beantwoord

Reis gecanceld

  • 19 mei 2019
  • 3 reacties
  • 280 Bekeken

Kun je het geld van je reis ook terug ontvangen als je reis is gecanceld?
icon

Beste antwoord door Denice NS 21 mei 2019, 11:37

Welkom bij de Community, Melisvdmolen.

Jammer dat je reis niet doorgaat. Of je de kosten van je ticket terug kan krijgen is met name afhankelijk van het type kaartje dat je hebt. Als het een kaartje is dat je hebt gekocht in de automaat en je hebt hiermee niet in- en uitgecheckt op de aangegeven reisdatum, dan kan je na de reisdatum contact opnemen met onze Klantenservice voor restitutie. Aan de hand van het ticketnummer kan worden gecontroleerd of je bent in/uitgecheckt. Zo niet, dan kunnen de kosten van het ticket vergoed worden.

Indien het een E-ticket betreft ziet het er wat minder gunstig uit. Als het ticket reeds is geopend/gedownload is er geen mogelijkheid meer om het ticket te restitueren. Alleen als je het ticket nog niet hebt geopend/gedownload kan je je geld terugkrijgen. Dit kan je aanvragen via onze Klantenservice en gaat het snelste via Facebook, Twitter of onze Chat. Heb je je reis niet gemaakt omdat je vliegreis bijvoorbeeld is geannuleerd dan vragen we om een bewijs van de annulering van je vlucht mee te sturen. In zo'n geval kan er wellicht een uitzondering worden gemaakt ook al is je E-ticket reeds gedownload.

Als je je ticket niet hebt gebruikt omdat de trein bijvoorbeeld vertraging had of uit is gevallen kan je geld terugvragen via onze regeling Geld Terug bij Vertraging.
Bekijk origineel

3 reacties

Reputatie 6
Erg vervelend dat je reis gecanceld is.
Om een goed antwoord te geven is het belangrijk waarom de reis gecanceld was, bv je bent toch niet op reis gegaan, trein heeft niet gereden enz.

Verder is het soort kaartje dat je had van belang.
Zou je dit kunnen aangeven ?
Welkom bij de Community, Melisvdmolen.

Jammer dat je reis niet doorgaat. Of je de kosten van je ticket terug kan krijgen is met name afhankelijk van het type kaartje dat je hebt. Als het een kaartje is dat je hebt gekocht in de automaat en je hebt hiermee niet in- en uitgecheckt op de aangegeven reisdatum, dan kan je na de reisdatum contact opnemen met onze Klantenservice voor restitutie. Aan de hand van het ticketnummer kan worden gecontroleerd of je bent in/uitgecheckt. Zo niet, dan kunnen de kosten van het ticket vergoed worden.

Indien het een E-ticket betreft ziet het er wat minder gunstig uit. Als het ticket reeds is geopend/gedownload is er geen mogelijkheid meer om het ticket te restitueren. Alleen als je het ticket nog niet hebt geopend/gedownload kan je je geld terugkrijgen. Dit kan je aanvragen via onze Klantenservice en gaat het snelste via Facebook, Twitter of onze Chat. Heb je je reis niet gemaakt omdat je vliegreis bijvoorbeeld is geannuleerd dan vragen we om een bewijs van de annulering van je vlucht mee te sturen. In zo'n geval kan er wellicht een uitzondering worden gemaakt ook al is je E-ticket reeds gedownload.

Als je je ticket niet hebt gebruikt omdat de trein bijvoorbeeld vertraging had of uit is gevallen kan je geld terugvragen via onze regeling Geld Terug bij Vertraging.
Reputatie 4
Als je meer dan een uur vertraging op zou lopen door het niet rijden van de trein heb je recht op je geld terug. Dit ongeacht welk soort kaartje je hebt:

https://europa.eu/youreurope/citizens/travel/passenger-rights/rail/index_nl.htm

En nog wat preciezer:

Artikel 16
Terugbetaling of vervoer langs een andere route
Indien redelijkerwijs verwacht kan worden dat de vertraging bij aankomst op de eindbestemming krachtens de vervoerovereenkomst meer dan 60 minuten zal bedragen, krijgt de reiziger onmiddellijk de keuze tussen:
a)
terugbetaling van de volledige kostprijs van het vervoerbewijs, onder de voorwaarden waarop het is betaald, voor de niet gemaakte gedeelten van hun reis en voor de reeds gemaakte gedeelten indien de reis niet langer aan enige bedoeling beantwoordt in verband met het oorspronkelijke reisplan van de reiziger, samen met, voor zover relevant, een retourdienst naar het eerste vertrekpunt bij de vroegste gelegenheid. De terugbetaling geschiedt onder dezelfde voorwaarden als de betaling van schadevergoeding bedoeld in artikel 17; of
b)
voortzetting van de reis langs de gebruikelijke of langs een andere route, onder vergelijkbare vervoersomstandigheden, naar de eindbestemming bij de vroegste gelegenheid; of
c)
voortzetting van de reis langs de gebruikelijke of langs een andere route, onder vergelijkbare vervoersvoorwaarden, naar de eindbestemming op een latere datum wanneer het de reiziger schikt.


Bron: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/NL/TXT/?uri=CELEX%3A32007R1371

Reageer