beantwoord

Reiskostenvergoeding wegens grote storing in Amsterdam

• 22 augustus 2018
  • 41 reacties
  • 946 Bekeken

Geachte NS,

Ik heb een vraag omtrent de storingen rondom Schiphol/Amsterdam Centraal. Dagelijks reis ik van Leiden naar Naarden/Bussum en terug. Gister ben ik om 17:24 vertrokken vanaf Naarden/Bussum om via Schiphol naar Leiden te reizen. Op Duivendrecht kwam ik in de knel omdat er een man in de Schipholtunnel liep, ik moest daarom omreizen via Amsterdam Centraal.

Eenmaal aangekomen op Amsterdam Centraal was er helemaal geen treinverkeer meer mogelijk vanwege een grote storing. De NS kon verder niet helpen en ik besloot daarom maar naar Schiphol te reizen met de bus, want daar kon ik opgehaald worden met de auto. Na een rit van 1u en 15 minuten kwam ik aan op Schiphol (natuurlijk gigantisch druk). De reiskosten van Amsterdam Centraal naar Schiphol met de bus waren ongeveer 5,-, kan ik deze terugkrijgen?

Ps; uiteindelijk was ik pas om 22:45 in Leiden 😞
icon

Beste antwoord door Jouke NS 22 augustus 2018, 11:00

Hallo erikvanrijn13 en welkom bij de NS community.

Voor de verstoring van gisteren zijn de normale regels van toepassing. Bij een verstoring van meer dan 30 minuten kun je Geld terug bij Vertraging aanvragen via onze website. De kosten van de bus of ander vervangend vervoer worden helaas niet door NS vergoed.
Bekijk origineel

41 reacties

Reputatie 6
Badge
Om dat je (beduidend) meer dan 60 minuten op je eindbestemming aankwam kun je Geld terug bij Vertraging indienen. Andere kosten zijn helaas niet te claimen. Maar met deze GTbV kom je denk al aardig in de richting van 5 eur., afhankelijk van de 'ticket'.
Reputatie 7
Badge +3
Op Twitter zag ik gister replies van NS dat er waarschijnlijk nu wel buskosten vergoed zullen worden.
En zelf heb ik ook een keer kosten voor een tram terug gekregen.

Ik zou dus toch even contact opnemen met de klantenservice om te zien wat mogelijk is.

Hi Raymond123.

Bedankt voor je reactie. Wat wel nog leuk is om te vermelden is dat ik om 19:18 ben uitgecheckt op Amsterdam Centraal. Na die tijd ben ik op geen enkel station meer geweest. Wat dus betekent dat ik volgens de NS alleen maar gereisd heb tussen Naarden/Bussum en Amsterdam Centraal. Via "MIJN NS" staat dus alleen maar de reis van Naarden/Bussum naar Amsterdam Centraal vermeld..

Voor de verstoring van gisteren zijn de normale regels van toepassing. Bij een verstoring van meer dan 30 minuten kun je Geld terug bij Vertraging aanvragen via onze website. De kosten van de bus of ander vervangend vervoer worden helaas niet door NS vergoed.
Reputatie 2

Je snap dat de NS zichzelf tegenspreekt? Zie alle berichtgeving gisteren op twitter van je collegas aldaar.
Ik probeer het wel via social media...

Thanks Ludi
Ik zie inderdaad dat er op Social Media een andere richtlijn wordt aangegeven. Ik zoek even uit wat nu werkelijkheid is en kom hierop terug. Dank voor de heads-up Ludi.
Reputatie 7
Badge +3
Er worden door de diverse social media NS-mensen verschillende antwoorden gegeven. De een zegt dat je helemaal niets krijgt ook geen GTbV, de ander blijkbaar dat je ook je kosten van alternatief vervoer kunt claimen. Lijkt mij handig als er een duidelijke mededeling op o.a. social media, website en dit forum komt over wat wel en niet te claimen met betrekking tot de storing van gisteren. Daarnaast zou het handig zijn dat NS via dezelfde kanalen een duidelijke richtlijn bekend maakt mbt wat wel en niet geclaimd kan worden bij storingen/grotetreinvertragingen. Ik zie nu regelmatig berichten op zowel NS-facebook als dit forum dat mensen achteraf hotelovernachtingen en hoge taxikosten willen claimen bij storingen/vertragingen en/of (door eigen toedoen) missen van laatste reismogelijkheden.
Ik ben het helemaal met je eens, MoDe. Ik ben zelf ook verbaasd over het feit dat er afwijkende antwoorden worden/zijn gegeven. De woordvoering die bij mij bekend is heb ik ook gebruikt om dit topic te beantwoorden. Ik heb echter ook de andere reacties teruggevonden, na enig zoeken. Via een aantal collega's ben ik aan het uitzoeken wat de werkelijkheid is en hoe de vork in de steel zit. Ik kom hierop terug!
Badge +3
Ik zou daaraan willen toevoegen dat wanneer je op saldo met een andere vervoerder dan NS hebt gereisd en je die kosten wilt claimen dat je daarvoor een account moet maken bij OV-chipkaart.
https://login.ov-chipkaart.nl/authenticationendpoint/register.do

Je kunt dan alle transacties zien bij alle vervoerders zien. NS wil dan graag een schermafdruk zien van de transactie(s) waarvoor je een tegemoetkoming wilt zien van de kant van NS.
Reputatie 6
Badge
Erik, Je kunt (niet via mijn NS, maar wel als je GTvB via de website indient) aangeven of je je eindbestemming hebt bereikt. Als je daar 'nee' aanklikt, lijkt het mij wel, dat je dan de kosten naar Amsterdam C terugkrijgt, desnoods met de nodige correspondentie na een eventuele afwijking.
Inmiddels heb ik duidelijkheid over de daadwerkelijke mogelijkheden voor restitutie.

Alleen de kosten die zijn gemaakt voor reizigers met een afgekocht reisrecht worden vergoed. Reis je bijvoorbeeld met een Altijd Vrij en heb je extra kosten gemaakt omdat je bent gaan reizen via een andere vervoerder? Dan kun je restitutie vragen. Voor reizigers die op saldo reizen is dit niet van toepassing en gelden de normale voorwaarden.
Reputatie 7
Badge +3
Duidelijk Jouke. Verklaart waarom ik tijdje geleden kosten van de tram terug kreeg aangezien ik reisde met Traject Vrij op mijn traject, en dat is al afgekocht.
Wanneer je op saldo reist heb je voor het gedeelte wat je met bv bus of tram reist wel de kosten voor bv bus of tram maar niet voor NS.
@Jouke NS , betekent dit dat ik de helft van het bedrag voor mijn gekochte dagretour Utrecht -Amsterdam terug kan vragen?
Badge +3
Uit interesse, hoe wordt dit dan verrekend met de betreffende vervoerder(s)?

Mogen die het door TS betaalde bedrag houden en kost het alleen NS dus geld, of wordt dat door NS teruggehaald (dus gratis gereisd op kosten van de andere vervoerder) of is er een verdeelseutel, bijv. 50/50?
Met dat vervoerbewijs kun je gebruik maken van de normale regeling voor Geld terug bij Vertraging. Bij 30 tot 59 minuten vertraging krijg je 25% restitutie van het totaalbedrag, bij 60 minuten of meer krijg je 50% van het totaalbedrag terug.
Uit interesse, hoe wordt dit dan verrekend met de betreffende vervoerder(s). Mogen die het door TS betaalde bedrag houden en kost het alleen NS dus geld, of wordt dat door NS teruggehaald (dus gratis gereisd op kosten van de andere vervoerder) of is er een verdeelseutel, bijv. 50/50?

Aangezien de reizigers extra kosten hebben gemaakt bovenop de kosten die ze voor het NS abonnement hebben gemaakt ga ik ervan uit dat dit NS geld kost en ze dit niet terughalen bij de andere vervoerders.
Reputatie 7
Badge +3
Het valt me steeds weer op hoe onduidelijk NS communiceert wat er nou wel/niet wordt vergoed. Ik krijg soms de indruk dat iedere NS'er maar naar eigen goeddunken wat zegt. De indruk ontstaat overigens dat degenen die hardste zeuren het meeste gedaan krijgen.
Het valt me steeds weer op hoe onduidelijk NS communiceert wat er nou wel/niet wordt vergoed. Ik krijg soms de indruk dat iedere NS'er maar naar eigen goeddunken wat zegt. De indruk ontstaat overigens dat degenen die hardste zeuren het meeste gedaan krijgen.

Ik kan me voorstellen dat dit erg onoverzichtelijk en erg onduidelijk is. De communicatie die ik vanochtend kreeg was erg helder, echter is er gisteravond iets anders gecommuniceerd. Hierdoor ontstaat verwarring en dat hebben we inmiddels uitgezocht. Dat de communicatie hierover niet goed is gegaan in deze kwestie is helder en duidelijk. Daar gaan we mee aan de slag om het in de toekomst te voorkomen.
Reputatie 7
Badge +3
Het is inderdaad niet altijd erg duidelijk.

Zo ook de mogelijkheid om bij een GTBV claim aan te geven dat je je eindbestemming niet hebt bereikt.
Ik nam altijd aan dat dat altijd gebruikt kon worden bij het niet kunnen bereiken van de eindbestemming, maar eerder deze week werd hier gezegd dat dat alleen is wanneer je van A naar C reist en niet kwam dan B en vandaar met ander vervoer bent gegaan. Maar het geldt niet voor wanneer je niet verder komt dan een bepaald station en terug reist naar je begin station om dan met de autoa te gaat of omdat het bv voor jou geen zin heeft verder te reizen omdat je dan misschien 2 uur te laat voor iets bent.
Badge +3
Maar het geldt niet voor wanneer je niet verder komt dan een bepaald station en terug reist naar je begin station om dan met de autoa te gaat of omdat het bv voor jou geen zin heeft verder te reizen omdat je dan misschien 2 uur te laat voor iets bent.
Ik dacht dat er juist wel een stukje coulance was als je op B onverrichter zake terug gegaan bent naar A, omdat je C niet op een zinnige manier/tijd kon bereiken? Daarvoor moet je dan wel een uit/incheck in B kunnen tonen.

Als daar op dat moment een verstoring was (en geen bussen o.i.d.) is zoiets natuurlijk redelijk.
Met dat vervoerbewijs kun je gebruik maken van de normale regeling voor Geld terug bij Vertraging. Bij 30 tot 59 minuten vertraging krijg je 25% restitutie van het totaalbedrag, bij 60 minuten of meer krijg je 50% van het totaalbedrag terug.

Het formulier op de website is niet ingericht voor dagretours. Heb enkel in- en uitcheckstation van de heenreis in kunnen vullen. Verder reizen op het traject Amsterdam was niet mogelijk, laat staan terugreizen. Het systeem denkt nu dat ik een vertraging van meer dan 60 minuten had op het het deel van de heenreis. Wat raad je aan om te doen?
In de meeste gevallen krijg je nu een afwijzing voor je verzoek tot restitutie per e-mail. Je kunt hierop reageren en bezwaar maken. Daarbij kun je dan ook uitleggen wat er precies aan de hand is.
Reputatie 7
Badge +3
Robert B scrheef:Ik dacht dat er juist wel een stukje coulance was als je op B onverrichter zake terug gegaan bent naar A, omdat je C niet op een zinnige manier/tijd kon bereiken? Daarvoor moet je dan wel een uit/incheck in B kunnen tonen
Als daar op dat moment een verstoring was (en geen bussen o.i.d.) is zoiets natuurlijk redelijk.

Dan wordt dat volgens mij inderdaad coulance en dan handmatig door de klantenservice. Je kunt dan niet het GTBV formulier gebruiken. Dat moet je dan ook maar net weten.
Je moet bijna een studie hebben gevolgd om alles te weten.
In de meeste gevallen krijg je nu een afwijzing voor je verzoek tot restitutie per e-mail. Je kunt hierop reageren en bezwaar maken. Daarbij kun je dan ook uitleggen wat er precies aan de hand is.

Dank, maar als ik het goed begrijp is dit wel de juiste manier om het verzoek in te dienen?

Reageer