beantwoord

recht op vergoeding; ja of nee?

• 29 oktober 2019
  • 4 reacties
  • 167 Bekeken

Afgelopen zondag 27 oktober heb ik vanuit Schiphol 23:23 de NS Intercity direct richting Breda genomen met als uiteindelijke doel Roosendaal. Volgens de planning zou ik genoeg tijd moeten hebben om op Rotterdam-Centraal over te stappen, maar dat was niet zo. De trein richting Breda kwam ruim op tijd aan, maar alsnog is de trein 5 minuten later vertrokken. Ik neem aan dat de conducteur zich moet houden aan een treinbeleid, maar de conducteur roept vervolgens om dat we later zijn vertrokken omdat diegene passagiers aan het helpen was. Ik heb zelfs een extra bedrag moeten betalen(intercity direct toeslag) om op tijd bij mijn bestemming aan te komen, maar dit was niet het geval. Ik heb in principe voor een dienst betaald die de NS niet kon leveren. De NS heeft zelf kort geleden de regels verscherpt dat er niet meer ingestapt mag worden na het fluitsignaal om volgens dienstregeling te vertrekken maar in dit geval werd er wel rekening gehouden met passagiers. men hield zich niet aan het treinbeleid.

Heb ik recht op restitutie?

icon

Beste antwoord door masd 29 oktober 2019, 14:12

Met hoeveel vertraging bent u aangekomen op Roosendaal? Was u op tijd in Rotterdam om de sprinter naar Roosendaal te nemen en bent u om 00:51 op Roosendaal aangekomen? Dan heeft u 21 minuten vertraging opgelopen en heeft u recht op de helft van de ritprijs (of een deel van uw abonnementskosten) en volledige terugbetaling van uw toeslag.

U kunt claimen vanaf 15 minuten vertraging voor uw reis. Waarom de trein te laat is vertrokken/aangekomen is verder niet heel relevant. Met 14 minuten krijgt u niets, met 15 of meer een vergoeding.

U kunt dit formulier gebruiken en dan aangegeven dat u over de HSL heebt gereisd.

Bekijk origineel

4 reacties

Reputatie 6
Badge

Met hoeveel vertraging bent u aangekomen op Roosendaal? Was u op tijd in Rotterdam om de sprinter naar Roosendaal te nemen en bent u om 00:51 op Roosendaal aangekomen? Dan heeft u 21 minuten vertraging opgelopen en heeft u recht op de helft van de ritprijs (of een deel van uw abonnementskosten) en volledige terugbetaling van uw toeslag.

U kunt claimen vanaf 15 minuten vertraging voor uw reis. Waarom de trein te laat is vertrokken/aangekomen is verder niet heel relevant. Met 14 minuten krijgt u niets, met 15 of meer een vergoeding.

U kunt dit formulier gebruiken en dan aangegeven dat u over de HSL heebt gereisd.

Reputatie 7

De reden tot vertraging is vaak eigenlijk helemaal niet relevant.

NS heeft een regeling Geld Terug Bij Vertraging (afgekort GTBV).

U kunt via https://www.ns.nl/klantenservice/geld-terug/geld-terug-reguliere-reizen.html uw reis invullen, zowel met als zonder MijnNS account.

De reishistorie met de tijdstippen waar u hoe laat bent aangekomen kunt u in uw reishistorie via mijnNS of via ov-chipkaart.nl inzien.

U kunt dan een claim indienen en het deel waar u recht op heeft zult u dan terugkrijgen op uw rekening.

Reputatie 4

@masd TS heeft door een vertraging van ruim 8 minuten (volgens treinposities.nl) de overstap op Rotterdam Centraal niet gehaald, waarmee de sprinter vanaf Dordrecht ook niet haalbaar was. Vanaf Rotterdam Centraal rijdt er namelijk geen sprinter naar Roosendaal. TS was dus niet om 00:30 op Roosendaal maar pas op 01:09 uur. Dat is dus meer dan 30 minuten vertraging.

Reputatie 6
Badge

Je hebt gelijk, de sprinter gaat pas vanaf Dordrecht. Als je die  je mist zit je inderdaad meteen over de 30 minuten. Voor de vergoeding in ieder geval goed. 

Ik denk dat ik in de war was omdat ik op zondag heb gezocht om van +/- 00.00 uur van Rotterdam naar Roosendaal te komen, maar dan zie ik dus de IC van zaterdagnacht van Rotterdam naar Dordrecht en die rijdt op zondag niet. Dan haal je inderdaad de sprinter ook niet, dat lukt blijkbaar alleen zaterdagnacht.

Reageer