beantwoord

restitutie voor kosten taxi

• 4 januari 2020
  • 21 reacties
  • 590 Bekeken

op oudejaarsdag nam ik s morgens de intercity vanuit Deventer om naar Schiphol te reizen. Vlak voor Amersfoort kon de trein niet verder wegens een tragische gebeurtenis.

De trein ging vervolgens terug naar Apeldoorn. Ik heb daar uitgecheckt en geprobeerd om met een lijnbus mijn reis te vervolgen. Er waren namelijk geen NS bussen en iedere informatie van de ns ontbrak. Met mijn zware bagage voelde ik me aan mijn lot overgelaten.

aangezien ik een intercontinentale vlucht moest halen en de tijd begon te dringen, zag ik geen andere mogelijkheid dan een taxi te nemen, waardoor ik een uurtje voor boarding time op Schiphol arriveerde. Gelukkig was het niet druk en kon ik mijn vliegtuig halen.

mijn vraag: hoe nu verder te handelen? De taxibon heb ik uiteraard bewaard. Kan ik deze bij de ns declareren?

icon

Beste antwoord door Thom 4 januari 2020, 23:40

Het ligt juridisch behoorlijk vast. De dichtgetimmerde wet telt, en helaas voor u niet uw gevoel voor onrecht, noch wat uw mening er over is. 

U had in dit geval er verstandiger aan gedaan om contact te zoeken met de conducteur. Die had misschien een taxi voor u kunnen regelen, die u dan niet had hoeven te betalen. NS vergoedt geen taxi achteraf als u deze dienst zelf koopt. Conducteurs hebben deze optie normaal voor te late treinen waarbij een aansluiting naar huis niet meer mogelijk is.

Juridisch bent u kansloos, maar u kunt wel een brief schrijven.

NS Klantenservice
Postbus 2372
3500 GJ Utrecht

Succes is zeker niet gegarandeerd, maar helemaal kansloos is het ook niet als u de situatie correct onder woorden weet te brengen.

Ik zou als ik u was in ieder geval de door @Tochjo aangegeven optie van Geld terug bij vertraging benutten.

Bekijk origineel

21 reacties

Badge +3

NS is niet aansprakelijk voor vervolgschade die ontstaat door vertraging of uitval van treinen. U kunt dus geen vergoeding krijgen voor de gemaakte taxikosten. Wel kunt u een claim indienen voor Geld terug bij vertraging om de kosten voor de treinreis terug te krijgen.

Dank voor uw reactie. Ik ben echter van mening dat de ns een vervoersplicht heeft en in dit geval in gebreke is gebleven door geen verder vervoer aan te bieden. Ik ga dit verder uitzoeken!

Reputatie 7
Badge +4

Het ligt juridisch behoorlijk vast. De dichtgetimmerde wet telt, en helaas voor u niet uw gevoel voor onrecht, noch wat uw mening er over is. 

U had in dit geval er verstandiger aan gedaan om contact te zoeken met de conducteur. Die had misschien een taxi voor u kunnen regelen, die u dan niet had hoeven te betalen. NS vergoedt geen taxi achteraf als u deze dienst zelf koopt. Conducteurs hebben deze optie normaal voor te late treinen waarbij een aansluiting naar huis niet meer mogelijk is.

Juridisch bent u kansloos, maar u kunt wel een brief schrijven.

NS Klantenservice
Postbus 2372
3500 GJ Utrecht

Succes is zeker niet gegarandeerd, maar helemaal kansloos is het ook niet als u de situatie correct onder woorden weet te brengen.

Ik zou als ik u was in ieder geval de door @Tochjo aangegeven optie van Geld terug bij vertraging benutten.

Reputatie 7
Badge +3

Dank voor uw reactie. Ik ben echter van mening dat de ns een vervoersplicht heeft en in dit geval in gebreke is gebleven door geen verder vervoer aan te bieden. Ik ga dit verder uitzoeken!

Het klopt dat NS vervoersplicht heeft en wel voor als u door vertraging/annulering met de laatste reismogelijkheid niet meer op uw eindstation kunt komen.

U was echter overdag op reis en heeft blijkbaar geen contact opgenomen met NS klantenservice of NS personeel over hoe u op tijd op het vliegveld zou kunnen komen nadat er (tijdelijk) geen treinverkeer mogelijk was. U heeft er zelf voor gekozen om een taxi te nemen, de kosten zijn dan ook voorbij zelf. Had u contact met iemand van NS dan had NS mogelijk vervangend vervoer geregeld naar het vliegveld, wat u niets gekost had.

Het enige wat u nog kunt doen is een beroep doen op de GeldTerugbijVertraging-regeling.

Hallo Hazara, welkom op de NS Community.

Wat naar dat het halen van je vlucht nog zo spannend is geworden. Gelukkig heb je je vliegtuig kunnen halen. Het antwoord is al gegeven. Als je op eigen initiatief een taxi neemt dan worden de kosten hiervan in principe nooit vergoed. Wanneer je van mening bent dat je toch in aanmerking komt voor restitutie, dan kan je, zoals Thom aangeeft, een brief sturen. Zou je willen laten weten hoe dat afloopt?

Als je op eigen initiatief een taxi neemt dan worden de kosten hiervan niet vergoed tenzij het inderdaad om de laatste reismogelijkheid gaat.

Hoi Maxime,

Deze zin wekt (bij mij) de indruk dat de kosten van een op eigen initiatief genomen taxi wel vergoed zullen worden wanneer het om de laatste reismogelijkheid gaat. Gezien de vele vragen daarover op dit forum, ik weet niet beter dat ook in dat geval de kosten in principe alleen vergoed worden als NS de taxi (laat) organiseren?

Ik weet dat ook niet beter @Henk_NL. Volgens mij tip je dit terecht aan. Een taxi op eigen initiatief word bij mijn weten heel zelden vergoed en al zeker niet bij de laatste reismogelijkheid, aangezien wij als personeel of klantenservice dit regelen als daar sprake van is.

Als we ons allebei vergissen @Loes gaan we op kosten van NS meedoen aan de MAX Geheugentrainer :grin:

@Henk_NL 

Deal!

Scherp @Henk_NL. Je hebt helemaal gelijk. Ik had in mijn hoofd dat een claim sneller wordt toegekend als er geen andere opties meer zijn die dag, maar dat is inderdaad nog steeds bij hoge uitzondering en geen regel. Het moet via het personeel/klantenservice. Ik heb mijn antwoord aangepast. Bedankt voor de reactie Henk en Loes! Ik wil natuurlijk niet meer verwarring creëren. 

Als we ons allebei vergissen @Loes gaan we op kosten van NS meedoen aan de MAX Geheugentrainer :grin:

En omdat jullie het goed hebben, moet ik dan maar ;p?

Ja! Maar ik wil gerust mee voor de emotionele support hoor.

Badge +3

Als je een vlucht dreigt te missen door gebrek aan vervangend vervoer moet je niet akkoord gaan als NS personeel zegt “neem maar een taxi en stuur het bonnetje maar op”.

Die taxi moet door NS personeel zelf geregeld worden, en is dan op rekening van de NS.

Voor MAX Geheugentrainer… boodschappenspel (stap 6) maar dan met een blinddoek om bij stap 1 :rofl: Of het ‘zoekplaatje’ waarbij je 12 voorwerpen moet onthouden. Count me in!

Dank voor alle reacties. Ik begrijp heel goed dat mensen niet zomaar in het wilde weg taxi’s kunnen nemen om hun reis te vervolgen en dan vinden dat de ns dat maar moet betalen.

maar ik wil toch even het plaatje schetsen van die bewuste ochtend: Ruim op tijd vertrokken uit Holten, op weg naar dochter in Aruba, een zware koffer bij me.

overgestapt in Deventer op weg naar Schiphol, beetje reiskoorts, bijna lege trein, en toen bij Amersfoort in de mistige ochtendschemering ineens die verdrietige mededeling over de intercom..

ik was behoorlijk aangeslagen. De conducteur verscheen en vertelde dat we teruggingen naar Apeldoorn. Ik vroeg hoe ik mijn reis nu moest voortzetten. Ook hij was begrijpelijk erg onder de indruk en mompelde iets vaags over de lijnbus naar Zutphen.

in Apeldoorn ging ik op zoek naar info, maar het was vroeg en er was op oudejaarsdag geen ns personeel dat mij verder kon helpen. Bij het busstation ook niemand.. de buschauffeur die ik aanklampte zei dat bus 91 niet naa Zutphen ging maar naar Arnhem. Daar stond ik, oudere dame met koffer. De paniek sloeg toe… ik voelde me verloren.

voor het station stonden 2 taxi’s. De tijd begon te dringen. Ik moest handelen. En dat deed ik dus in de hoop dat de ns mijn situatie zou begrijpen. Tot nu toe blijkt daar dus helaas weinig van.

ik ben nog steeds van mening dat ik goed heb gehandeld en dat dit voor mij de enige mogelijkheid was om mijn vlucht te halen. Als ik ns personeel op het - voor mij vreemde- station had gezien, had ik daar zeker eerst om raad gevraagd!

Badge +3

Uw verhaal is inderdaad zoals het meestal gaat, er wordt (door NS personeel) wat gemompeld over alternatieven en vervolgens lopen ze je voorbij (“er komen straks bussen” o.i.d.)

Dat er geen tijd is voor een gesprek snapt iedereen wel, en als een taxi de enige optie was heb je niet fout gehandeld maar iets gedaan wat niet door de NS vergoed wordt (gevolgschade).

Er zijn (hier en op social media) allerlei succesverhalen, maar ook voorbeelden van mensen die dachten “Dikke neus NS met je bussen, ik neem gewoon een taxi en stuur jullie de rekening wel!”

In welk hokje u past is mij duidelijk genoeg, maar er zijn dus helaas ook mensen die er een loopje mee nemen en een verhaal verzinnen (moest naar een uitvaart of examen, of minder triest een diploma-uitreiking).

Voor naar Schiphol heb je in ieder geval een ticket om aan te tonen dat er vervangend vervoer nodig was. Stuur dat vooral mee met een eventuele brief over de gemaakte taxikosten.

Reputatie 7
Badge +2

en mompelde iets vaags over de lijnbus naar Zutphen.

de buschauffeur die ik aanklampte zei dat bus 91 niet naa Zutphen ging maar naar Arnhem. 

Dat was helaas ook een slecht advies. Er gaan vanaf Apeldoorn geen bussen naar Zutphen. Wel een stoptrein van Arriva, maar dat duurt langer (omweg  + vaker overstappen en minder frequente verbinding). 

In de bus naar Arnhem (91 of 231) stappen was veruit de snelste reisoptie, dan duurt de reis naar Schiphol inclusief overstap op Arnhem Centraal ongeveer twee uur. 

Geen idee of dat genoeg zou zijn geweest als u nu met een taxi uur voor boarding op Schiphol aan bent gekomen. 

Succes met het aanvragen van restitutie. Ik hoop voor u dat het lukt.

Nee, ik heb ook geen idee of ik,reizend via Arnhem, op tijd op Schiphol zou zijn beland. Er was dus ook niemand die me dat kon vertellen. Dat risico durfde ik niet te nemen.

ik zal de NS een nette brief schrijven, met taxibon en vliegticket  (. Dank Robert B) en dan maar hopen dat ik de kosten voor de taxirit vergoed krijg. Ik ga daar niet bij voorbaat van uit.

Badge +3

Is inderdaad afwachten, maar wellicht kan een reisverzekering ook nog iets betekenen?

Omboeken van een ticket naar Aruba zou meer gekost hebben (plus extra kosten zoals een hotelovernachting).

En een reis/verzekeringsmaatschappij die aanklopt bij de NS (als ze bereid zijn om dat te doen) heeft misschien wat meer gewicht dan een ‘oudere dame met zware koffer’…

Oprecht succes. Stuur gerust de link naar dit topic ook mee met uw brief.

Reputatie 7
Badge +3

Ik zou het claimen op de reisverzekering. U heeft wat ik begrijp geen contact met NS klantenservice gehad, maar bent zelf wat gaan regelen.

Was het niet mogelijk om in Amersfoort uit te stappen?

Reputatie 7
Badge +3

Op elk station staat een informatiezuil. Als er geen personeel is (te vinden), dan kan er via de zuil contact gelegd worden met de klantenservice. Zo ook telefonisch, via Twitter, Facebook en chat.

Bij vertragingen/verstoring is het altijd verstandig om contact op te nemen met de klantenservice. Zelf geregeld vervoer wordt in de regel niet vergoed. Als NS een taxi regelt is dit in het algemeen naar het eerstvolgende station, vanwaar treinen rijden.

Reputatie 7
Badge +2

Het gebeurt trouwens wel vaak tussen Apeldoorn en Amersfoort de laatste tijd. Nu weer een aanrijding en gisteravond ook al als ik het me goed herinner.

Reageer