beantwoord

Overstap op andere vervoerder gemist door vertraging

Claimnummer 41131755

Wegens werkzaamheden tussen Utrecht en Ede-Wageningen op de bewuste dag was het voor mij sneller om de intercity naar Amersfoort te pakken en daar over te stappen op de Valleilijn naar Ede-Wageningen, zoals de NS-planner aan gaf, in plaats van een vervangende bus te nemen. Echter had de intercity naar Amersfoort zo veel vertraging waardoor ik de overstap op Amersfoort miste en ik een half uur moest wachten. Op het formulier is het helaas niet mogelijk om het aankomststation te wijzigen als je met een andere vervoerder verder bent gegaan. Hoe zit dit met de goedkeuring van de claim?
icon

Beste antwoord door Sivan NS 4 april 2016, 14:37

Lisette, er kan pas aanspraak gemaakt worden wanneer je naast de aangekondigde vertraging van 15 tot één uur nog meer vertraging hebt. In Amersfoort was het nog geen half uur. Reguliere aankomst normaal van Hoorn naar Ede-Wageningen zou 19.48.zijn geweest. Met aangekondigde vertraging uiterlijk 20.48 dus de uitcheck zou dan na 21.18 moeten zijn om in aanmerking te komen voor 30 min vertraging.
Bekijk origineel

10 reacties

Reputatie 5
Badge
Helaas bestaat er nog geen geld-terug-regeling wanneer u met meerdere vervoerders reist. Het is iets waar reizigers in Zwolle, Groningen, Leeuwarden, Dordrecht, Arnhem, Zuthpen en Nijmegen veelvuldig mee te maken hebben. NS heeft slechts een beetje vertraging. De regionale vervoerder vertrekt op tijd. U als reiziger bent de klos en niemand die u compenseert.

Als de vertraging van Utrecht naar Amersfoort meer dan 30 minuten was, dan kunt u voor dat stuk van de reis uiteraard wel geld terug krijgen.
@Sneltram

Hoho, volgens de omschrijving van LisetteA ging het om een omreisadvies van NS bij werkzaamheden. In dat geval maakt de rit bij Connexxion deel uit van de vervoerovereenkomst tussen LisetteA en NS en hoort NS dus gtbv te vergoeden voor de hele reis. Dat zou bijvoorbeeld ook het geval zijn als je gebruik maakt van een NS-bus die vertraging oploopt (bovenop de aangekondigde vertraging in geval van werkzaamheden).
Reputatie 4
Badge
Als de vertraging van Utrecht naar Amersfoort meer dan 30 minuten was, dan kunt u voor dat stuk van de reis uiteraard wel geld terug krijgen.

Helaas dat zal ook niet opgaan, aangezien het minimum teruggavebedrag € 2,30 is. Pas bij meer dan 60 minuten vertraging tussen Utrecht en Amersfoort komt u voor dit traject in aanmerking voor teruggave (dat geldt in dit geval zowel voor reizen voor vol tarief als met korting).

In dit geval was er vooraf aangekondigd vervangend vervoer. En je wordt geacht daarvan te gebruik te maken als je met NS reist.

Het spijt me voor je dat je vertraging had.
Reputatie 4
Badge
@Sneltram

Hoho, volgens de omschrijving van LisetteA ging het om een omreisadvies van NS bij werkzaamheden. In dat geval maakt de rit bij Connexxion deel uit van de vervoerovereenkomst tussen LisetteA en NS en hoort NS dus gtbv te vergoeden voor de hele reis. Dat zou bijvoorbeeld ook het geval zijn als je gebruik maakt van een NS-bus die vertraging oploopt (bovenop de aangekondigde vertraging in geval van werkzaamheden).

Is dat zo? Het feit dat de reisplanner een reismogelijkheid biedt, betekent toch niet automatisch dat dit valt onder NS? Er was geen officieel omreisadvies van NS om met Connexion via de Valleilijn te reizen. NS had zelf vervangende bussen ingezet voor - naar ik aanneem - aangekondigde werkzaamheden.
Ik gun LisetteA haar geld terug bij vertraging, maar denk dat dit geval niet aan de regeling voldoet.
Utrecht - Ede Wageningen via Amersfoort (zonder via-station op te geven) lijkt me geen reisadvies dat normaal gesproken uit de reisplanner komt. Dat moet er dan speciaal vanwege de werkzaamheden in gezet zijn, als alternatief reisadvies.
Reputatie 4
Badge
Dat zou kunnen, maar het is ook mogelijk dat de vervangende bussen gewoon in de reisplanner zijn gezet en dat de reisplanner vervolgens ook - omdat dit sneller is - naast de bussen ook de route via de Vallei toont. Normaal doet de reisplanner dat niet omdat de route over Amersfoort flink langer duurt, maar bij de werkzaamheden waren de rechtstreekse IC-treinen opgeheven.

Maar ik zie wel in dat het inderdaad wel verwarrend kan zijn, als de reisplanner bij werkzaamheden opeens reismogelijkheden met een andere vervoerder gaat tonen, die er normaal niet zijn. Dan kan iemand wel denken dat dit een geboden alternatief van NS is. Ook als het niet onder Geld terug bij vertraging valt, zou coulance in een dergelijk geval wel redelijk zijn.
Reputatie 5
Badge

Helaas dat zal ook niet opgaan, aangezien het minimum teruggavebedrag € 2,30 is. Pas bij meer dan 60 minuten vertraging tussen Utrecht en Amersfoort komt u voor dit traject in aanmerking voor teruggave (dat geldt in dit geval zowel voor reizen voor vol tarief als met korting).

Ik reis met een studentenkaart. Dan krijg je wel geld terug, want daar geldt altijd hetzelfde compensatiebedrag tijdens vrij reizen, ongeacht de afstand. Handig voor dit soort trajectjes.
Reputatie 4
Badge
Je hebt gelijk, bij sommige abonnementen kan er wel recht zijn op geld terug bij vertraging op dit traject bij een vertraging tussen de 30 en 60 minuten. Mijn aanname was gebaseerd op reizen op saldo.
Lisette, er kan pas aanspraak gemaakt worden wanneer je naast de aangekondigde vertraging van 15 tot één uur nog meer vertraging hebt. In Amersfoort was het nog geen half uur. Reguliere aankomst normaal van Hoorn naar Ede-Wageningen zou 19.48.zijn geweest. Met aangekondigde vertraging uiterlijk 20.48 dus de uitcheck zou dan na 21.18 moeten zijn om in aanmerking te komen voor 30 min vertraging.
Ik had even niet nagedacht over de aangekondigde vertraging, omdat op het traject Hoorn - Amersfoort - Ede-Wageningen zelf geen werkzaamheden waren. Die waren er enkel tussen Utrecht en ik meen Driebergen-Zeist. Als er hier bussen worden ingezet, mijd ik dit traject het liefst vanwege de drukte en de langere reistijd (t.o.v. via Amersfoort). Het is ergens vreemd dat de aangekondigde vertraging ook geldt voor trajecten zonder werkzaamheden, als het begin- en eindstation hetzelfde zijn. In Amersfoort had ik inderdaad nog geen half uur vertraging, maar door de gemiste overstap had ik die vertraging in Ede-Wageningen uiteindelijk wel. Jammer maar helaas, blijkbaar.

Reageer