OV-fiets, of wachten op GtbV? | NS Community
beantwoord

OV-fiets, of wachten op GtbV?

  • 29 November 2021
  • 8 reacties
  • 238 Bekeken

  • Reisadviseur*
  • 20 reacties

Lieve NS,

Zestien september moest ik van Amsterdam naar Den Haag, maar helaas reed er helemaal niets.

Daarom heb ik uiteindelijk maar in overleg met een machinist de OV-fiets genomen naar Den Haag, waardoor ik nu uiteindelijk meer aan jullie moet betalen dan het geval zou zijn bij een reis zonder vertraging. En nee, geld terug vanwege de vertraging wordt gewoon op basis van "de regeltjes” afgekeurd.

Mijn vraag: wat hebben jullie graag dat ik als reiziger een volgende keer in een soortgelijke situatie doe? De hele tijd de klantenservice blijven bellen wat ik moet doen, net zolang tot ze toestemming geven voor een taxirit? Vragen of NS een overnachtingsplek wil inrichten? Het systeem nog verder belasten door als een simpele ziel in elke trein de stappen die maar komt voorrijden en waarschijnlijk toch al uitpuilt?

icon

Beste antwoord door Thom 29 November 2021, 20:13

Bekijk origineel

8 reacties

Reputatie 7
Badge +4

U bent zelf verantwoordelijk voor uw beslissingen. Dat heet volwassenheid. Als u kiest voor een OV-fiets huren, dan is dat uw keuze. De regels veranderen niet op basis van een redenering, hoe aardig ook. U bepaalt zelf wat voor u de slimste keuze is. Overleg met de machinist, daar kunt u geen rechten aan ontlenen. U maakt uw eigen keuze en daar is niemand anders verantwoordelijk voor, ook niet al het tegenzit in de trein.

Alles is niet te verhalen, zeker niet als een ander het moet betalen.

Een taxi en zeker een hotel worden alleen in specifieke omstandigheden aangeboden. 

U had ook een andere keuze kunnen maken en als die duurder zou zijn maar wel legaal, so be it.

“zeker niet als een ander het moet betalen.”

Dat is precies mijn punt. Een ander hoeft het niet te betalen. Als het hier ging om een ander, commercieel, fietsverhuurbedrijf dan zou ik ook niet vinden dat NS dat zou moeten betalen.
Maar het gaat hier om NS zelf die kosten in rekening brengt, voor een prestatie die toch echt een stuk slechter is dan een treinreis.

 

Overigens valt het me op dat mijn vraag niet beantwoord wordt. Ik dacht dat het ook "volwassenheid” heette om mee te denken met een bedrijf, en ze bijvoorbeeld te ontlasten bij grote problemen. Maar blijkbaar wordt het zelf oplossen van een NS-probleem niet op prijs gesteld door NS.

 

Bij verstoringen zit er niets anders op dan te wachten tot er treinen gaan rijden of er alternatief vervoer door de NS wordt/is geregeld, Ga je zelf alternatieven zoeken dan is dat geheel voor eigen rekening.

Een taxi wordt zoals Thom ook al aangeeft alleen bij hele bijzondere situaties ingezet en dat kan ook alleen maar via de NS en niet zel geregeld en dan de rekening indienen bij de NS.

En u bent nu goed bezig geweest voor de gezondheid.

 

Badge +3

Emil hoi!

Ik heb deze situatie via Twitter naar de NS Community gesleept, en de eerste reacties zijn er al!

Dit wordt leuk (of niet). Maar goed… Situatie:

Een machinist zegt dat je met een OV-fiets sneller van Amsterdam naar Den Haag kan, en dat is gebeurd (feit, er reed niets dus geen woord aan gelogen!)

Vervolgens krijg je een rekening van € 3,95 voor de fiets, plus inleveren op andere locatie (Den Haag) dus €10 extra graag! Totaal € 13,95 graag!

De treinreis Amsterdam - Den Haag was goedkoper geweest (maar er er reed niets dus dan maar fietsen!).

GTbV voor een OV-fiets? Ik zeg in dit geval JA! Totale coulance, ook al gaat het maar over € 13,95 voor die fietsrtit, Er reed niets anders, dus als een NS OV-fiets sneller is dan treinvervangend (trein/bus) vervoer.

Klaar dus, lijkt mij… qua GTbV met meer dan 2 uur vertraging en met NS (geen trein of bus dan maar fiets) gereisd.

Neem zomaar aan dat je die € 13,95 voor fietsen van Amsterdam naar Den Haag gewoon terug kunt krijgen. Je hebt een sluitend verhaal op zich.

Reputatie 7
Badge +3

@Robert B Jij werkt niet bij NS en kan niet zomaar zeggen dat TS de kosten voor de OV-fiets terug krijgt

GTbV geldt alleen als je ingecheckt was of een ander vervoersbewijs kunt tonen en dan kun je de kosten van de treinreis claimen

TS heeft zelf alternatief vervoer geregeld. In de regel wordt zelfgeregelde vervoer niet vergoed.

Voor een volgende keer doet TS er goed aan om contact op te nemen met de klantenservice ipv te overleggen met een machinist.

Reputatie 7
Badge +1

@Robert BJij werkt niet bij NS en kan niet zomaar zeggen dat TS de kosten voor de OV-fiets terug krijgt

GTbV geldt alleen als je ingecheckt was of een ander vervoersbewijs kunt tonen en dan kun je de kosten van de treinreis claimen

TS heeft zelf alternatief vervoer geregeld. In de regel wordt zelfgeregelde vervoer niet vergoed.

Voor een volgende keer doet TS er goed aan om contact op te nemen met de klantenservice ipv te overleggen met een machinist.

NS is verplicht om een alternatief zonder extra kosten te geven. Als NS dat niet doet, doe je er goed aan om zelf contact met NS te zoeken om zo'n alternatief te krijgen. De draadstarter heeft dat gedaan en het alternatief gevolgd. Het is echter niet aan hem om te beoordelen of een machinist bevoegd is om hem te adviseren. Dan had die machinist hem moeten doorverwijzen.

De discussie over inchecken/uitchecken is hiermee overbodig.

…...

Je hebt een sluitend verhaal en als NS daar moeilijk over doet wordt Robert (ik) boos.

Oei, is dit nu een dreigement Robert ?? :open_mouth:

Badge +3

Oei, is dit nu een dreigement Robert ?? :open_mouth:

Welnee, maar toch maar even aangepast :zipper_mouth:

Reageer