beantwoord

Reiskostenvergoeding wegens grote storing in Amsterdam

  • 22 augustus 2018
  • 41 reacties
  • 949 Bekeken

Geachte NS,

Ik heb een vraag omtrent de storingen rondom Schiphol/Amsterdam Centraal. Dagelijks reis ik van Leiden naar Naarden/Bussum en terug. Gister ben ik om 17:24 vertrokken vanaf Naarden/Bussum om via Schiphol naar Leiden te reizen. Op Duivendrecht kwam ik in de knel omdat er een man in de Schipholtunnel liep, ik moest daarom omreizen via Amsterdam Centraal.

Eenmaal aangekomen op Amsterdam Centraal was er helemaal geen treinverkeer meer mogelijk vanwege een grote storing. De NS kon verder niet helpen en ik besloot daarom maar naar Schiphol te reizen met de bus, want daar kon ik opgehaald worden met de auto. Na een rit van 1u en 15 minuten kwam ik aan op Schiphol (natuurlijk gigantisch druk). De reiskosten van Amsterdam Centraal naar Schiphol met de bus waren ongeveer 5,-, kan ik deze terugkrijgen?

Ps; uiteindelijk was ik pas om 22:45 in Leiden 😞
icon

Beste antwoord door Jouke NS 22 augustus 2018, 11:00

Hallo erikvanrijn13 en welkom bij de NS community.

Voor de verstoring van gisteren zijn de normale regels van toepassing. Bij een verstoring van meer dan 30 minuten kun je Geld terug bij Vertraging aanvragen via onze website. De kosten van de bus of ander vervangend vervoer worden helaas niet door NS vergoed.
Bekijk origineel

41 reacties


Voor de liefhebbers van iets meer technische achtergrond: https://tweakers.net/geek/142425/systeem-dat-perron-toewijst-aan-treinen-veroorzaakte-storing-schiphol.htmlMaak van DMV maar DVM, DynamischVerkeersManagement. Een systeem waarover al langer discussie gaande is.

Een backup systeem was hier geen oplossing geweest in mijn optiek, er zijn veel fundamentelere problemen. Ouder personeel zou ik niet direct als een verbetering willen zien, wel het niet iedere 1.5 tot 3 jaar van functie wisselen zonder fatsoenlijke kennisoverdracht.

Ik ben al ver over m'n 3 jaar heen, tijd voor iets nieuws.

Maar dan wel pas na gedegen kennisoverdracht van zo'n 30 jaar 😉
Voor de liefhebbers van iets meer technische achtergrond: https://tweakers.net/geek/142425/systeem-dat-perron-toewijst-aan-treinen-veroorzaakte-storing-schiphol.html
Maak van DMV maar DVM, DynamischVerkeersManagement. Een systeem waarover al langer discussie gaande is.

Een backup systeem was hier geen oplossing geweest in mijn optiek, er zijn veel fundamentelere problemen. Ouder personeel zou ik niet direct als een verbetering willen zien, wel het niet iedere 1.5 tot 3 jaar van functie wisselen zonder fatsoenlijke kennisoverdracht.

Ik ben al ver over m'n 3 jaar heen, tijd voor iets nieuws.
Reputatie 7
Badge +3
't Viel mij ook al op dat het officiële advies van NS was om andere reisopties te zoeken. Op zich begrijpelijk natuurlijk, maar vermeld dan inderdaad wel duidelijk of die opties al dan niet vergoed gaan worden.

Dat advies wordt steeds vaker gegeven, maar die andere reisopties zijn dan wel voor eigen rekening is mijn persoonlijke ervaring. En je kunt bij andere reisopties vaak geen beroep meer doen op GTbV.
Reputatie 6
Badge
Wellicht kan de dief aansprakelijk worden gesteld voor gevolgschade.
Hoe dom kun eigenlijk je zijn om het spoor op te rennen, in een tunnel nog wel.
Reputatie 7
Badge +3
Voor de liefhebbers van iets meer technische achtergrond: https://tweakers.net/geek/142425/systeem-dat-perron-toewijst-aan-treinen-veroorzaakte-storing-schiphol.html
Badge +3
Ik ben er voor om veel ouder personeel in dienst te hebben, die nog weten hoe oudere/legacy/backup systemen werken als andere systemen NEE zeggen... 😉
Reputatie 7
Badge +3
Dat is niet alleen bij ProRail of NS zo @JBa
Waar ik werk was er eerder dit jaar een grote wereldwijde system outage van het ERP systeem na een minor update. Gevolg daarvan was 4 dagen geen productie / orderverwerking / facturatie systeem wat echt gigantisch grote impact had. Refereer bij ons aan 19 maart en iedereen verschrikt op 😨

Wees maar blij dat je ver weg zat gister 🌴
Badge +3
@Robert B bij het spoor hebben we geen oranje seinen (al lijkt de kleur daar wel geregeld op) maar noemen ze die kleur geel. ;)
Aangepast in mijn reactie, dank @JBa !

Op de weg noemen we soms geel/oranje -> rood ook wel 'taxi groen'. Met name als je zeker weet dat het toch 10 seconden duurt voordat de 'andere kant' groen krijgt of er een bus aan komt ergens in de verte (die je als chauffeur al lang gezien hebt uiteraard). Vooral fietsers weten dat ook (velen zijn sowieso kleurenblind lijkt het), dus dat is wel extra opletten.

Is verder off-topic, en twee totaal verschillende dingen natuurlijk. Zou ik met een trein niet snel doen (noodstop voor geel, want die kan zomaar rood worden) dus dan maar er doorheen en goed uitkijken...
@Robert B bij het spoor hebben we geen oranje seinen (al lijkt de kleur daar wel geregeld op) maar noemen ze die kleur geel. 😉

Overigens las ik een soortgelijke uitleg als Momo weergeeft van prorail maar hier bleek de trein gestopt te zijn op het punt waar de trein zijn perron van Schiphol toegewezen kreeg. Toen het systeem herstart werd kreeg deze trein maar liefst 32.000 x een perron toegewezen en toen wist de software het niet meer 🙂 .

Dat zo'n kleine fout in de software zo veel ellende kan veroorzaken en er niet eerder anders gehandeld kon worden door ProRail om wel treinen te kunnen laten rijden is voor mij wel zorgelijk, we leven teveel op deze volautomatische systemen en kunnen blijkbaar niet terug schakelen op een handmatig backup systeem terwijl ze proberen de hoofdsystemen te resetten.
Badge +3
Helder, dank je alweer @Momo 😃
Reputatie 7
Badge +3
https://www.prorail.nl/nieuws/oorzaak-computerstoring-treinverkeersleiding-gevonden
Badge +3
Ik lees op Twitter (van een webcare dakje) het volgende:

Hoi Peter, een winkeldief is de Schipholtunnel ingevlucht. Nadat deze persoon was opgepakt, ontstond er een storing in onze systemen, waardoor het niet mogelijk was om de treinen weer te laten rijden. De 'voetganger' had inderdaad niet de tunnel in mogen gaan.

Haha, vooral dat laatste 😛 Maar mijn reactie/vraag is dus:

Wow, dus het had allemaal met elkaar te maken en waren geen afzonderlijke gevallen? Waarom ging alles dan opnieuw op tilt toen het eigenlijk opgelost was (volgens de berichten)?

Dus hoe robuust zijn die systemen eigenlijk, en waar ging het dan mis? Voetganger/spoorloper er uit, seinen op geel (beperkte snelheid, om te 'schouwen') en daarna treinen er weer door / business as usual zou je denken, toch?

Bron: https://twitter.com/PtrRkrs/status/1032323678552375296
Dat is niet altijd meteen in te schatten of te bepalen, maar ik snap je punt inderdaad, mrfreeze.
Reputatie 7
Badge +3
't Viel mij ook al op dat het officiële advies van NS was om andere reisopties te zoeken. Op zich begrijpelijk natuurlijk, maar vermeld dan inderdaad wel duidelijk of die opties al dan niet vergoed gaan worden.
Karelski, klopt inderdaad. Voor deze situatie wat omslachtig, maar wel de snelste weg!

Fijn, erikvanrijn13 🙂
Bedankt Jouke,

Ik heb een "traject vrij" abonnement. Ondertussen contact gezocht en er wordt met mijn aanvraag aan de slag gegaan.
In de meeste gevallen krijg je nu een afwijzing voor je verzoek tot restitutie per e-mail. Je kunt hierop reageren en bezwaar maken. Daarbij kun je dan ook uitleggen wat er precies aan de hand is.

Dank, maar als ik het goed begrijp is dit wel de juiste manier om het verzoek in te dienen?
Reputatie 7
Badge +3
Robert B scrheef:Ik dacht dat er juist wel een stukje coulance was als je op B onverrichter zake terug gegaan bent naar A, omdat je C niet op een zinnige manier/tijd kon bereiken? Daarvoor moet je dan wel een uit/incheck in B kunnen tonen
Als daar op dat moment een verstoring was (en geen bussen o.i.d.) is zoiets natuurlijk redelijk.


Dan wordt dat volgens mij inderdaad coulance en dan handmatig door de klantenservice. Je kunt dan niet het GTBV formulier gebruiken. Dat moet je dan ook maar net weten.
Je moet bijna een studie hebben gevolgd om alles te weten.
In de meeste gevallen krijg je nu een afwijzing voor je verzoek tot restitutie per e-mail. Je kunt hierop reageren en bezwaar maken. Daarbij kun je dan ook uitleggen wat er precies aan de hand is.
Met dat vervoerbewijs kun je gebruik maken van de normale regeling voor Geld terug bij Vertraging. Bij 30 tot 59 minuten vertraging krijg je 25% restitutie van het totaalbedrag, bij 60 minuten of meer krijg je 50% van het totaalbedrag terug.

Het formulier op de website is niet ingericht voor dagretours. Heb enkel in- en uitcheckstation van de heenreis in kunnen vullen. Verder reizen op het traject Amsterdam was niet mogelijk, laat staan terugreizen. Het systeem denkt nu dat ik een vertraging van meer dan 60 minuten had op het het deel van de heenreis. Wat raad je aan om te doen?
Badge +3
Maar het geldt niet voor wanneer je niet verder komt dan een bepaald station en terug reist naar je begin station om dan met de autoa te gaat of omdat het bv voor jou geen zin heeft verder te reizen omdat je dan misschien 2 uur te laat voor iets bent.
Ik dacht dat er juist wel een stukje coulance was als je op B onverrichter zake terug gegaan bent naar A, omdat je C niet op een zinnige manier/tijd kon bereiken? Daarvoor moet je dan wel een uit/incheck in B kunnen tonen.

Als daar op dat moment een verstoring was (en geen bussen o.i.d.) is zoiets natuurlijk redelijk.
Reputatie 7
Badge +3
Het is inderdaad niet altijd erg duidelijk.

Zo ook de mogelijkheid om bij een GTBV claim aan te geven dat je je eindbestemming niet hebt bereikt.
Ik nam altijd aan dat dat altijd gebruikt kon worden bij het niet kunnen bereiken van de eindbestemming, maar eerder deze week werd hier gezegd dat dat alleen is wanneer je van A naar C reist en niet kwam dan B en vandaar met ander vervoer bent gegaan. Maar het geldt niet voor wanneer je niet verder komt dan een bepaald station en terug reist naar je begin station om dan met de autoa te gaat of omdat het bv voor jou geen zin heeft verder te reizen omdat je dan misschien 2 uur te laat voor iets bent.
Het valt me steeds weer op hoe onduidelijk NS communiceert wat er nou wel/niet wordt vergoed. Ik krijg soms de indruk dat iedere NS'er maar naar eigen goeddunken wat zegt. De indruk ontstaat overigens dat degenen die hardste zeuren het meeste gedaan krijgen.

Ik kan me voorstellen dat dit erg onoverzichtelijk en erg onduidelijk is. De communicatie die ik vanochtend kreeg was erg helder, echter is er gisteravond iets anders gecommuniceerd. Hierdoor ontstaat verwarring en dat hebben we inmiddels uitgezocht. Dat de communicatie hierover niet goed is gegaan in deze kwestie is helder en duidelijk. Daar gaan we mee aan de slag om het in de toekomst te voorkomen.
Reputatie 7
Badge +3
Het valt me steeds weer op hoe onduidelijk NS communiceert wat er nou wel/niet wordt vergoed. Ik krijg soms de indruk dat iedere NS'er maar naar eigen goeddunken wat zegt. De indruk ontstaat overigens dat degenen die hardste zeuren het meeste gedaan krijgen.
Uit interesse, hoe wordt dit dan verrekend met de betreffende vervoerder(s). Mogen die het door TS betaalde bedrag houden en kost het alleen NS dus geld, of wordt dat door NS teruggehaald (dus gratis gereisd op kosten van de andere vervoerder) of is er een verdeelseutel, bijv. 50/50?

Aangezien de reizigers extra kosten hebben gemaakt bovenop de kosten die ze voor het NS abonnement hebben gemaakt ga ik ervan uit dat dit NS geld kost en ze dit niet terughalen bij de andere vervoerders.

Reageer