beantwoord

Restitutie bij vertraging

Afgelopen maandag en dinsdag (1 en 2 oktober) had ik half uur vertraging met de trein van Schiedam naar Rijswijk waardoor ik 2 dagen half uur later op werk was gekomen en moest ook extra blijven doorwerken. Omdat ik geen reisvergoeding krijg, heb ik geprobeerd om half van dat bedrag terug te krijgen. Dat is niet geluk omdat ik daluren abonnement heb ( waarvoor ik ook zelf betaal!) en enkel reis minder dan 2,30e kost (namelijk 2,10e).
Daarnaast op vrijdag reden geen treinen en omdat bij Schiedam NS bussen niet goed geregeld waren (ze stopten niet of ze waren al helemaal vol en er was nog plek voor weinig mensen om bij Schiedam in te stappen) , was door een jongen van de NS bussen aangeraden om de metro naar Den Haag centraal te pakken en vanuit daar bus/ tram naar Rijswijk. Hierdoor was ik 2uur later op mijn werk aangekomen en ik heb veel meer geld uitgegeven dan een enkeltje Schiedam - Rijswijk. Krijg ik in dit geval wel een restitutie?
(Via Facebook en email wordt mijn vraag niet beantwoord dus ik dacht ik probeer het hier.)
icon

Beste antwoord door Ben NS 10 oktober 2018, 21:16

Hallo Elena, en welkom bij de NS Community!

Allereerst: wat vervelend dat je de afgelopen week zoveel vertraging hebt meegemaakt.
Mag ik ook vragen wanneer je dit bericht via Facebook hebt gestuurd? We hebben namelijk helaas een achterstand in het beantwoorden van deze berichten.
Jouw bericht komt dus zeker aan de beurt! Ik kan echter nu geen concrete toezeggingen doen wat betreft de restitutie.

Bekijk origineel

10 reacties

Reputatie 7
Badge +2
MoDe schreef:

Wanneer je contact had opgenomen met NS klantenservice hadden zij mogelijk meer bussen kunnen regelen of zorgen dat jij met ander vervoer (door NS vooraf betaald) sneller naar je werk kon.

Dream on. Dit is dan het antwoord wat je krijgt:

https://twitter.com/NS_online/status/1048884461654482944
Reputatie 4
Geplande werkzaamheden zijn uitgezonderd van de geld terug bij vertraging regeling. Dit geldt ook voor ritten gemaakt met een andere vervoerder. NS bood namelijk zelf alternatief vervoer aan per bus. Het gebrek aan bussen is NS wel aan te rekenen.
Reputatie 4
MoDe schreef:

Wanneer je contact had opgenomen met NS klantenservice hadden zij mogelijk meer bussen kunnen regelen of zorgen dat jij met ander vervoer (door NS vooraf betaald) sneller naar je werk kon.
Een persoon bij NS bussen is meestal niet in dienst van NS en heeft geen bevoegdheid om ander vervoer te regelen waarvoor de kosten voor rekening van NS komen.

Je kunt niet van iemand die contact heeft gehad met de medewerker ter plekke, verwachten dat hij/zij contact opneemt met de klantenservice (die waarschijnlijk toch pas opneemt/antwoord tegen de tijd dat je al bij je bestemming bent) om te verifiëren of de informatie die hun collega ter plekke heeft gegeven klopt.

Als je als reiziger iemand ziet staan in een NS jasje/hesje whatever, dan mag je er toch van uit gaan dat wat hij zegt over de werkzaamheden conform NS richtlijnen is. Als zo'n iemand verteld dat je beter de metro kunt nemen, dan geloof je dat. Alleen moet zo'n werkstudent dan er ook bij vertellen dat die metro dan voor eigen kosten is.
Reputatie 6
Badge
Abonnement of niet, er is een minimumbedrag van €2,30 wat terug gegeven wordt als je een beroep doet op de regeling Geld Terug bij Vertraging (GTbV).

Bij werkzaamheden kun je pas een beroep doen op de GTbV wanneer je minstens een half uur langer onderweg bent met de reis die de NS-reisplanner inclusief NS-bus aangeeft.
Wanneer je gebruik maakt van alternatief vervoer ipv door NS geregeld vervoer krijg je die onkosten niet vergoed. Immers je hebt zelf gekozen om niet met de NS-bus te reizen.
Reputatie 6
Badge
Nogmaals, je hebt zelf voor ander vervoer gekozen. Wanneer je contact had opgenomen met NS klantenservice hadden zij mogelijk meer bussen kunnen regelen of zorgen dat jij met ander vervoer (door NS vooraf betaald) sneller naar je werk kon.
Een persoon bij NS bussen is meestal niet in dienst van NS en heeft geen bevoegdheid om ander vervoer te regelen waarvoor de kosten voor rekening van NS komen.
Een tip: Neem zeker bij werkzaamheden een ruime marge, als je op tijd op je werk wilt zijn of zoek van te voren alternatief vervoer.
Reputatie 6
Badge
Elenathegreat schreef:

Ik weet niet wat voor functie jij bij NS hebt, maar misschien moet je even kijken wat in het echt gebeurt en niet wat volgens jullie boekje daar moet gebeuren.

Ik ben gewoon een reiziger zoals jij en heb al heel wat vertragingen meegemaakt, misschien wel meer dan jij.
Reputatie 5
Hallo Elena, en welkom bij de NS Community!

Allereerst: wat vervelend dat je de afgelopen week zoveel vertraging hebt meegemaakt.
Mag ik ook vragen wanneer je dit bericht via Facebook hebt gestuurd? We hebben namelijk helaas een achterstand in het beantwoorden van deze berichten.
Jouw bericht komt dus zeker aan de beurt! Ik kan echter nu geen concrete toezeggingen doen wat betreft de restitutie.
Ik heb gisteren en vandaag jullie bericht via fb gestuurd.
Maar is het zo dat reizigers die abonnement hebben, geen recht op restitutie hebben??? Want dat is wel onnerlijk...wij betalen namelijk ook voor het abonnement...
Ok, dat begrijp ik wel, maar in dit geval had ik geen keus, er kwamen gewoon geen bussen of die bussen die vanaf Rotterdam kwamen die waren al vol en mochten maar paar mensen nog erbij en sterker nog ik werd door een jongen van NS benaderd om beter niet daar te staan wachten want er komen geen bussen en beter met de metro te gaan. Dus als ik op een vrije NS bus moest wachten, was ik ergens in de middag op werk aangekomen ipv van 2uur later en dat is zeker niet de bedoeling. Maar dezelfde is afgelopen zomer gebeurd, toen was 1,5 uur aan het wachten en uiteindelijk had ik mijn vriend gebeld om mij met auto naar werk te brengen, maar dit keer was hij ook op werk dus kon dat niet...
Dus ik begrijp niet wat is hier niet relevant of niet volgens de regels gegaan om restitutie te krijgen????
@MoDe Nou daar ben ik helemaal niet mee eens, want ik heb eerder met NS contact hierover opgenomen en toen werd gezegd dat ze vanaf volgende keer wel iets gaan regelen of zelfs dat ze geen extra bussen kunnen regelen ( antwoord van NS vorige keer bij werkzaamheden: Goedemorgen, Elena, ik begrijp maar al te goed je frustratie. Helaas zijn we afhankelijk van het wegverkeer en de capaciteit wat betreft de bussen. We doen ons uiterste best, al ziet dit er voor de reiziger vaak anders uit. Excuus, ik wil je alsnog een hele fijne dag wensen. Groetjes).
En dit is niet de eerste keer dat er werkzaamheden zijn, NS weten heel goed dat op vrijdag ochtend zijn er genoeg mensen die naar school/werk moeten en dat ze genoeg bussen moeten inplannen.
Daarnaast als ik op de website van NS lees dat er 15/30min extra reistijd is, ga ik zeker niet vanuit dat ik om 7uur bij Schiedam moet staan zodat ik om 09:30 in Rijswijk ben.
En nogmaals, ik heb niet zelf gekozen om met de metro te reizen, ik had geen ander optie! Het was of de metro te pakken en 2uur later op werk te zijn of blijven op de bus wachten en hopen maar dat ik niet tot de eind van de dag nog in Schiedam op bus sta te wachten...
Ik weet niet wat voor functie jij bij NS hebt, maar misschien moet je even kijken wat in het echt gebeurt en niet wat volgens jullie boekje daar moet gebeuren.

Reageer