beantwoord

Reiskostenvergoeding wegens grote storing in Amsterdam

• 22 augustus 2018
  • 41 reacties
  • 936 Bekeken

Toon eerste bericht

41 reacties

Bedankt Jouke,

Ik heb een "traject vrij" abonnement. Ondertussen contact gezocht en er wordt met mijn aanvraag aan de slag gegaan.
Karelski, klopt inderdaad. Voor deze situatie wat omslachtig, maar wel de snelste weg!

Fijn, erikvanrijn13 🙂
Reputatie 7
Badge +3
't Viel mij ook al op dat het officiële advies van NS was om andere reisopties te zoeken. Op zich begrijpelijk natuurlijk, maar vermeld dan inderdaad wel duidelijk of die opties al dan niet vergoed gaan worden.
Dat is niet altijd meteen in te schatten of te bepalen, maar ik snap je punt inderdaad, mrfreeze.
Badge +3
Ik lees op Twitter (van een webcare dakje) het volgende:

Hoi Peter, een winkeldief is de Schipholtunnel ingevlucht. Nadat deze persoon was opgepakt, ontstond er een storing in onze systemen, waardoor het niet mogelijk was om de treinen weer te laten rijden. De 'voetganger' had inderdaad niet de tunnel in mogen gaan.
Haha, vooral dat laatste 😛 Maar mijn reactie/vraag is dus:

Wow, dus het had allemaal met elkaar te maken en waren geen afzonderlijke gevallen? Waarom ging alles dan opnieuw op tilt toen het eigenlijk opgelost was (volgens de berichten)?
Dus hoe robuust zijn die systemen eigenlijk, en waar ging het dan mis? Voetganger/spoorloper er uit, seinen op geel (beperkte snelheid, om te 'schouwen') en daarna treinen er weer door / business as usual zou je denken, toch?

Bron: https://twitter.com/PtrRkrs/status/1032323678552375296
Reputatie 7
Badge +2
https://www.prorail.nl/nieuws/oorzaak-computerstoring-treinverkeersleiding-gevonden
Badge +3
Helder, dank je alweer @Momo 😃
@Robert B bij het spoor hebben we geen oranje seinen (al lijkt de kleur daar wel geregeld op) maar noemen ze die kleur geel. 😉

Overigens las ik een soortgelijke uitleg als Momo weergeeft van prorail maar hier bleek de trein gestopt te zijn op het punt waar de trein zijn perron van Schiphol toegewezen kreeg. Toen het systeem herstart werd kreeg deze trein maar liefst 32.000 x een perron toegewezen en toen wist de software het niet meer 🙂 .

Dat zo'n kleine fout in de software zo veel ellende kan veroorzaken en er niet eerder anders gehandeld kon worden door ProRail om wel treinen te kunnen laten rijden is voor mij wel zorgelijk, we leven teveel op deze volautomatische systemen en kunnen blijkbaar niet terug schakelen op een handmatig backup systeem terwijl ze proberen de hoofdsystemen te resetten.
Badge +3
@Robert B bij het spoor hebben we geen oranje seinen (al lijkt de kleur daar wel geregeld op) maar noemen ze die kleur geel. ;)
Aangepast in mijn reactie, dank @JBa !

Op de weg noemen we soms geel/oranje -> rood ook wel 'taxi groen'. Met name als je zeker weet dat het toch 10 seconden duurt voordat de 'andere kant' groen krijgt of er een bus aan komt ergens in de verte (die je als chauffeur al lang gezien hebt uiteraard). Vooral fietsers weten dat ook (velen zijn sowieso kleurenblind lijkt het), dus dat is wel extra opletten.

Is verder off-topic, en twee totaal verschillende dingen natuurlijk. Zou ik met een trein niet snel doen (noodstop voor geel, want die kan zomaar rood worden) dus dan maar er doorheen en goed uitkijken...
Reputatie 7
Badge +2
Dat is niet alleen bij ProRail of NS zo @JBa
Waar ik werk was er eerder dit jaar een grote wereldwijde system outage van het ERP systeem na een minor update. Gevolg daarvan was 4 dagen geen productie / orderverwerking / facturatie systeem wat echt gigantisch grote impact had. Refereer bij ons aan 19 maart en iedereen verschrikt op 😨

Wees maar blij dat je ver weg zat gister 🌴
Badge +3
Ik ben er voor om veel ouder personeel in dienst te hebben, die nog weten hoe oudere/legacy/backup systemen werken als andere systemen NEE zeggen... 😉
Reputatie 7
Badge +3
Voor de liefhebbers van iets meer technische achtergrond: https://tweakers.net/geek/142425/systeem-dat-perron-toewijst-aan-treinen-veroorzaakte-storing-schiphol.html
Reputatie 6
Badge
Wellicht kan de dief aansprakelijk worden gesteld voor gevolgschade.
Hoe dom kun eigenlijk je zijn om het spoor op te rennen, in een tunnel nog wel.
Reputatie 7
Badge +2
't Viel mij ook al op dat het officiële advies van NS was om andere reisopties te zoeken. Op zich begrijpelijk natuurlijk, maar vermeld dan inderdaad wel duidelijk of die opties al dan niet vergoed gaan worden.

Dat advies wordt steeds vaker gegeven, maar die andere reisopties zijn dan wel voor eigen rekening is mijn persoonlijke ervaring. En je kunt bij andere reisopties vaak geen beroep meer doen op GTbV.
Voor de liefhebbers van iets meer technische achtergrond: https://tweakers.net/geek/142425/systeem-dat-perron-toewijst-aan-treinen-veroorzaakte-storing-schiphol.html
Maak van DMV maar DVM, DynamischVerkeersManagement. Een systeem waarover al langer discussie gaande is.

Een backup systeem was hier geen oplossing geweest in mijn optiek, er zijn veel fundamentelere problemen. Ouder personeel zou ik niet direct als een verbetering willen zien, wel het niet iedere 1.5 tot 3 jaar van functie wisselen zonder fatsoenlijke kennisoverdracht.

Ik ben al ver over m'n 3 jaar heen, tijd voor iets nieuws.

Voor de liefhebbers van iets meer technische achtergrond: https://tweakers.net/geek/142425/systeem-dat-perron-toewijst-aan-treinen-veroorzaakte-storing-schiphol.htmlMaak van DMV maar DVM, DynamischVerkeersManagement. Een systeem waarover al langer discussie gaande is.

Een backup systeem was hier geen oplossing geweest in mijn optiek, er zijn veel fundamentelere problemen. Ouder personeel zou ik niet direct als een verbetering willen zien, wel het niet iedere 1.5 tot 3 jaar van functie wisselen zonder fatsoenlijke kennisoverdracht.

Ik ben al ver over m'n 3 jaar heen, tijd voor iets nieuws.

Maar dan wel pas na gedegen kennisoverdracht van zo'n 30 jaar 😉

Reageer