beantwoord

Ook compensatie als trein te vroeg vertrekt?

• 13 February 2017
  • 3 reacties
  • 188 Bekeken

Mijn trein van 17.21 Laan vNOI naar A'dam vertrok 1min te vroeg. Dit is niet de eerste keer. Kan dit ook aangekaart worden enbis dat ook reden voor compensatie?
icon

Beste antwoord door Klaas-Jan NS 13 February 2017, 21:24

Bekijk origineel

3 reacties

Welkom op het NS Serviceforum Josau. Dit is een terugkerend issue op dit platform. Een te vroeg vertrekkende trein mag niet gebeuren, net als te laat vertrekken. Toch gebeurt het soms. Het sein springt vaak vlak voor vertrek al op groen en het treinpersoneel wil daar nog wel eens op anticiperen. Dit terwijl de klok de enige leidraad moet zijn. Wel is het zo dat een trein die om 17.21 vertrekt op het moment dat de klok op 17.21 springt ook echt moet wegrijden. Dat betekent dat de vertrekprocedure al voor 17.21 moet worden gestart en de deuren vaak ergens in de ca. 20 seconden voor 17.21 al dichtgaan.

Ik ga er trouwens intern melding van maken. Hoeveel vertraging heb je opgelopen?
Reputatie 7
Badge +3
Uit de uitleg van NS wordt nooit duidelijk wat nu precies het laatste moment is dat je volgens de dienstregeling kunt instappen. Daar gaat het steeds mis.

De misvatting van NS zit in het idee dat een trein op tijd vertrekt wanneer die in beweging komt als de minuut verspringt. Helaas heeft een reiziger daar niets aan als de deuren al 30 seconden of meer voor de zogenaamde vertrektijd gesloten worden.

De klok moet inderdaad de enige leidraad zijn. De vertrekprocedure zou pas op zijn vroegst mogen beginnen wanneer de minuut verspringt. Als NS vindt dat de vertrekprocedure te lang duurt, zal men treinen moeten kopen waarvan de deuren in een paar seconden kunnen sluiten. Te vroeg de deuren sluiten is echt totale onzin. De reizigers snappen het niet. NS-ers snappen het niet en gaan al de deuren sluiten wanneer het vertreklicht gaat branden. Het enige gevolg is dat reizigers die op tijd bij de trein waren de deuren voor hun neus zien sluiten terwijl de vertrektijd nog niet eens is aangebroken.

4 jaar verder en nooit iets veranderd.Zojuist ook weer een trein die 30s te vroeg wegreed, en dus 1 min te vroeg al de deuren sloot. En dat terwijl bij 1 ingang de poortjes niet werkten waardoor ik al om moest lopen.Ik heb toch echt weer een ruim kwartier vertraging hierdoor. Het is gewoon kansloos dat de NS nog steeds niet snapt dat dat niet kan. Maak nou eens beleid dat op punctualiteit van de reiziger is gericht ipv de trein. Het maakt me geen zak uit hoe laat de trein aankomt op een station, maar hoe laat IK aankom. Dankje. 

Reageer