Ik ben afgelopen vrijdag 12 Februari van Delft naar leeuwarden gereist.
De trein viel uit bij almere, aangeraden werd de bus te nemen naar Almere oostvaarders en daar de reis te vervolgen.
Hetvolgende is er gebeurd met de reis:
- traject delft-Almere centrum viel onder daltarief, wat de totale reis had moeten zijn. nu kwam daarbij een vol tarief van Amere Oostvaarders naar Leeuarden.
- De reis is dus opgedeeld in twee enkeltjes. Voor het eerste enkeltje heb ik geld teruggekregen. maar Het tweede voltarrief is gewoon blijven staan.
- Deze reis hoorde 1 daltariefticket Delft-Leeuwarden te zijn + restitutie voor de vertraging/uitval.
Deze situatie is aan de telefoon niet begrepen. Degene die mij hielp heeft twee keer een uur vertraging aan gevraagd over beide enkeltjes. Dit is dus duidelijk niet de bedoeling. Eindstand ben ik ongeveer 29,52 kwijt in de plaats van 10 euro zoals het zou moeten zijn, wanneer je in totaal 2,5 uur vertraging oploopt een onafgebroken enkeltje in daltarief.
Ik vindt het zeer jammer dat nergens bij de restitutieaanvraag een optie staat of je reis is afgebroken omwille van de uitval van een stuk traject. Ik zal zeker niet de eerste of de laatste zijn die een deel van het traject gemaand word met een alternatieve vervoerder te reizen.
Met Vriendelijke Groet
Beste antwoord door Momo
Zie hiervoor ook een ouder topic door een oud-moderator. U hoort inderdaad het teveel betaalde bedrag terug te krijgen wat is berekend voor dit tussentijds uitchecken, plus de GeldTerugbijVertraging.
Wanneer er een calamiteit is en reizigers moeten een deel van hun reis met de bus afleggen, dan zit er meer dan 35 minuten tussen uit- en weer inchecken, hoe zit dat dan met restitutie?
Reizigers checken uit op het station waar de trein niet verder gaat, en kunt dan (gratis) met de bus naar het station vanaf waar weer verder gereisd kan worden met de trein. Voor het vervolgtraject checken ze weer in. Dit is dan op een ander station en meestal ook na 35 minuten. Het kan dan zijn dat je tegen spitstarief verder reist, terwijl je aan het begin van de reis in het dal had ingecheckt. In dit geval kun je contact opnemen met onze Klantenservice. Zij beoordelen de situatie en zullen als het aannemelijk is dat tussentijds uitchecken nodig was ervoor zorgen dat je het teveel betaalde bedrag terugkrijgt (nog afgezien van GTBV waar alle klanten bij een calamiteit en een vertraging van meer dan een 30 minuten gebruik van kunnen maken).