beantwoord

Privacy: waarom kan ik alleen geld terug krijgen bij vertraging na achter laten al mijn persoonsgegevens?

Toon eerste bericht

42 reacties

Ik heb nog een terugkoppeling ontvangen over het GTBV formulier op onze site.

Bij een verzoek tot terugbetaling in verband met GTBV mogen wij als bedrijf de gegevens opvragen die nu in het formulier staan. Onderstaande staat daarover op onze website:

De grondslag voor de verwerking is: de uitvoering van de overeenkomst.

Als u vertraging heeft gehad of bent vergeten uit te checken, kunt een verzoek indienen voor geld terug bij vertraging, geld terug bij vertraging NS International of geld terug bij vergeten uit te checken. Wij gebruiken in dat geval uw contactgegevens en reisgegevens om te bepalen of u in aanmerking komt voor restitutie. Daarnaast gebruiken wij uw bankgegevens om de vergoeding uit te keren.
Dat is leuk opgeschreven, maar dat maakt natuurlijk nog geen grondslag voor het op vragen.

Op welke wijze worden de contactgegevens gebruikt bij het bepalen of de reiziger recht op GTBV heeft? Ik kan me namelijk geen reden verzinnen dat het uitmaakt bij een anonieme kaart welke contactgegevens er opgegeven worden.
Wij dienen te verifiëren wie er heeft gereisd en met welk vervoerbewijs of abonnement. Daarnaast is het ook van belang dat het verzoek en de betaling terug te vinden zijn op naam van de reiziger in ons systeem. Als dit niet wordt gedaan, dan is er een mogelijkheid dat er meerdere verzoeken voor terugbetaling gedaan kunnen worden voor dezelfde reis.
Reputatie 6
Badge +1
Hoe kunnen jullie dat verifiëren dan? Jullie kunnen die contactgegevens helemaal niet gebruiken, want jullie hebben die gegevens toch helemaal niet? Het gaat in dit geval om een anonieme kaart. Meerdere verzoeken voor dezelfde reis slaat ook nergens op, jullie kunnen het chipkaartnummer gewoon opslaan. Volgens jullie redenering zou ik dus meerdere verzoeken kunnen indienen met verschillende contactgegevens.
Dag Miriam, het gaat om een anonieme kaart. Daar staat geen abonnement op en is door meerdere personen te gebruiken. Aangezien je al een unieke sleutel hebt, ovchipkaartnummer, is de controle op dubbel toekennen niet nodig op persoonsgegevens.

Juist het opslaan van de claim per persoon is wat niet wenselijk is en waarvoor de AVG hier beperkingen aan stelt.
Ik heb nog weer even navraag gedaan omtrent jullie laatste vragen. De betreffende contactpersoon heeft is als het goed is morgen weer aanwezig en hoop dat ik dan een terugkoppeling kan plaatsen.
Om de betaling uit te voeren moeten bepaalde persoonsgegevens worden opgevraagd anders kunnen wij geen restitutie verlenen. De grondslag is ‘uitvoering van de overeenkomst’.

"Wij gebruiken in dat geval uw contactgegevens en reisgegevens om te bepalen of u in aanmerking komt voor restitutie. Daarnaast gebruiken wij uw bankgegevens om de vergoeding uit te keren."

Alle informatie hierover is hier te lezen.
Dag Mirjam,

Jammer dat het antwoord niets meer is dan een andere formulering van het eerdere antwoord en geen antwoord geeft op de gestelde vragen.

Het antwoord heeft het nu over contact-, reis- en bankgegevens.
De vraag is dan waarom er dan ook andere persoonsgegevens zoals adresgegevens of persoonsgegevens nodig zijn bij een anonieme kaart?
Alle communicatie gaat digitaal, dus voor de uitvoering van de overeenkomst is geen adres nodig. Waarom wordt deze dan wel gevraagd?
Ik kan hier niet veel meer over zeggen dan dat ik al heb gedaan. Deze gegevens zijn hiervoor nodig:

Wij dienen te verifiëren wie er heeft gereisd en met welk vervoerbewijs of abonnement. Daarnaast is het ook van belang dat het verzoek en de betaling terug te vinden zijn op naam van de reiziger in ons systeem. Als dit niet wordt gedaan, dan is er een mogelijkheid dat er meerdere verzoeken voor terugbetaling gedaan kunnen worden voor dezelfde reis.
Reputatie 4
Zeer jammer dat NS niet in staat blijkt deze gegevensverwerking te verantwoorden. N.a.v. dit topic heb ik zojuist een tip ingediend bij de Atoriteit Persoonsgegevens (AP). Ik krijghier helaas geen reactie op, maar wellicht is een moderator zo vriendelijk ons op de hoogte te brengen indien de AP naar aanleiding hiervan contact zoekt met NS.
Reputatie 6
Badge +1
En die redenatie is al een aantal keer onderuit gehaald. Jammer en zeer kwalijk dat er geen echt antwoord komt.
Voor verdere informatie hierover wil ik jullie doorverwijzen naar: fg@ns.nl
Badge +3
Waarom vraag je de perso(o)n(en) achter dat e-mailadres niet of ze kunnen reageren in dit topic? Het lijkt me sowieso een goede zaak wanneer meer NS-ers zich met dit forum gaan bemoeien. Daar kunnen we allemaal wat van opsteken.
Reputatie 2
Voor de "diehards". Bijgaand de link van de strijd van Michiel Jonker (zie pagina 1 van dit topic) tegen de NS inzake privacy.

https://www.privacyfirst.nl/aandachtsvelden/mobiliteit/item/1124-nieuwe-ronde-in-privacy-strijd-tussen-ns-en-treinreiziger.html

En voor diegene die afvragen of NS de persoonsgegevensverwerking goed op orde heeft is onderstaand topic misschien wel leuk. (men is al meer dan een jaar bezig met de oplossing)

https://community.ns.nl/mijn-ns-53/mijn-ns-verkeerde-gegevens-38283
Reputatie 2
@Olav93,
Een aantal personen zijn vorig jaar vertrokken bij de AP. Er is er in ieder geval één werkzaam bij de NS.

@iMark,
Klanten communiceren zelden direct met medewerkers achter het KCC. Stuur je een mail naar fg@ns.nl dan zal een medewerker (met een juridische achtergrond) de case waarschijnlijk in behandeling nemen..
Ik verwacht niet snel een reactie van een fg medewerker hier op het forum. (Na het bericht t.a.v. het 'roken' kan ik dat enigzins begrijpen.)
Reputatie 4
Pink Panther schreef:

@Olav93,
Een aantal personen zijn vorig jaar vertrokken bij de AP. Er is er in ieder geval één werkzaam bij de NS.

Dat is een interessant gegeven in dit licht. Hoe dan ook, wij zullen er waarschijnlijk nooit iets van horen, ik joop de ns wel. Ik ben en blijf - wie er ook naar gekeken heeft - namelijk van mening dat gegevens waarover je niet eerder hebt kunnen beschikken geen rol kunnen spelen bij een identiteitscontrole, dat NS geen adresgegevens en geboortedata van houders van anonieme ov chipkaarten zou moeten hebben en dat het hier opvragen van deze gegevens dus geen legitiem doel dient.
Reputatie 4
egeerling schreef:

Voor de "diehards". Bijgaand de link van de strijd van Michiel Jonker (zie pagina 1 van dit topic) tegen de NS inzake privacy.

https://www.privacyfirst.nl/aandachtsvelden/mobiliteit/item/1124-nieuwe-ronde-in-privacy-strijd-tussen-ns-en-treinreiziger.html

En voor diegene die afvragen of NS de persoonsgegevensverwerking goed op orde heeft is onderstaand topic misschien wel leuk. (men is al meer dan een jaar bezig met de oplossing)

https://community.ns.nl/mijn-ns-53/mijn-ns-verkeerde-gegevens-38283

Zeer interessant materie. Schokkend dat het er op lijkt dat de AP weigert haar taak uit te voeren. Ik zal de publicaties van privacy first met belangstelling volgen. Op deze manier duurt dit natuurlijk erg lang, maar wanneer het ooit van een (relatief) onherroepelijke uitspraak komt zal ik dat - als ik dan nog actief ben op dit forum - hier laten weten voor de meelezers.

Reageer