In het kader van de AVG/GDPR is het niet toegestaan om persoonsgegevens te verzamelen, als die niet strict noodzakelijk is voor het doel van het betreffende product/servrice. Om de reiziger die vertraging ondervonden heeft hun schadevergoeding te geven (in de vorm van een paar euro die totaal niet afwegen tegen de kosten bij die persoon voor de tijd van de vertraging), moet ik mijn adres, telefoonnummer, geboortedatum, naam en toenaam invullen. Die zijn totaal niet relevant voor het overmaken van de vergoeding. Enkel de bankrekening en een achternaam.
Graag hoor ik van u hoe u de eis voor het invullen van alle persoonsgegevens motiveert. Ik ben van mening dat ik met alleen mijn achternaam en rekeningnummer prima geholpen kan worden en dat de rest daarom per definitie valt onder het doelloos verzamelen van persoonsgegevens en daarom dus een schending is van mijn privacy.
Het zou kunnen zijn dat u een wettelijke verplichting heeft om dit te doen naar de staat, maar anders zou ik niet zien waarom dit onder één van de 6 redenen valt (zie: https://autoriteitpersoonsgegevens.nl/nl/onderwerpen/avg-europese-privacywetgeving/mag-u-persoonsgegevens-verwerken)
Met gepaste groet,
Rob
Beste antwoord door Miriam NS
Ik heb nog een terugkoppeling ontvangen over het GTBV formulier op onze site.
Bij een verzoek tot terugbetaling in verband met GTBV mogen wij als bedrijf de gegevens opvragen die nu in het formulier staan. Onderstaande staat daarover op onze website:
De grondslag voor de verwerking is: de uitvoering van de overeenkomst.
Als u vertraging heeft gehad of bent vergeten uit te checken, kunt een verzoek indienen voor geld terug bij vertraging, geld terug bij vertraging NS International of geld terug bij vergeten uit te checken. Wij gebruiken in dat geval uw contactgegevens en reisgegevens om te bepalen of u in aanmerking komt voor restitutie. Daarnaast gebruiken wij uw bankgegevens om de vergoeding uit te keren.
Bekijk origineel
Bij een verzoek tot terugbetaling in verband met GTBV mogen wij als bedrijf de gegevens opvragen die nu in het formulier staan. Onderstaande staat daarover op onze website:
De grondslag voor de verwerking is: de uitvoering van de overeenkomst.
Als u vertraging heeft gehad of bent vergeten uit te checken, kunt een verzoek indienen voor geld terug bij vertraging, geld terug bij vertraging NS International of geld terug bij vergeten uit te checken. Wij gebruiken in dat geval uw contactgegevens en reisgegevens om te bepalen of u in aanmerking komt voor restitutie. Daarnaast gebruiken wij uw bankgegevens om de vergoeding uit te keren.