beantwoord

Staking 28 mei en taxi

• 23 mei 2019
  • 6 reacties
  • 608 Bekeken

28 mei kom ik terug uit het buitenland en zal rond het middaguur landen op Schiphol. Normaliter vervolg ik mijn reis naar huis (Den Haag) per trein en tram. Gezien de berichtgeving over de staking en mogelijke problemen ben ik voornemens om maar alvast een taxi te reserveren. Wat dien ik te doen om aanspraak te maken op de vergoeding van ns (max 25,- per dag bij staking)? Moet ik dan nog wel een treinkaartje kopen?
icon

Beste antwoord door Thom 23 mei 2019, 07:27

https://www.ns.nl/uitgelicht/interessant-voor-u/vergoeding-staking.html

• NS vergoedt uitsluitend kosten voor vervangend vervoer, indien u kunt motiveren dat u bij afwezigheid van de staking met NS gereisd zou hebben

Dat kan bijvoorbeeld als u een abonnement heeft en dit traject vaker reist. Een vliegticket naar Schiphol en uw woonadres in Den Haag zou best aannemelijk kunnen zijn. Het is echter aan NS om dit te beoordelen.NS is niet helemaal gek en ook alert op oneigenlijke toepassingen.

Ik denk dat het niet eenvoudig zal zijn die dag een taxi in Schiphol te bemachtigen. De taxichauffeurs zouden best eens dagprijzen kunnen hanteren. Er zijn verder aanwijzingen dat de staking kan worden overgenomen door andere vormen van openbaar vervoer. Geen zinnig mens kan er met zekerheid iets over zeggen.

Als u iemand kunt vinden die u op kan halen, is dat de meest pragmatische oplossing.

U kunt niet een taxi nemen en de kosten achteraf indienen bij NS.
Bekijk origineel

6 reacties

Reputatie 7
Badge +4
https://www.ns.nl/uitgelicht/interessant-voor-u/vergoeding-staking.html

• NS vergoedt uitsluitend kosten voor vervangend vervoer, indien u kunt motiveren dat u bij afwezigheid van de staking met NS gereisd zou hebben

Dat kan bijvoorbeeld als u een abonnement heeft en dit traject vaker reist. Een vliegticket naar Schiphol en uw woonadres in Den Haag zou best aannemelijk kunnen zijn. Het is echter aan NS om dit te beoordelen.NS is niet helemaal gek en ook alert op oneigenlijke toepassingen.

Ik denk dat het niet eenvoudig zal zijn die dag een taxi in Schiphol te bemachtigen. De taxichauffeurs zouden best eens dagprijzen kunnen hanteren. Er zijn verder aanwijzingen dat de staking kan worden overgenomen door andere vormen van openbaar vervoer. Geen zinnig mens kan er met zekerheid iets over zeggen.

Als u iemand kunt vinden die u op kan halen, is dat de meest pragmatische oplossing.

U kunt niet een taxi nemen en de kosten achteraf indienen bij NS.
Badge +3
Je kunt sowieso €25 claimen, maar zo kan het ook!

https://www.ns.nl/en/featured/recommended/industrial-action.html

Daar zullen ze zich dus aan moeten houden, dus ga je gang en neem een taxi!

Edit: Chips.. daar staat nu ook max €25 bij...Maarre.. 'dagprijzen voor taxi' bestaan niet! Dan schakel meteen de IL&T in om de chauffeur of zijn werk/opdrachtgever te laten bloeden... Die boetes zijn niet mild 🤤
En als je dan in de voorwaarden van de Geld terug bij vertraging kijkt staat dit:

In het geval dat een vertraging het gevolg is van overmacht voor NS, is NS niet gehouden tot restitutie over te gaan. Van overmacht is bijvoorbeeld sprake in geval van omstandigheden waardoor de dienstregeling geheel of grotendeels niet of niet naar behoren kan worden uitgevoerd, zoals een stroomstoring met landelijke uitstraling, dreiging van terroristische aanslagen, een staking of uitzonderlijke weersomstandigheden zoals storm of (stuif)sneeuw.

Lekker consequent weer allemaal 🤔
Badge +3
Plus dat ja... NS op Twitter houdt vol aan "om te zien wat er alsnog rijdt", en hou vooral de reispanner in de gaten, die wordt per uur geüpdatet!

Mweh! Bij de vorige anderhalfuur staking (in de ochtend) duurde het ook een halve dag voordat er weer iets volgens een of andere 'dienstregeling' kon en ging rijden...
Ik reis meestal op zondag heen en dinsdag terug, afwachten wat er dinsdag rijdt is voor mij niet echt een optie als ik nog thuis wil komen. Wat mij betreft mag die staking dan ook doorgaan, dan kan ik in elk geval nog een deel van mijn alternatieve vervoer vergoed krijgen (terwijl mijn abonnement wel gewoon doorloopt)
Reputatie 6
Badge +1
Wanneer je de mogelijkheid hebt, zou je het beste nu al een taxi met vaste Schipholtarieven kunnen reserveren. Je weet dat je dan in ieder geval geen uren op een taxi hoeft te wachten (Schipholtaxi's houden jouw vluchtnummer in de gaten) en betaalt niet de hoofdprijs.
Bij eerdere stakingen en grote verstoringen waren taxiprijzen tot recordhoogte gestegen

Reageer