De reisplanner adviseert om via Utrecht te reizen, met de sprinter van Holendrecht richting Rhenen. Je zou dan om 17.53 op Utrecht Centraal zijn. Als je via Bijlmer gaat, dan kom je daar om 17.14 aan. Als je die van 17.15 zou redden (de reisplanner zal deze optie nooit weergeven), dan zou je alsnog eerst naar Utrecht moeten (en in Den Bosch weer overstappen). Hoewel ik snap dat je hiervoor hebt gekozen (je bent eerder in Utrecht), heb je ervoor gekozen om via een andere route te reizen en NS kan om die reden niet aansprakelijk worden gesteld voor eventuele vertraging op je reis.
Klopt. Maar als ervaringsdeskundige maak ik optimaal gebruik van mijn NS abo en houd ik rekening met tijdsmanagement.

Zoals jullie kunnen zien maak ik ca 340 dagen per jaar gebruik van de route Oss-Amsterdam Holendrecht. Van die keren heb ik 80% de aansluiting gehaald door te reizen van Holendrecht naar Bijlmer Arena en in die overstap van 1-2 minuten de aansluitende IC te halen naar het zuiden. (met overstap op Utrecht) mocht ik 'm niet halen kan ik blijven zitten in de IC die op het hele en halve uur vertrekken van Bijlmer. Zoals bij deze claim vermeld werd genoemd dat de vertraagde IC van het héle uur (17:00), had ik dus niet over moeten stappen... en zoals eerder genoemd, is dit ook niet aangegeven door NS personeel.

Maar mochten we toch rekening houden met de reisplanner van NS zoals u noemt, ben ik alsnog later aangekomen dan de geadviseerde route van NS. Want dan zou mijn aankomt tijd 18:43 zijn, en dan ben ik alsnog +30min later aangekomen.
Als jij de trein van 17.17 had genomen, was je zonder vertraging op Utrecht CS aangekomen. Daar zou je de trein van 17.53 nemen. Die was echter enorm vertraagd, maar die van 18.07 reed op tijd en kwam om 18.36 aan op Den Bosch. Daar kon je de trein van 18.44 nemen, die om 19.05 in Oss is aangekomen. De reisplanner gaf als oorspronkelijke aankomsttijd 18.43 uur, en dus zou je met die route 22 minuten vertraging hebben gehad.

Ik begrijp heel goed dat je jouw reis anders plant, gezien je ervaring. Desalniettemin heb je afgeweken van het reisadvies en om die reden kan ik de claim helaas niet goedkeuren.

Reageer