"Optimale reisroute" bij meerdere vervoerders en Geld Terug bij Vertraging | NS Community
beantwoord

"Optimale reisroute" bij meerdere vervoerders en Geld Terug bij Vertraging

  • 4 November 2021
  • 32 reacties
  • 1171 Bekeken

Reputatie 5

Ik reis regelmatig tussen Maastricht en Nijmegen. Dat kan o.a. met een overstap in Den Bosch (Maastricht-Nijmegen volledig met NS) of met een overstap in Roermond (Maastricht-Roermond met NS, Roermond-Nijmegen met Arriva). Welke route uit de reisplanner komt rollen, verschilt van situatie tot situatie. Soms is het ene net iets sneller, soms het andere.

 

Nu kreeg ik naar aanleiding van een recente claim voor Geld Terug bij Vertraging de opmerking dat ik in de toekomst dien te letten op de optimale reisroute. Ik had een reis Maastricht-Nijmegen via Den Bosch gemaakt en daarbij in Maastricht zelf al 30 minuten vertraging opgelopen omdat er een intercity uitviel. (Wat overigens pas duidelijk werd nadat ook de stoptrein naar Roermond van 10 minuten later al vertrokken was.)

De claim is in dit geval toegekend. Maar de medewerker die de claim behandelde gaf wel aan dat de optimale reisroute op dat specifieke moment "niet via HT maar via RM en dan met Arriva naar NM ging en dus niet geheel met de NS. Heb het nu zo gelaten. Maar de voorwaarden voor de regeling zijn duidelijk, als je geen gebruik maakt van de optimale reisroute zoals aangegeven in de reisplanner moet je op het station waar je afwijkt uit- en opnieuw inchecken."

 

Nu zie ik geen reden om bij een overstap in Den Bosch bij NS uit- en in te gaan checken. Voor NS-tariefbepaling is het immers alsof de lijn Roermond-Nijmegen niet bestaat (want geen NS), dus bij een NS-reis Maastricht-Nijmegen is duidelijk dat die via Den Bosch loopt. Maar ik ben nu wel benieuwd hoe het precies zit met GTbV. (Niet voor deze specifieke claim - die is immers toegekend - maar voor de toekomst.) Zoals bekend is dit een NS-regeling, voor door NS veroorzaakte vertraging met alleen vergoeding voor het met NS gereisde traject.

Over de optimale reisroute zeggen de voorwaarden:

De route zoals aangegeven in de NS Reisplanner op basis van standaard instellingen (inclusief geadviseerde omreisroutes), die te raadplegen is via www.ns.nl, de Reisplanner Xtra app, via telefonische reisinformatie of aan de servicebalie. Via-routes die als extra optie in de NS Reisplanner ingevoerd kunnen worden, zijn geen optimale reisroute.

 

Mijn redenering is: door in te checken in Maastricht en uit te checken in Nijmegen ben ik een overeenkomst aangegaan met NS om mij van Maastricht naar Nijmegen te vervoeren. Hierbij heb ik voor een reis met alleen NS-vervoersmiddelen de optimale reisroute genomen, namelijk met een overstap in Den Bosch, en daarbij heb ik 30 minuten vertraging opgelopen. Dus dien ik een claim in. (Of ik eventueel sneller had kunnen zijn met een trein van een andere vervoerder, of een bus, of een taxi lijkt me niet relevant. Ik heb een overeenkomst met NS, reis dus met NS en vraag geld terug op basis van door NS veroorzaakte vertraging.)

Maar NS vindt duidelijk iets anders. Zij zeggen: door in te checken in Maastricht en uit te checken in Nijmegen ben je inderdaad een overeenkomst aangegaan met oNS om jou van Maastricht naar Nijmegen te vervoeren. Maar wij hebben (bij monde van de NS Reisplanner) bepaald dat het voor jou optimaal geweest was om in Roermond op Arriva over te stappen. Dus een reis met oNS was niet optimaal, dus je claim is onterecht. (Als je in Roermond was overgestapt op Arriva, had je wel een optimale NS-reis Maastricht-Roermond gemaakt en dus wel een claim in kunnen dienen voor Maastricht-Roermond.)

 

Mijn vraag is nu: wie heeft hier gelijk? Het lijkt me fair dat NS kan zeggen: als je met oNS van A naar B reist, willen we dat je volgens deze door ons bepaalde NS-route reist. Maar het lijkt me niet fair dat NS zegt: als je van A naar B reist, willen we dat je volgens deze door ons bepaalde route met deels een andere vervoerder reist en als je toch met oNS reist, incasseren we wel de ritprijs voor het volledige traject maar bieden we je geen compensatie bij vertraging.

icon

Beste antwoord door Robert B 4 November 2021, 18:42

Bekijk origineel

32 reacties

Dat reizigers een absurde omrit willen maken via Den Bosch (het is bijna 50 km extra) moeten ze uiteindelijk zelf weten maar de vraag is of vervoerders dat met financiële regelingen moeten ondersteunen. Zeker waar het reizigers betreft met afgekocht reisrecht die in feite niet betalen voor hun totaal onnodige omrit.

Wellicht is het beter terug te gaan naar de situatie die vroeger gold: u dient altijd te reizen via de kortste route en bij afwijking dient u een onreisbewijs te kopen zodat de extra kilometers betaalt worden.

Overigens geeft de reisplanner normaliter van Maastricht naar Nijmegen geen reisadviezen via Den Bosch.

Reputatie 7
Badge +3

Het is mij onduidelijk hoe dit alternatief van @Tamzin moet worden uitgevoerd binnen een tariefsysteem waarin geen omwegvervoerbewijzen (meer) bestaan.

Reizigers hebben niet gevraagd om de huidige situatie met meerdere vervoerders en chipkaarten. 

Reputatie 5

Overigens geeft de reisplanner normaliter van Maastricht naar Nijmegen geen reisadviezen via Den Bosch.

In de avonduren is het 1 minuut sneller via Den Bosch. Inderdaad wordt dit niet meer in de reisplanner weergegeven sinds het onnodige geklungel met spooropstellingen in Den Bosch waar al meer dan een jaar een topic over loopt. In omgekeerde richting zijn die reisadviezen er wel, en bij werkzaamheden ook. Met name richting Maastricht is de overstap in Den Bosch een stuk aangenamer dan die in Roermond.

 

Op dit moment is er voor een reis Maastricht-Nijmegen die geadviseerd wordt met een overstap in Roermond van NS op Arriva helemaal geen goede financiële regeling. Ik kan dus alleen geld terug krijgen voor Maastricht-Roermond als ik minstens 30 minuten vertraging heb in Roermond, of voor Roermond-Nijmegen als Arriva onderweg naar Nijmegen vertraging oploopt. Als ik het hele traject met NS afleg, zegt NS: had je maar met Arriva moeten reizen.

Als de GTbV-regeling voor alle treinvervoerders zou gelden, inclusief overstappen tussen de vervoerders, zou je me hier niet over horen. Als het voorzieningenniveau op Roermond-Nijmegen meer zou bieden dan een trage stoptrein, zou ik niet zomaar geneigd zijn een “absurde omrit” te maken.

 

Reputatie 7
Badge +3

De optimale reisroute is via Roermond overstappen op Arriva.

Wanneer gekozen wordt voor de langere reisroute via Den Bosch dan zal er in Den Bosch moeten uitgecheckt en ingecheckt worden. Het betreft namelijk een via-reis.

GTbV is alleen van toepassing op de optimale reisroute.

Overigens geeft de reisplanner normaliter van Maastricht naar Nijmegen geen reisadviezen via Den Bosch.

Als het voorzieningenniveau op Roermond-Nijmegen meer zou bieden dan een trage stoptrein, zou ik niet zomaar geneigd zijn een “absurde omrit” te maken.

Die "trage" stoptrein is sneller dan de intercity via Den Bosch, zie de reisplanner. 

Reputatie 5

In de avonduren (wanneer er een goede overstap in Den Bosch is), is de stoptrein inderdaad 4 minuten sneller in Roermond, voor 50 km minder. Maar van Nijmegen naar Maastricht is het dan via Den Bosch toch echt 1 minuut korter, zie de reisplanner. Niet dat dat verder heel relevant is voor mijn vraag.

 

Waar het hier om gaat is dat NS naar eigen believen wel of niet de term “NS-reis” hanteert. Wanneer je GTbV aanvraagt, wordt altijd alleen naar de NS-reis gekeken en niet naar de totale reis. Wat volgens mij krom is, is dat NS dan ook nog eens meent te moeten bepalen dat een NS-reis niet in aanmerking komt voor de regeling als er een alternatief is met een andere vervoerder. Het is het een of het ander, je neemt het hele spoornetwerk mee in de regeling of je doet het niet. NS doet het selectief: wel de lusten, niet de lasten.

Reputatie 7
Badge +3

@umbusko dat lusten/lasten verhaal is ook op jou van toepassing als je in Den Bosch niet uit- en weer incheckt. Die 50 km om zijn niet gratis als de route niet in de reisplanner staat.

Reputatie 5

Dat is niet waar @MoDe . Bij een incheck bij NS in Maastricht en een uitcheck bij NS in Nijmegen (of andersom) wordt altijd de prijs via Den Bosch berekend. Dat is immers de kortste NS-route.

Bovendien staat deze route dus soms wel in de reisplanner, maar niet altijd.

Reputatie 7
Badge +3

Het zal inderdaad van het reismoment afhangen wat op dat moment de reisroute is die de reisplanner adviseert. Wanneer ik op dit moment een reisadvies opvraag krijg ik alleen de verbinding met overstap in Roermond te zien. 

Wanneer de reisplanner in een verstoorde situatie het alternatief via ‘s-Hertogenbosch toont zul je zonder extra kosten via die route mogen reizen.        

De complicerende factor bij GtBV is de overstap van 2 minuten in Roermond. Als NS 2 minuten te laat is mis je de aansluiting en kom je 30 minuten later in Nijmegen aan. Heb je dan recht op GtBV? Waarschijnlijk niet omdat NS maar 2 minuten te laat was. Een weeffout in het systeem.

 
 
×
 
 
 
Reputatie 5

In de praktijk gaat het verhaal over “zonder extra kosten via ‘s-Hertogenbosch reizen” helemaal niet op, omdat er sprake is van twee vervoerders. Reis je met NS en Arriva, dan betaal je aan beide bedrijven afzonderlijk de kosten waar zij recht op hebben voor de betreffende trajecten. Reis je alleen met NS, dan betaal je alleen aan NS, en betaal je dus ook altijd de kosten voor de (langere) route via Den Bosch. Bij het kopen van een kaartje uit de automaat of een e-ticket kun je de route kiezen: met NS en Arriva, of alleen met NS, of vrije routekeuze. In het laatste geval betaal je altijd de hoogste prijs, de NS-prijs, maar mag je wel je route vrij kiezen. Conclusie: via Den Bosch betaal je altijd de hoofdprijs.

De complicerende factor bij GtBV is de overstap van 2 minuten in Roermond. Als NS 2 minuten te laat is mis je de aansluiting en kom je 30 minuten later in Nijmegen aan. Heb je dan recht op GtBV? Waarschijnlijk niet omdat NS maar 2 minuten te laat was.

Inderdaad, wat NS betreft is alleen de reis Maastricht-Roermond dan relevant, en daar heb je in jouw voorbeeld slechts 2 minuten vertraging.

Daarom vind ik het ook zo vreemd dat voor GTbV voor een NS-reis Maastricht-Nijmegen (die het kortst is via Den Bosch) opeens relevant is dat er ook nog een trein van Arriva vanaf Roermond rijdt. Ik zou zeggen dat dat volledig losstaat van de vervoersovereenkomst die je met NS sluit om je van M naar N te brengen.

Badge +3

Voor Maastricht - Nijmegen (kaartje uit automaat, e-ticket of trajectabonnement) geldt inderdaad een route/vervoerderskeuze.

Bij reizen op een ov-chipkaart met alleen een NS in- en uitcheck betaal je het NS tarief (dus via Den Bosch).

Via Den Bosch hoeft niet eens sneller te zijn, plan maar eens Maastricht - Arnhem i.p.v. Nijmegen.

De ‘normale’ reistijd (2:18 met Roermond - Nijmegen met Arriva) is veel korter/sneller dan de 2:36 via Den Bosch, maar de Reisplanner geeft ook keurig de optie via Den Bosch, omdat je dat een overstap scheelt.

Voor naar Nijmegen geeft de planner geen (of zelden) adviezen via Den Bosch. Bij een GTbV claim zal dus standaard het tarief met NS + Arriva vergoed worden, waarbij de vertraging tussen Maastricht en Roermond opgelopen moet zijn.

Maar… voor het geval je door vertraging de (toch al zeer krappe) overstap in Roermond mist, en dus sneller via Den Bosch kunt reizen dan lijkt dat mij de logische optie, al zal het GTbV systeem daar waarschijnlijk over vallen met als gevolg die opmerking erbij.

Reputatie 5

Voor naar Nijmegen geeft de planner geen (of zelden) adviezen via Den Bosch. Bij een GTbV claim zal dus standaard het tarief met NS + Arriva vergoed worden, waarbij de vertraging tussen Maastricht en Roermond opgelopen moet zijn.

Nee, dat gebeurt dus niet. Bij een GTbV-claim voor de reis NS+Arriva wordt alleen naar het NS-gedeelte gekeken. Die hele reis met Arriva doet er niet toe. Had je genoeg vertraging bij aankomst in Roermond voor een claim, dan wordt deze afgehandeld op basis van het NS-tarief Maastricht-Roermond.

Bij een GTbV-claim voor de reis met alleen NS wordt (uiteraard) ook alleen naar het NS-gedeelte gekeken. Dan gaat het om de vertraging in Nijmegen en wordt deze afgehandeld op basis van het NS-tarief Maastricht-Nijmegen (via Den Bosch).

Het punt is dat NS dus geen claims in behandeling wil nemen voor de reis met alleen NS op die tijdstippen waarop zij zelf de reis NS+Arriva adviseerden. Maar dat vind ik gek, omdat ze wanneer je de geadviseerde reis NS+Arriva gemaakt hebt óók geen claim in behandeling nemen voor de volledige reis.

Badge +3

Zodra er vertraging in het spel is waardoor de reis via Den Bosch sneller is (en je dus die optie kiest!) moet men niet moeilijk doen en dat vergoeden.

Moet je dat alleen wel kunnen aantonen “als ik Arriva genomen had was ik nóg later in Nijmegen”, maar daar zullen ze bij NS dus anders over denken.

Dus zo’n claim wordt toegekend met de opmerking dat je eigenlijk toch met Arriva zou moeten?

Je hebt een punt, maar het is inderdaad een flinke omweg. Qua prijs valt het verschil wel mee trouwens, voor Maastricht - Arnhem scheelt het anderhalve euro (€ 25,21 vs. € 26,70 bij 2e klas voltarief).

Reputatie 5

Als NS vindt dat je in Roermond moet overstappen, interesseert het NS alleen hoe laat je in Roermond aankomt. Alleen als NS vindt dat je in Den Bosch moet overstappen, interesseert het NS hoe laat je in Nijmegen aankomt.

Dat is vreemd, omdat GTbV een NS-regeling is, die alleen kijkt naar reizen die volledig met NS gemaakt worden en al het andere vervoer buiten beschouwing laat, zowel qua terugbetaling als qua opgelopen vertraging. Maar als jij besluit met NS van Maastricht naar Nijmegen te reizen, vindt NS opeens (soms) dat je met een trein van Arriva moet reizen. Dat mogen ze wel vinden, maar dat doet er toch niets aan af dat je een vervoersovereenkomst met NS afsluit? Mijns inziens zou het feit dat er ook een trein van Arriva rijdt er dan helemaal niet toe moeten doen. Net als bussen, taxi’s, fietsen, scooters… Je hebt een overeenkomst met NS en dat je met een ander kunt reizen zou niet moeten betekenen dat je ook met een ander moet reizen.

Badge +3

Ja, en met bijv. een Jongeren Dagkaart moet je wel via Den Bosch (routekeuze NS only).

Of als je net voor de spits uit Maastricht vertrekt met een kortings/vrij reizen abonnement op saldo.

Als je dan in Roermond (optimale/kortste route?) zou overstappen betaal je ineens de hoofdprijs voor naar Nijmegen/Arnhem, dus dan ook maar via Den Bosch natuurlijk!

Als je daardoor recht op GTbV verliest (of daar opmerkingen over krijgt) lijkt me dat onterecht.

Interessant geval.

Met het huidige standpunt van NS kun je bij 30 minuten vertraging van Maastricht naar Den Bosch het beste wel uitchecken in Den Bosch en dan weer inchecken voor de reis naar Nijmegen. Daarna claim je vertraging voor het traject Maastricht - Den Bosch dan ben je (financieel) beter af, omdat het verschil in prijs tussen Maastricht - Den Bosch en Maastricht - Nijmegen met NS vrij klein is.

Probleem is dan weer dat NS zou kunnen zeggen dat je met Arriva naar Sittard had moeten gaan en daar de IC vanuit Heerlen naar Den Bosch waarmee je onder de 30 minuten blijft. In heb dit echter nog nooit meegemaakt. Het feit dat je sneller had kunnen zijn door een deel met Arriva te reizen wordt in dat geval volledig genegeerd en die claims worden wel zonder commentaar gewoon toegekend. Ik denk dat dit verschil te maken heeft met het feit dat jouw (NS-)reis op jouw vertrektijd niet in de reisplanner staat en de NS-reis Maastricht - Den Bosch natuurlijk wel altijd. (Of dat dan terecht is weet ik niet.)

Badge +3

Het zal best zo zijn dat het GTbV systeem (of bij afwijzing een persoon) uitzoekt wat de snelste manier zou zijn, al dan niet met Arriva erbij.

Neemt niet weg dat als je met NS wilde reizen én dat ook gedaan hebt (intercity’s, minder overstappen voor bijv. naar Arnhem) een preek cadeau krijgt over omreizen, en dat met Arriva sneller zou zijn?

Maastricht - Nijmegen is in dit geval interessant omdat het weliswaar een geldig reisadvies is (met Arriva vanaf Roermond) maar een hele krappe 2-minuten overstap heeft die niet eens zuiver cross-platform is.

Bij ook maar een minuut vertraging vanuit Maastricht blijft een verstandige reiziger gewoon zitten tot Den Bosch natuurlijk (de overstap op Arriva kan je vergeten) en stapt daar over, al dan niet met uit/incheck/overstap)

Den Bosch heeft geen poortjes maar wel overal paaltjes in overvloed, dus daar ‘overstappen’ zou nog wat kunnen toevoegen, maar dat moet je dan wel weten… 

Reputatie 3

Wellicht is het beter terug te gaan naar de situatie die vroeger gold: u dient altijd te reizen via de kortste route en bij afwijking dient u een onreisbewijs te kopen zodat de extra kilometers betaalt worden.

 

@Tamzin Wanneer was dit dan ? In de jaren 80 of nog eerder ? (In de jaren 90 was het al mogelijk Dordrecht - Nijmegen te reizen via Breda, terwijl de kosten via Geldermalsen werden berekend.)

Badge +3

Wellicht is het beter terug te gaan naar de situatie die vroeger gold: u dient altijd te reizen via de kortste route en bij afwijking dient u een onreisbewijs te kopen zodat de extra kilometers betaalt worden.

@TamzinWanneer was dit dan ? In de jaren 80 of nog eerder ? (In de jaren 90 was het al mogelijk Dordrecht - Nijmegen te reizen via Breda, terwijl de kosten via Geldermalsen werden berekend.)

Welja, NS zal een ‘oNreisbewijs’ aan moeten bieden dus, zodat de extra kilometers ‘betaalT’ worden?

Met een abonnement wordT dat toch wel lastig!?

Reputatie 7
Badge +3

Ja, en met bijv. een Jongeren Dagkaart moet je wel via Den Bosch (routekeuze NS only).

Of als je net voor de spits uit Maastricht vertrekt met een kortings/vrij reizen abonnement op saldo.

Als je dan in Roermond (optimale/kortste route?) zou overstappen betaal je ineens de hoofdprijs voor naar Nijmegen/Arnhem, dus dan ook maar via Den Bosch natuurlijk!

Als je daardoor recht op GTbV verliest (of daar opmerkingen over krijgt) lijkt me dat onterecht.

Met een jongeren dagkaart maakt het niet uit hoe je reist, met een retour, OV-chipkaart,dal voordeel wel. Die extra kilometers moeten dan gewoon betaald worden.

Badge +3

Met een jongeren dagkaart maakt het niet uit hoe je reist, met een retour, OV-chipkaart,dal voordeel wel. Die extra kilometers moeten dan gewoon betaald worden.

Daar ging het niet over.

Iemand die een (eigen of bij vertraging de meest logische) keuze maakt om met NS intercity's vanuit Maastricht naar Nijmegen te reizen heeft een punt.

Wat het GTbV systeem daar van maakt… geen idee, maar als je alleen met NS gereisd hebt (via Den Bosch dus) dan is dat een keuze geweest, en moet je voor betalen (ook al stap je daar niet over)

Voor GTbV is dat blijkbaar een probleem, er was een Arriva trein met overstap in Roermond?

Nou nee, die was er dus niet, want de overstap in Roermond haal je bij een minuut vertraging vanuit Limburg dus al niet! En dat is de schuld van Arriva, wij gaan niet op NS wachten! (meestal)

Dan blijf je dus lekker zitten in de trein en stapt comfortabel op Den Bosch over natuurlijk, voor naar Nijmegen (en verder)

En dan heb je dus geen NS-Arriva rit, maar NS-NS en daar betaal je dus ook voor. Het ov-chipkaart systeem (TLS) bepaalt dan je route volgens mij, en NS Flex zal dat ook doen.

Ik ben het geheel met Umbusko eens. Zelfs als je sneller via Roermond kon reizen, zou het niet uit moet maken. GTBV krijg je per vervoerder. Ik kreeg pas nog mijn gehele NS-ritprijs terug toen ik halverwege strandde. Dat ik met een bus met nauwelijks vertraging aankwam, is niet relevant. Net zoals je geen recht hebt op GTBV als je een aansluiting op een andere vervoerder mist. 

Bovendien heeft Umbusko duidelijk aangetoond dat hij op dat moment de reisplanner volgde en het wijsheid achteraf is om te zeggen dat hij in Roermond had moeten overstappen.

 

 

 

 

Reputatie 7
Badge +3

Wat verder nog opvalt in deze casus is dat de reisplanner voor reizen van Maastricht naar Arnhem altijd de keuze biedt tussen de route via Venlo of via ‘s-Hertogenbosch.

Het lastige in dit soort gevallen is dat je al voor vertrek een keuze moet maken via welke route je gaat reizen als je bijvoorbeeld met een e-ticket gaat reizen.

GtBV is natuurlijk een draak van van een systeem in regio’s waar meerdere vervoerders actief zijn. Het is daar totaal niet op berekend.

Badge +3

Interessant geval.

Met het huidige standpunt van NS kun je bij 30 minuten vertraging van Maastricht naar Den Bosch het beste wel uitchecken in Den Bosch en dan weer inchecken voor de reis naar Nijmegen. Daarna claim je vertraging voor het traject Maastricht - Den Bosch dan ben je (financieel) beter af, omdat het verschil in prijs tussen Maastricht - Den Bosch en Maastricht - Nijmegen met NS vrij klein is.

Probleem is dan weer dat NS zou kunnen zeggen dat je met Arriva naar Sittard had moeten gaan en daar de IC vanuit Heerlen naar Den Bosch waarmee je onder de 30 minuten blijft. In heb dit echter nog nooit meegemaakt. Het feit dat je sneller had kunnen zijn door een deel met Arriva te reizen wordt in dat geval volledig genegeerd en die claims worden wel zonder commentaar gewoon toegekend. Ik denk dat dit verschil te maken heeft met het feit dat jouw (NS-)reis op jouw vertrektijd niet in de reisplanner staat en de NS-reis Maastricht - Den Bosch natuurlijk wel altijd. (Of dat dan terecht is weet ik niet.)

Als je tussen Maastricht en Sittard vertraging oploopt heeft het geen zin om op een IC vanuit Heerlen over te stappen natuurlijk, want die brengt je echt niet sneller in Roermond of Den Bosch :joy:

En bij vertraging tussen Sittard en Roermond mis je de Arriva overstap. In beide gevallen kan je dus het beste doorreizen naar Den Bosch.

Bij uitval van NS krijg je natuurlijk al gauw met Arriva te maken, en is er van GTbV volgens mij geen sprake, ook al 'boemel’ je helemaal van Maastricht naar Nijmegen.

 

Als je tussen Maastricht en Sittard vertraging oploopt heeft het geen zin om op een IC vanuit Heerlen over te stappen natuurlijk, want die brengt je echt niet sneller in Roermond of Den Bosch :joy:

Waarom niet @Robert B ?

In het geval van @umbusko viel er een IC vanuit Maastricht (naar Amsterdam, Alkmaar/Schagen?) uit. Dan kun je ipv op de volgende IC van Maastricht naar Den Bosch van 30 minuten later te wachten, gewoon de Arriva sprinter naar Sittard nemen en dan in Sittard op de IC vanuit Heerlen naar Den Bosch overstappen.

Dan heb je maar 21 minuten vertraging i.p.v. 30 op het traject Maastricht - Den Bosch. Zolang het probleem veroorzaakt wordt door een (specifieke) NS-trein i.p.v. een storing op het traject kun je met Arriva nog steeds sneller in Roermond en/of Den Bosch aankomen.

Reageer