beantwoord

Onterechte afwijzing Claim geld terug 13 november 2015 (claimnummer 41027572)

• 26 November 2015
  • 8 reacties
  • 117 Bekeken

• Sprinter
  • 3 reacties
Vrijdag 13 november 2015 checked ik in om 6.59 uur in Amersfoort en nam de IC van 7.10 richting Duivendrecht. Echter op Hilversum moesten we uit de trein omdat bij Naarden-Bussum een internationale trein stond met vastgelopen remmen en brand. Op last van de brandweer mochten er geen treinen meer rijden via Naarden-Bussum. Toen vanuit Hilversum met een Sprinter naar Utrecht en daar de IC naar Amsterdam Bijlmer Arena en uitgecheckt om 9.01 uur. Normaal zou ik om 7.40 aangekomen zijn op Duivendrecht (van daar neem ik normaliter de metro verder richting Amsterdam Bijlmer Arena). Dit is toch meer als 1 uur vertraging?
icon

Beste antwoord door Sivan NS 26 November 2015, 13:05

Bekijk origineel

8 reacties

Badge +3
Ingediende claims worden in principe door een computer beoordeeld. Dat betekent dat claims soms onterecht worden afgewezen. Dat gebeurt bijvoorbeeld als de computer een reisroute vindt die minder of geen vertraging had opgeleverd. In uw geval hebt u, als ik het goed begrijp, een claim ingediend voor de reis Amersfoort-Amsterdam Bijlmer ArenA met vertrektijd 6.59 uur. Dan zal de computer waarschijnlijk de reis via Utrecht Centraal gevonden hebben (vertrek Amersfoort 7.10 uur, aankomst Amsterdam Bijlmer ArenA om 7.43 uur) en daarom uw claim hebben afgewezen: die treinen hebben vermoedelijk wel gereden en dan had u geen vertraging gehad.

Het spreekt voor zich dat dit voor u geen reële reisoptie was, want u was om 6.59 uur al vertrokken met een andere trein. Nu uw claim is afgewezen, kunt u daarom contact opnemen met de klantenservice om uw claim toe te lichten. Hij zal daarna opnieuw beoordeeld worden door een mens.

Contact opnemen gaat het snelst telefonisch: de klantenservice is 24 uur per dag bereikbaar op het telefoonnummer 030-751 51 55 (lokaal tarief). U kunt er ook voor kiezen om met NS te chatten (zie de link Live chat op www.ns.nl/contact), te e-mailen (zeg e-mail tegen Eva en volg de instructies) of een berichtje te sturen op Twitter of Facebook.

Nu u in de titel van dit topic het claimnummer hebt genoemd, zal een moderator uw claim waarschijnlijk wel opnieuw laten beoordelen.
Ingediende claims worden in principe door een computer beoordeeld. Dat betekent dat claims soms onterecht worden afgewezen. Dat gebeurt bijvoorbeeld als de computer een reisroute vindt die minder of geen vertraging had opgeleverd. In uw geval hebt u, als ik het goed begrijp, een claim ingediend voor de reis Amersfoort-Amsterdam Bijlmer ArenA met vertrektijd 6.59 uur. Dan zal de computer waarschijnlijk de reis via Utrecht Centraal gevonden hebben (vertrek Amersfoort 7.10 uur, aankomst Amsterdam Bijlmer ArenA om 7.43 uur) en daarom uw claim hebben afgewezen: die treinen hebben vermoedelijk wel gereden en dan had u geen vertraging gehad.

Het spreekt voor zich dat dit voor u geen reële reisoptie was, want u was om 6.59 uur al vertrokken met een andere trein. Nu uw claim is afgewezen, kunt u daarom contact opnemen met de klantenservice om uw claim toe te lichten. Hij zal daarna opnieuw beoordeeld worden door een mens.

Contact opnemen gaat het snelst telefonisch: de klantenservice is 24 uur per dag bereikbaar op het telefoonnummer 030-751 51 55 (lokaal tarief). U kunt er ook voor kiezen om met NS te chatten (zie de link Live chat op www.ns.nl/contact), te e-mailen (zeg e-mail tegen Eva en volg de instructies) of een berichtje te sturen op Twitter of Facebook.

Nu u in de titel van dit topic het claimnummer hebt genoemd, zal een moderator uw claim waarschijnlijk wel opnieuw laten beoordelen.

Beste Tochjo,
dank voor je info. Ik wacht nog even op de moderator en zal dan evt alsnog via de livechat of email de vraag stellen.
Hoi Jpn, en welkom op het forum!

Ik heb je claim bekeken. De informatie van Tochjo over de beoordeling van de computer is juist: het systeem kijkt naar de optimale reisroute, en vindt dan de reis van 07.10 naar Amsterdam Bijlmer Arena via Utrecht Centraal. Die zou er zo uit hebben gezien:
07.10 vertrek Amersfoort
07.24 aankomst Utrecht
07.28 vertrek Utrecht
07.43 aankomst Amsterdam Bijlmer Arena

Jij hebt ervoor gekozen om via Hilversum te reizen. Jouw reis zou volgens de reisplanner er zo uit zien:
07.10 vertrek Amersfoort
07.22 aankomst Hilversum
07.31 vertrek Hilversum
08.12 aankomst Amsterdam Bijlmer Arena
Of als je superman/wonder woman bent:
07.23 vertrek Hilversum
07.59 aankomst Amsterdam Bijlmer Arena

Je hebt er dus zelf voor gekozen om een 'afwijkende' route te kiezen. Op basis daarvan is je claim afgewezen.
Jpn heeft geen afwijkende route gekozen. Hij of zij wilde oorspronkelijk naar Duivendrecht om daar de metro te nemen, maar heeft vanwege de verstoring vanaf Hilversum ervoor gekozen om dan maar op Amsterdam Bijlmer ArenA over te stappen, omdat hij daar met de omreisroute eerder langs kwam.

Strikt volgens de regels heeft jpn nu inderdaad geen recht op een vergoeding.
Strikt genomen heeft Jpn een afwijkende route t.o.v. de reisplanner/de optimale reisroute genomen. Ik snap je punt echter: Jpn, klopt het dat je van plan was om de trein van 07.10 te nemen, waar je om 07.40 op Duivendrecht zou uitstappen, alwaar je de trein richting Amsterdam Bijlmer Arena (07.42 of 07.44) zou nemen?
Strikt genomen heeft Jpn een afwijkende route t.o.v. de reisplanner/de optimale reisroute genomen. Ik snap je punt echter: Jpn, klopt het dat je van plan was om de trein van 07.10 te nemen, waar je om 07.40 op Duivendrecht zou uitstappen, alwaar je de trein richting Amsterdam Bijlmer Arena (07.42 of 07.44) zou nemen?
Sivan, mijn dagelijkse route is Amersfoort-Duivendrecht en dan metro richting Amsterdam Bijlmer Arena vice versa. Echter door de brand in de internationale trein bij Naarden kon/mocht ik niet verder (het zou nog wel enkele uren duren volgens de diverse info) dus moest ik wel via Utrecht reizen.
Bedankt voor je toelichting, Jpn. Zoals aangegeven reis jij volgens een route die niet door de reisplanner wordt aangegeven, maar die mogelijk wel voor jou comfortabel of efficiënter is. Dat kan natuurlijk.

Gelet op de informatie die je in dit topic geeft, zal ik desondanks je claim goedkeuren. Dit is met name op basis van het feit dat je door de storing erg veel last hebt gehad tijdens je reis.
Sivan NS, Pe_pe en Tochjo dank voor de snelle info.

Reageer