beantwoord

Restitutie bij gemiste overstap

• 28 juni 2017
  • 7 reacties
  • 505 Bekeken

• Op het juiste spoor
  • 1 reactie
Korte vraag: bij NS is het toch zo, dat als je een overstap mist, de vertraging gerekend wordt over het gehele traject? Dus als ik bijv. van Groningen naar Zwolle 10 minuten vertraging heb en vervolgens met de trein van 1/2 uur later van Zwolle naar Arnhem doorreis, is mijn vertraging 30 minuten?

Mijn verzoek tot restitutie bij Arriva is (inmiddels herhaaldelijk) afgewezen omdat ze zeggen dat gemiste overstap van de ene op de andere Arriva-trein niet hun verantwoordelijkheid is (letterlijk: "(...) de vervoerder niet aansprakelijk voor schade die is ontstaan door het missen van een aansluiting op eigen of andere vervoermiddelen").

Enig idee of ik met mijn vertraging (van 1 uur) nog ergens anders terecht kan?

Alvast bedankt,
Alard.
icon

Beste antwoord door Slidestops 28 juni 2017, 14:23

Dat is correct. Zolang je bij 1 vervoerder blijft reizen, is dat inderdaad reden voor restitutie. Maar het geld niet bij een overstap van NS naar Arriva, of van bus op trein bijvoorbeeld. 2 Arriva treinen op elkaar zou wel moeten tellen, normaal gezien.
Bekijk origineel

7 reacties

Reputatie 7
Dat is correct. Zolang je bij 1 vervoerder blijft reizen, is dat inderdaad reden voor restitutie. Maar het geld niet bij een overstap van NS naar Arriva, of van bus op trein bijvoorbeeld. 2 Arriva treinen op elkaar zou wel moeten tellen, normaal gezien.
Ik reis elke vrijdag om 19:21 van Almere Muziekwijk naar Winterswijk. Standaard heeft de trein in Almere centrum al 5 minuten vertraging waardoor ik de aansluiting mis in Zwolle en in Zutphen ook nog eens een half uur moet wachten en dus een uur later pas in Winterswijk aan kom. Maar geen recht heb op restitutie omdat ik over moet stappen op Arriva voor het laatste stuk. Den Haag zou dit eens moeten gaan regelen dat het niks uitmaakt met welke vervoerder je reist. Een uur vertraging=een uur vertraging!
Badge +3
Arriva doet toch helemaal niet aan Geld Terug Bij Vertraging?

Edit: Oh, toch wel.. via contactformulier.
Reputatie 7
Er zou gewoon een landelijke regeling moeten zijn, geldend bij alle treinvervoerders. De reis van A maar B wordt door de klant als één geheel gezien, wat zeer logisch is. De klant vroeg niet om al die verschillende bedrijven, maar is hier zo wel een beetje de dupe van. Vanuit vervoerdersoogpunt is alles heel begrijpelijk, vanuit reizigersoogpunt is het niet correct.
Niet correct is nog netjes uitgedrukt, het uitkeren van GTBV zou nu een mooie taak zijn voor TLS.
Reputatie 6
Badge
Ik reis elke vrijdag om 19:21 van Almere Muziekwijk naar Winterswijk. Standaard heeft de trein in Almere centrum al 5 minuten vertraging waardoor ik de aansluiting mis in Zwolle en in Zutphen ook nog eens een half uur moet wachten en dus een uur later pas in Winterswijk aan kom. Maar geen recht heb op restitutie omdat ik over moet stappen op Arriva voor het laatste stuk. Den Haag zou dit eens moeten gaan regelen dat het niks uitmaakt met welke vervoerder je reist. Een uur vertraging=een uur vertraging!

Almere-Zuphen is toch NS? Dan kun je op dat gedeelte GTBV aanvragen als je 30 minuten vertraging hebt. Op Zutphen-Winterswijk niet.

Een landelijke regeling zou eerlijker zijn. Reizigers in de regio kunnen nu vaak geen aanspraak maken op GTBV omdat NS er niet meer rijdt en hebben een nadeel als zij overstappen van dal- naar piekuren op een andere vervoerder.
Welkom op het NS Serviceforum Alard. Bij NS kijken we naar je hele reis bij NS, wel of geen overstap. Bij een overstap naar een anders NS-trein check je uiteraard niet uit en weer in. Reis je deels bij NS en deels bij bijvoorbeeld Arriva, dan kijken wij alleen naar de eventuele vertraging bij ons.

Reageer