beantwoord

Optimale reisroute

• 24 augustus 2019
  • 5 reacties
  • 362 Bekeken

Als dagelijkse treinreiziger op een traject met 2x overstappen komt het wel eens voor dat ik meer dan 30 minuten vertraging heb. Als ik geluk heb wordt mijn verzoek voor geld terug bij vertraging direct toegewezen, maar vaak wordt mijn claim afgewezen omdat ik niet de 'optimale reisroute' zou volgen.

Het gaat dan altijd om de volgende route:

15:48 Driebergen-Zeist naar Utrecht Centraal met Sprinter 7452, aankomst 16:00
16:03 Utrecht Centraal naar 's-Hertogenbosch met Intercity 857, aankomst 16:31
16:33 's-Hertogenbosch naar Tilburg Reeshof met Sprinter 6657, aankomst 16:56

Wanneer alles volgens dienstregeling rijdt is dit prima te doen. Ik heb zelfs nog een minuut speling bij beide overstappen. Maar bij vertraging op het eerste of tweede deel van het traject mis ik de aansluiting en kom ik met minimaal 30 minuten vertraging aan op mijn bestemming.

NS beweert dat ik dan geen recht heb op geld terug bij vertraging, omdat er op de 'optimale reisroute' (dat is de route die de reisplanner adviseert) geen vertraging van minimaal 30 minuten aanwezig was. Er wordt geacht dat ik reis met de volgende route om recht te hebben op geld terug bij vertraging:

15:48 Driebergen-Zeist naar Utrecht Centraal met Sprinter 7452, aankomst 16:00
16:14 Utrecht Centraal naar 's-Hertogenbosch met Intercity 3957, aankomst 16:40
17:03 's-Hertogenbosch naar Tilburg Reeshof met Sprinter 6659, aankomst 17:26

Met deze 'optimale reisroute' kom ik 30 minuten later aan op mijn bestemming.

Ik weet dat ik alleen recht heb op geld terug bij vertraging wanneer ik een reisroute volg die geadviseerd wordt door de reisplanner. Dus mijn vraag is eigenlijk, waarom adviseert de reisplanner niet mijn 30 minuten kortere route?
icon

Beste antwoord door Tochjo 24 augustus 2019, 08:14

Omdat de overstap van drie minuten op Utrecht Centraal niet haalbaar wordt geacht. Voor een overstap naar een naastgelegen eilandperron wordt minimaal 4 minuten overstaptijd gehanteerd.
Bekijk origineel

5 reacties

Badge +3
Als het echt op die 6 minuten aankomt en je niet eerder op het station kunt zijn misschien een tip om eerst in te checken (noordzijde, vóór 15:42) en dan dan pas je fiets te gaan stallen?

Dan kan je alsnog de 15:48 nemen (bijv. als de overweg dicht is) en in ieder geval een gemiste overstap in Den Bosch claimen.

Of heeft Driebergen-Zeist tegenwoordig poortjes, of paaltjes die alleen op de perrons staan (bovenaaan de trappen)?
Gelukkig ervaar ik niet dagelijks vertraging van 30 minuten of meer! Maar gemiddeld komt het toch wel 4x per maand voor.

Sinds een paar maanden begrijp ik het systeem beter en probeer ik de intercity van 15:42 te nemen, 6 minuten eerder. De verdere route is (volgens de reisplanner!) gelijk aan mijn route, en als ik dan door vertraging een aansluiting mis dan wordt de claim altijd goedgekeurd. Bijvoorbeeld wanneer 857 een paar minuten later in 's-Hertogenbosch aankomt. Het is al een paar keer voorgekomen dat ik tijdens het uitstappen uit de 857 de 6657 aan de overkant van het perron heb zien vertrekken terwijl het nog geen 16:33 is.

En daar zit nou net het kromme. Als ik 15:42 net niet haal en de sprinter van 15:48 neem, dan heb ik vanaf Utrecht Centraal alsnog dezelfde trein en in 's-Hertogenbosch dezelfde vertraging. Maar omdat dit niet de route uit de reisplanner is, wordt de claim afgewezen.

Straks, wanneer de verbouwing van station Driebergen-Zeist voltooid is, zou dat ook een stuk beter moeten gaan. Nu ben ik 2-4 minuten kwijt om vanuit de noordzijde de fietsenstalling aan de zuidzijde te bereiken via de spoorwegovergang. Straks hoef ik niet meer met de fiets over de spoorwegovergang en dat maakt het makkelijker voor mij om 15:42 te halen. Ik kan haast niet wachten! 😉

In ieder geval begrijp ik nu waarom de routeplanner mijn route niet toont, bedankt daarvoor!
Goedemorgen MatthijsV. Welkom bij de Community.

Wat jammer dat je hier dagelijks tegenaan loopt. Wat hierboven al geschreven wordt door onze Super users, dat klopt. De overstaptijd is te krap. Daarom zie je dit niet als optimale route in de reisplanner en wordt je claim voor "Geld terug bij vertraging" niet toegewezen.

Is je vraag zo beantwoord?
Reputatie 7
Badge +3
Voor GTbV geldt de route zoals weergegeven in de reisplanner.
De overstappen in uw gewenste route ziet NS niet als haalbaar. De vertrekprocedure mag 1 minuut voor vertrek gestart worden, u heeft dus feitelijk een overstaptijd van 2 minuten en 1 minuut. De gemiddelde reiziger zal deze overstappen niet gaan halen.
Badge +3
Omdat de overstap van drie minuten op Utrecht Centraal niet haalbaar wordt geacht. Voor een overstap naar een naastgelegen eilandperron wordt minimaal 4 minuten overstaptijd gehanteerd.

Reageer